Inlägg från: complicit |Visa alla inlägg
  • complicit

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Varför skannade du utan att titta på skärmen? Det är väl givet att man tittar ordentligt så att varan registrerades?

Varför reagerade inte din kompis på att summan blev så låg? Även om allt var ett misstag från din sida så kan det omöjligt ha varit ett misstag från hennes sida. Och hade hon planerat att försöka stjäla så är det ju ganska lustigt att du faktiskt lyckades missa såpass många varor att hennes plan gick i lås. Eller var det stundens ingivelse som gjorde det, kompisen såg att allt inte gick in och bestämde sig för att chansa?

• complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:36:34 följande:

Varför ska jag titta på skärmen om jag inte ska betala för något? De va hennes varor de e la hennes ansvar å kolla va de blir

Den som tar ansvaret för att skanna är ju också den som ska se till att allt registreras ordentligt. Affären bryr sig inte om vems varor och vem som betalar, de bryr sig om att det blir rätt. Det var din kompis ansvar egentligen, men du tog på dig jobbet och då blir det lika mycket ditt ansvar.

Hade du tittat på skärmen hade du sluppit hamna i den situation du är i nu. Du kan uppenbarligen inte lita på din kompis. Hon tog väl tillfället i akt och nu är du också misstänkt. Det du kan hoppas på är att din kompis tar på sig skulden eftersom det var hennes varor.
  • complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 10:19:49 följande:

Så jag kan i praktiken bli dömd för något jag inte hade minsta uppsåt till? Helt sjukt

Ja. Du känner väl till lagarna vi har? Det är olagligt att gå ut från en affär med varor man inte betalat. Och i stort sett alla som tas fast för snatteri eller stöld säger samma som du - att det inte var meningen, det var slarv, de missade, det var ett misstag?

Dock tror jag inte du behöver oroa dig jättemycket eftersom det var din kompis varor och hon som betalade. Men det är ju henne du ska vara besviken/arg på och inte rättsväsendet. Att hon inte tittade så att allt stämde innan hon godkände. Det borde visserligen du också ha gjort medan du skannade varorna. Så nästa gång, tänk på ditt eget ansvar också så slipper du hamna i den här situationen igen.
  • complicit
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 16:51:41 följande:

Bara för att de som begår brott skyller på att det var slarv betyder inte att TS hade uppsåt. 

Det är olagligt att stjäla saker med uppsåt, men finns inte uppsåtet, så är det inte ett brott enligt lagtexten som jag har förstått det.

Frågan är ju om det går att bevisa att det inte var uppsåt. 5 varor tillsammans värda 2000 kr blir nog väldigt svårt att hävda slarv. Hade det varit en liten sak för 150 kr hade det varit skillnad. Nu är det väldigt många varor och en lite högre summa.

Det skulle dock vara intressant att veta vad slutsumman var, vet inte om ts nämnt det?

Handlade de för 100 000 kr och missade 2000 är det ju skillnad mot om de handlade för 1000 kr och missade 2000. Kanske överdrivna exempel men nog något som kommer spela roll.
  • complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 20:47:48 följande:

Totalbeloppet blev 5000. Vi missade en dyr bara och de resterande 4 varorna kostade totalt kanske 100kr.

Nu avgår jag från denna tråden för nivån här va katastrof :)

Tyvärr inte till er fördel då att ha missat 2000 kr. Det är ju nästan 1/3 av beloppet som missades.

Har du frågat din kompis om hon gjorde det med flit?
  • complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 20:47:48 följande:

Totalbeloppet blev 5000. Vi missade en dyr bara och de resterande 4 varorna kostade totalt kanske 100kr.

Nu avgår jag från denna tråden för nivån här va katastrof :)

En dyr? mattan kostade 1900 kr med andra ord?
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!