Egon den stora skrev 2021-09-24 06:14:09 följande:
Fast när man handlar något på tex blocket eller Facebook så gör man ju alltid en koll. Finns det dom så väljer man bort den, eller när man tar in en ny hyresgäst. För att inte tala om när man ska skaffa en partner. Så visst spelar det en otrolig roll
Helt ärligt så har jag aldrig kollat upp någon på Mr Koll om jag ska köpa något på Blocket eller Fejjan. Jag är old school och åker hem till personen jag vill köpa av, granskar varan och snackar lite och köper därefter saken om den motsvarar mina förväntningar. Om personerna ifråga snattat för 5 år sedan eller rökt lite hasch spelar ju ingen roll. Har kollat upp partners - efter att jag blivit tillsammans med dem - för nyfikenhetens skull men aldrig tänkt att jag skulle dumpa eller välja bort dem pga något som står i deras register. Jag är så luttrad att jag vet att det som står i en som kan vara långt ifrån sanningen. Dessutom har jag alltid fått den infon från dem själva ofta långt innan. Hur klarade folk sig innan dessa sajter? Ringde folk verkligen tingsrätten varje gång de träffade en ny partner?
Hyresbolagen kollar inte upp sina hyresgästers brottsregister, om man bor i andra hand kanske personen är överdrivet nojig och kollar, men igen - vad är den informationen egentligen värd och hur relevant är den? De flesta bor inte i andra hand heller eller hyr hus/lägenhet av privatpersoner.