Inlägg från: Kexsmula |Visa alla inlägg
  • Kexsmula

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Jag tror åklagaren kommer lägga ned åtalet då du inte är dömd sedan innan och din vän inte heller är det. MEN om du ända skulle bli dömd så är det inte hela världen att ha en dom på sig. Det suger att betala böter, men det är inte hela världen att ha en ?prick i registret? som folk tror. Det kommer inte ligga dig i fatet annat än om nyfikna vänner och grannar kollar upp dig på Mr. Koll eller Alexander och skvallrar om det. I övrigt påverkar det inte ens liv.

De arbeten som kräver utdrag ur brottsregistret får inte del av domar för små skitsaker.

• Kexsmula
    Egon den stora skrev 2021-09-24 06:14:09 följande:

Fast när man handlar något på tex blocket eller Facebook så gör man ju alltid en koll. Finns det dom så väljer man bort den, eller när man tar in en ny hyresgäst. För att inte tala om när man ska skaffa en partner. Så visst spelar det en otrolig roll

Helt ärligt så har jag aldrig kollat upp någon på Mr Koll om jag ska köpa något på Blocket eller Fejjan. Jag är old school och åker hem till personen jag vill köpa av, granskar varan och snackar lite och köper därefter saken om den motsvarar mina förväntningar. Om personerna ifråga snattat för 5 år sedan eller rökt lite hasch spelar ju ingen roll. Har kollat upp partners - efter att jag blivit tillsammans med dem - för nyfikenhetens skull men aldrig tänkt att jag skulle dumpa eller välja bort dem pga något som står i deras register. Jag är så luttrad att jag vet att det som står i en som kan vara långt ifrån sanningen. Dessutom har jag alltid fått den infon från dem själva ofta långt innan. Hur klarade folk sig innan dessa sajter? Ringde folk verkligen tingsrätten varje gång de träffade en ny partner?

Hyresbolagen kollar inte upp sina hyresgästers brottsregister, om man bor i andra hand kanske personen är överdrivet nojig och kollar, men igen - vad är den informationen egentligen värd och hur relevant är den? De flesta bor inte i andra hand heller eller hyr hus/lägenhet av privatpersoner.
  • Kexsmula
    Mkh1066 skrev 2021-09-25 11:33:07 följande:

Efter den här tråden kommer jag sluta handla med självscanning. Det är faktiskt väldigt lätt att göra fel. TS - blir du dömd för detta så finns det verkligen ingen rättvisa. Jag tänker att de måste ju kunna se på övervakningskameran att du scannat mattan och sedan när den markerat dubblett plockat bort den. Dessutom är det ju din väninna som har godkänt köpet - inte du. Tycker du ska kämpa för att bli rentvådd !

Men vem fan handlar med självscanning UTAN att titta på skärmen så att allt blir rätt scannat som TS påstår att hon inte gjort? I synnerhet om man ska hjälpa en kompis, då borde man bli ännu mer mån om att allt ska bli rätt. Tror det är därför folk har väldigt svårt att tro på TS version av händelsen.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!