Inlägg från: Steven01 |Visa alla inlägg
  • Steven01

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Ts det är ingen som tror dig här och det kommer inte åklagaren heller göra. Vem försöker du lura? Man kan missa att scanna ett värmeljus inte varor för 2000:-

Du och din kompis har garanterat gjort så här många gånger men den här gången åkte ni dit.
    Erkänn så blir det att strafföreläggande annars blir det tingsrätten för båda er.

• Steven01
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 22:06:15 följande:

Fan vet du om vad vi har gjort innan? Jag kan med säkerhet påstå att du rånat en bank också

Precis så brukar man reagera om man är skyldig. Försöker skylla ifrån sig på andra.
  • Steven01
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:39:14 följande:
    Vet inte vad du lärde dig i skolan men ?vågar knappt ta godis i en affär? betyder absolut inte att jag har gjort det.

Kanske dags å sätta sig i skolbänken igen.
    Bra försvar, ta upp den i tingsrätten du..

• Steven01
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:42:30 följande:

Märks tydligt att folk i denna tråden har allt för mycket fritid och inte skrev i syfte att hjälpa till.

Man har ofta mer tid om man inte sitter på förhör hos polisen för stöld på IKEA,
  • Steven01
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 08:53:17 följande:

Fel! Hon är inte juridiskt skyldig till brottet förrän hon har blivit dömd.

Om hon inte har haft uppsåt är hon inte skyldig till brottet i egentlig mening heller, enligt lagtexten. Däremot kan hon i praktiken bli dömd skyldig utan att uppsåt har bevisats, det är ju svårt att bevisa om det var slarv eller uppsåt, och praxis verkar vara att omständigheterna får utgöra "bevis" för om det var uppsåt eller slarv. Jag tänker att rätten får ta ställning till om det är rimligt att tro att det är uppsåtligt utifrån omständigheterna runtomkring.

Bra, då kan vi korta ner samtliga trådar här genom att du helt enkelt skriver ett inlägg där du konstaterar personen inte är dömd än. Korkat inlägg.
  • Steven01
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 16:45:06 följande:
    Vad är det som är korkat med att näpsa dem som beskyller TS för att vara skyldig till ett brott utan att inse att hon faktiskt i lagens mening är oskyldig tills en dom hävdar det.

Det är inte självklart att det är den juridiska gången vi ska följa. Det visar många folkdomstolar i många länder. 
    Du verkar helt missat upplägget med ett forum. Man har möjlighet att diskutera olika företeelser bla om någon person har begått ett brott.
    Men enligt dig är detta helt onödigt då en domstol ska avgöra detta eller?
  • Steven01
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 23:27:39 följande:

Jag tycker helt enkelt att det är fel att kalla TS för skyldig innan domen har fallit. Särskilt i beaktande av att TS anger att hon inte haft uppsåt. Skuldfrågan är alltså inte helt klarlagd, och således kan man inte hävda att hon är skyldig till brottet.

Man kan förstås spekulera kring att hon kanske kommer bli dömd, eller ej, men när någon bestämt hävdar att TS är skyldig, tycker jag att det behöver ifrågasättas. Vi lever ju ändå i ett samhälle där det är juridikens lagar som styr och inte folks åsikter som tur är.

Anser du att jag inte får framföra min åsikt, du som hävdar att detta är ett forum för olika åsikter?

Det är tydligt att bara om man håller med dig får man framföra sin åsikt. Men om man har en annan åsikt har man fel för är det enligt dig domstolen som ska avgöra.

Inser du inte själv vilket korkat resonemang det är?
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!