Inlägg från: Linnie |Visa alla inlägg
  • Linnie

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Egon den stora skrev 2021-09-24 10:56:59 följande:
    Du är nog rätt ensam. Jag kollar givetvis mina hyresgäster.
    Hyresgäster ja. Det hade jag också kollat om jag bestämt mej för att hyra ut ett rum. Men hur många kommer att hyra ett rum eller lägenhet i andra hand under sin livstid?
    Ts har dessutom redan "köpt sin egna lägenhet med sina föräldrars hjälp".

Man kollar inte någon man handlar av/säljer till från blocket om man inte är extremt hysterisk.

Inte heller väljer man bort en partner man är kär i för att den råkade snatta/ta olaglig substans för 4 år sedan men i övrigt lever ett ordnat liv!
    Många artister och Sverigekändisar, influencor osv pudrar näsan då och då eller tar olagliga steroider och folk bojkottar inte deras tv-program, yt-trams eller musik för det.

Ts kanske inte kan bli väktare, polis eller låssmed. Men det är typ enda yrkena du är på livstid portad ifrån om du blir dömd för ett simpelt brott. Ts läser ju dessutom ekonomi på GU (? Antar det är Göteborgs uni?) så hon verkar inte ha några polisdrömmar.
    Eftersom detta handlar om ett bötesbrott så kommer denna lilla symbolen som syns hos mr koll (som får sin info från belastningsregistret) bara synas i 5 år från dom.

Då är Ts fortfarande bara barnet, 26 år. Och jag kan garantera henne att hon inte kommer att märka något av detta alls under dessa 5 år, OM hon skulle bli dömd.

Ta det lugnt ts, det är ingen fara<3
  • Linnie
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 11:03:14 följande:
    Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?
    Precis, är det som du säger så tycker jag att din vän ska vara lojal och ta på sej allt.

Bättre att en åker än att två gör det.

Om hon visste att du bara var där för att hjälpa till att scanna/bära, men hon var den som kollade inscanningen, betalde och godkände så är hon faktiskt en usel vän om hon inte tar på sej detta själv.

Det kan tom ge henne lägre straff (eventuellt) än ni skulle fått vardera, eftersom ingen konspiration er emellan då förekommit eftersom hon erkänner sej som ensam ansvarig.
  • Linnie
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 11:30:01 följande:

Vi är ju dock inte anmälda för stöld eller snatteri, vi är misstänkta för bedrägeri hint rubriken.

Uppsåt kan omöjligt bevisas från mitt håll och blir jag dömd för detta så tappar ja definitivt för svenska rättsväsendet jo.

Då är det ännu mer som talar för att din kompis ska ta på sej detta själv och därmed åka fast för stöld.

Det lär bara bli böter och du kan betala hälften av hennes bot till henne efter dom om hon är schysst och tar på sej detta.

Tycker det är jäkligt dålig stil om hon inte tar på sej detta faktiskt.
    Varför ska ni båda åka för bedrägeri när hon kan erkänna och åka dit för en mildare stöld?
  • Linnie

Tänk såhär ts.

Du och din vän har att välja mellan att båda ska bli rånade eller att en ska bli det, detta för att ni satt er i fel sällskap eftersom att din kompis tyckte att ni skulle joina dessa.

Eller så kan ni ta en lott som har en vinstchans på ca 25-40%, lotten ger er då möjligheten att slippa bli rånade.

Är det rimligt att ni båda ska bli bestulna på allt?

Eller borde den av er som satt er i denna sits mest (din "vän") säga att hon ställer upp på att bli rånad själv för att skydda dej? Så kan du betala för hälften av hennes bestulna prylar inofficiellt efteråt för att gottgöra?

Eller ska ni chansa med lotten men förlora båda två än mer (förmodligen) om ni tar nitlotten?

• Linnie
    trollhona skrev 2021-09-26 20:27:59 följande:

Det är nog du som ska tillbaka till skolbänken lilla Elsa.

Ur svenska akademins ordlista 

knappt adverb ? nätt och jämnt, nästan inte

Ordform(er) knapptadverb

Dvs om man "knappt vågar provsmaka godis" så är det något man har gjort, annars hade du använt dig av ordet "inte", så som "jag vågar inte provsmaka godis" Så antingen ljuger du eller så använder du begreppet felaktigt. Det går på ett ut, det korrekta ordet är förövrigt "och" inte å, då det hänvisar till rinnande vatten.
    Lycka till med din skolgång, din kriminalitet och fortsatt dåliga attityd.

Håller med om dålig attityd. 

Men ts är ung och den mognar nog med tiden.

Men med en sådan attityd, ts, kommer du klara öppen kvinnlig anstalt galant Du har attityd precis som stereotypa kvinnor på öppna anstalter.
    Jag har gjort tid på en sådan med det var så längesen att det inte synts något alls i belastningsregistret på 5-7 år. Fanns några dömda för bedrägeri där..

Och jag driver med dej, ts, lite också, liiite..
  • Linnie
    Steven01 skrev 2021-09-26 18:07:37 följande:
    Du verkar helt missat upplägget med ett forum. Man har möjlighet att diskutera olika företeelser bla om någon person har begått ett brott.
    Men enligt dig är detta helt onödigt då en domstol ska avgöra detta eller?
    Jrockyracoon menade nog bara att man inte ska sätta märkningen "skyldig" på någon som ännu bara är misstänkt.

Jag läser det som att det är vad han reagerat mot.
  • Linnie
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 20:47:48 följande:

Totalbeloppet blev 5000. Vi missade en dyr bara och de resterande 4 varorna kostade totalt kanske 100kr.

Nu avgår jag från denna tråden för nivån här va katastrof :)

Men du har ju fått massor med bra råd!

Varför vill du inte diskutera händelsen och bara kallar oss dryga som försöker hjälpa dej med att både förstå händelsen och rättssystemet?
  • Linnie
    complicit skrev 2021-09-26 21:02:17 följande:
    Tyvärr inte till er fördel då att ha missat 2000 kr. Det är ju nästan 1/3 av beloppet som missades.

Har du frågat din kompis om hon gjorde det med flit?
    Precis, bra där!

Titta på detta ts! 

Har du frågat vännen om hon gjorde det med flit? Står hon där vid scannern och ser att du missat varor och tänker "wow! detta kommer nog ingen komma på". Så chansar hon, eftersom hon ändå inte scannat varorna, på att få en matta gratis.

Shopoholicbeteende slår olika mot olika människor, vissa blir helt till sej av att få handla något som de bara måååste ha. Andra blir ännu mer till sej över att ta chansen att kunna få det gratis.
    Tycker definitivt att du ska ta ett snack med vännen!
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!