• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • KittyK80

Jag är mycket tveksam att de kommer att tro på den förklaringen. Det var bara 14 artiklar och hela 5 av dem blev inte skannande. Över en tredjedel. Mycket märkligt. Och hur kan man inte upptäcka att det blev 2 000 kr billigare? Nej, det låter inte trovärdigt alls, ärligt talat. En skannar helt galet fel och den andra upptäcker det inte vid betalning. Låter verkligen som något planerat.

• elsakarlsson06
    Egon den stora skrev 2021-09-23 23:02:20 följande:

Om det gått till som du säger så vidhåller du bara din berättelse.

Du hjälpte en kompis att bära och scanna in vissa varor. Du trodde att hon scannat resten. Det är hennes grejer, hon godkände och betalade. Du har inte haft något att tjäna på det hela eftersom det som sagt är din kompis saker

Men jag trodde inte hon skannat resten, antog verkligen bara att allt blev rätt och kom med. Jag kunde ju inte veta vad allt skulle kosta eftersom att det inte var mina saker.
  • Egon den stora
    KittyK80 skrev 2021-09-23 23:03:04 följande:

Jag är mycket tveksam att de kommer att tro på den förklaringen. Det var bara 14 artiklar och hela 5 av dem blev inte skannande. Över en tredjedel. Mycket märkligt. Och hur kan man inte upptäcka att det blev 2 000 kr billigare? Nej, det låter inte trovärdigt alls, ärligt talat. En skannar helt galet fel och den andra upptäcker det inte vid betalning. Låter verkligen som något planerat.

Du har helt rätt. Ingen kommer att tro på att det var ett misstag. Inte jag heller, i alla fall inte från kompisens sida. Hon kanske chansade och räknade med att kunna skylla allt på elsa om det sket sig?
  • elsakarlsson06
    KittyK80 skrev 2021-09-23 23:03:04 följande:

Det var absolut inte planerat, inte någonstans.

Jag hade ju ingen aning om vad priset skulle landa på, inget av sakerna var till mig.

Det var så mycket smågrejer på vagnen ihop med stora kartonger och jag trodde verkligen att allt hade kommit med .
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:04:49 följande:

Men jag trodde inte hon skannat resten, antog verkligen bara att allt blev rätt och kom med. Jag kunde ju inte veta vad allt skulle kosta eftersom att det inte var mina saker.

Jag menade nog mer att det är den versionen du skulle ta om du vill klara dig.

Men annars är det väl bara att erkänna? Du säger att du scannade alla varor och därmed tar du på dig hela ansvaret för det hela. Din kompis är helt oskyldig och litade helt på dig. Blir det bättre?
  • elsakarlsson06
    Egon den stora skrev 2021-09-23 23:08:46 följande:

Jag menade nog mer att det är den versionen du skulle ta om du vill klara dig.

Men annars är det väl bara att erkänna? Du säger att du scannade alla varor och därmed tar du på dig hela ansvaret för det hela. Din kompis är helt oskyldig och litade helt på dig. Blir det bättre?

Vi har ju redan varit i polisförhör?

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Vad finns att erkänna? Jag har ju inte missat att skanna något med mening.
  • KittyK80
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:06:09 följande:
    Det var absolut inte planerat, inte någonstans.
    Jag hade ju ingen aning om vad priset skulle landa på, inget av sakerna var till mig.
    Det var så mycket smågrejer på vagnen ihop med stora kartonger och jag trodde verkligen att allt hade kommit med .
    Nej, det kanske inte var planerat, men jag tycker att det låter väldigt osannolikt. Det blir liksom för mycket med kombinationen att ni båda fuckade upp så grovt. Hur kan hon inte upptäcka att det blev så billigt? Hon hade ju plockat på sig allt. Och hur kunde du missa 5 av 14 varor? Det var ju inte särkskilt många varor ärligt talat Alltså nej, det låter bara inte trovärdigt i mina öron att ni båda gjorde fel vid ett och samma tillfälle.
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:12:46 följande:

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Om du sa sanningen i polisförhöret så ska du inte hitta på en ny historia.
    Det är standard att åklagaren drar upp att du inte säger samma sak nu som i polisförhöret. Då tycker åklagaren att du inte är ärlig, du är inte en trovärdig person som talar sanning. 
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:12:46 följande:

Ok. Det som finns att erkänna är ju att du enbart scannade 9 av 14 varor. Om det var meningen eller inte lär inte spela någon roll. Hade du själv trott på berättelsen om du hört den? Om det här kommer till rätten så blir du eller ni dömda med väldigt stor sannolikhet. Men det är ju inte mycket att göra åt det nu.

Sedan kan man mycket väl ändra sig mellan polisförhör och rätten. Det är inte alls ovanligt.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!