Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Egon den stora skrev 2021-09-25 11:41:07 följande:
    Ändå hyfsat bra nivå för denna sidan. Du är ju skyldig men skyller ifrån dig. Att "missa" scanning är också att vara skyldig.

Din kompis tror jag dock är den som får ta smällen, det var hon som godkände och betalade. Det kan hon inte skylla på någon annan. Skulle vara kul att veta hur det går sedan.

Jag har blivit utsatt för bedrägeri på motsvarande summa, men det gick inte ens till domstol trots att alla bevis fanns.

Fel! Hon är inte juridiskt skyldig till brottet förrän hon har blivit dömd.

Om hon inte har haft uppsåt är hon inte skyldig till brottet i egentlig mening heller, enligt lagtexten. Däremot kan hon i praktiken bli dömd skyldig utan att uppsåt har bevisats, det är ju svårt att bevisa om det var slarv eller uppsåt, och praxis verkar vara att omständigheterna får utgöra "bevis" för om det var uppsåt eller slarv. Jag tänker att rätten får ta ställning till om det är rimligt att tro att det är uppsåtligt utifrån omständigheterna runtomkring.

• jrockyracoon
    Steven01 skrev 2021-09-26 09:10:13 följande:
    Bra, då kan vi korta ner samtliga trådar här genom att du helt enkelt skriver ett inlägg där du konstaterar personen inte är dömd än. Korkat inlägg.
    Vad är det som är korkat med att näpsa dem som beskyller TS för att vara skyldig till ett brott utan att inse att hon faktiskt i lagens mening är oskyldig tills en dom hävdar det.

Det är inte självklart att det är den juridiska gången vi ska följa. Det visar många folkdomstolar i många länder. 
  • jrockyracoon
    complicit skrev 2021-09-26 10:54:37 följande:
    Ja. Du känner väl till lagarna vi har? Det är olagligt att gå ut från en affär med varor man inte betalat. Och i stort sett alla som tas fast för snatteri eller stöld säger samma som du - att det inte var meningen, det var slarv, de missade, det var ett misstag?

Dock tror jag inte du behöver oroa dig jättemycket eftersom det var din kompis varor och hon som betalade. Men det är ju henne du ska vara besviken/arg på och inte rättsväsendet. Att hon inte tittade så att allt stämde innan hon godkände. Det borde visserligen du också ha gjort medan du skannade varorna. Så nästa gång, tänk på ditt eget ansvar också så slipper du hamna i den här situationen igen.
    Bara för att de som begår brott skyller på att det var slarv betyder inte att TS hade uppsåt. 

Det är olagligt att stjäla saker med uppsåt, men finns inte uppsåtet, så är det inte ett brott enligt lagtexten som jag har förstått det.
  • jrockyracoon
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 11:30:01 följande:

Vi är ju dock inte anmälda för stöld eller snatteri, vi är misstänkta för bedrägeri hint rubriken.

Uppsåt kan omöjligt bevisas från mitt håll och blir jag dömd för detta så tappar ja definitivt för svenska rättsväsendet jo.

På sätt och vis är det ju bara du och din kompis som vet om ni är oskyldiga eller ej, d.v.s. om ni hade uppsåt eller ej.

Eftersom ni då vet att ni inte hade uppsåt så tycker inte jag att ni ska lägga för mycket vikt vid det här.

Det är bara en sån sak som kan hända vem som helst, och det var ju otur att det hände just er. Jag tror inte att det kommer försämra era chanser att få ett långt och lyckligt liv, så lägg det bakom er så snabbt ni kan.

Naturligtvis ska ni försöka förklara situationen ärligt och uppriktigt för rättsväsendet, och sedan ligger det inte längre i era händer. 

Njut av en fin promenad, en trevlig film eller en fika och fokusera på annat, är mitt råd!
  • jrockyracoon
    Steven01 skrev 2021-09-26 18:07:37 följande:
    Du verkar helt missat upplägget med ett forum. Man har möjlighet att diskutera olika företeelser bla om någon person har begått ett brott.
    Men enligt dig är detta helt onödigt då en domstol ska avgöra detta eller?

Jag tycker helt enkelt att det är fel att kalla TS för skyldig innan domen har fallit. Särskilt i beaktande av att TS anger att hon inte haft uppsåt. Skuldfrågan är alltså inte helt klarlagd, och således kan man inte hävda att hon är skyldig till brottet.

Man kan förstås spekulera kring att hon kanske kommer bli dömd, eller ej, men när någon bestämt hävdar att TS är skyldig, tycker jag att det behöver ifrågasättas. Vi lever ju ändå i ett samhälle där det är juridikens lagar som styr och inte folks åsikter som tur är.

Anser du att jag inte får framföra min åsikt, du som hävdar att detta är ett forum för olika åsikter?

Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!