• jullisbullis1

    Kalla fakta incel

    Godkväll, vi måste diskutera!

    Jag och min sambo satt nyss och kollade på kalla fakta om incel. Där en kille då skriver på nätet något i stil med att han är övertygad om att tjejer får en sexuell njutning av våldtäkt??? Detta är ju givetvis vansinnigt. Men jag o min sambo diskuterar detta och han säger att han hört från andra att det faktiskt finns tjejer som fantiserar om att bli våldtagna. Finns det verkligen det??

    Anonym eller inte, vill höra åsikter

  • Svar på tråden Kalla fakta incel
  • AndreaBD

    De två sakerna ska man dock inte koppla ihop. Ja, många kvinnor har våldtäktsfantasier. Men alla dessa kvinnor skulle inte vilja råka ut för det i realiteten. Fantasi är en sak och realitet är en annan. Sexuella fantasier är alltid (eller i regel) mer extrema än verkligheter. 

    Kvinnor som fantiserar om våldtäkt önskar sig lite mera passion med sin partner, inget mer. 

    Och jag såg också dokumentären och tyckte det var skämmande. Både den kommentaren och annat. 

  • FtS70

    Visst finns det, det är till och med en mycket vanlig fantasi. För säkert tjugo år sedan var jag med och gjorde en studie där 40% av kvinnorna nämnde rape fantasies bland det de fantiserade om sexuellt.

  • Anonym (anon)

    ja de finns kvinnor som fantiserar om det, men asså det är helt sjukt att använda de som något slags argument för våldtäkt? de tankesättet är så skrämmande... om man tänder på samtycke till ickesamtycke så är det mycket konversationer inblandade och oftast ett safeword.

  • Anonym (A)

    Jag blev våldtagen som ung tonåring av en jag kände och jag har aldrig fantiserat om våldtäkt.

  • Anonym (A)
    FtS70 skrev 2021-09-23 23:06:13 följande:
    Visst finns det, det är till och med en mycket vanlig fantasi. För säkert tjugo år sedan var jag med och gjorde en studie där 40% av kvinnorna nämnde rape fantasies bland det de fantiserade om sexuellt.
    Aldrig
  • Anonym (Hej)

    Ni pratar om två helt olika saker. Han säger att en del fantiserar om att bli våldtagna.

    Ja det är mycket vanligt, dessutom är det mer vanligt i kulturer för sex innan äktenskap är helt förbjudet.

    Du pratar om det som avsnittet handlade om, alltså om att njuta vid en riktigt våldtäkt, och det är ju en helt annan sak, men tro det eller ej så förekommer det faktiskt att vissa njuter rent sexuellt.

  • Anonym (fantasier)

    Jag tror det stämmer. Det är många som fantiserar om incest också (ta en titt på porrsidor så är det en ganska stor kategori) men jag tror knappt nån av dom tänder själva på någon familjemedlem. Det handlar om en fantasi, och om något förbjudet som man har distans till.

  • Anonym (Försvarsmekanism.)

    Att njuta vid våldtäkt är en försvarsmekanism som kickar in hos vissa, för att skydda snippan. Kroppen ger paniksignaler om att bli kåt, annars skadas den.

    Lite som en mer avancerad freeze, flight or fight - överlevnadsgrej. Hos många funkar inte det här, med svåra underlivsskador till följd efter en våldtäkt.

  • Anonym (q)
    FtS70 skrev 2021-09-23 23:06:13 följande:

    Visst finns det, det är till och med en mycket vanlig fantasi. För säkert tjugo år sedan var jag med och gjorde en studie där 40% av kvinnorna nämnde rape fantasies bland det de fantiserade om sexuellt.


    En kontrollerad fantasi är givetvis något helt annat än en riktig våldtäkt.


     


    (not my cup of tea men)

  • Anonym (q)
    Anonym (q) skrev 2021-09-24 00:09:10 följande:

    En kontrollerad fantasi är givetvis något helt annat än en riktig våldtäkt.


     


    (not my cup of tea men)


    Missade några ord i TS sorry. Tror dock inte för fem öre att 40 % fantiserar om det.
  • jullisbullis1
    FtS70 skrev 2021-09-23 23:06:13 följande:

    Visst finns det, det är till och med en mycket vanlig fantasi. För säkert tjugo år sedan var jag med och gjorde en studie där 40% av kvinnorna nämnde rape fantasies bland det de fantiserade om sexuellt.


    Mm min sambo sa samma! Men jag känner bara att det ändå är olika saker?? Visst kan kan tända på att bli våldtagen. men tror du man tänder på tanken att gå ensam en natt & nästan hoppas på att någon kommer för att våldta dig? Fritt främmande man? Eller är det mer tanken då & inte en aktuell handling? Det är ju en annan sak att man har en partner, och vill bli ?överraskad? genom att bli dragen ner i golvet o sedan påsatt, det kan jag ändå köpa. Men då känner du människan?
  • jullisbullis1
    Anonym (fantasier) skrev 2021-09-23 23:48:05 följande:

    Jag tror det stämmer. Det är många som fantiserar om incest också (ta en titt på porrsidor så är det en ganska stor kategori) men jag tror knappt nån av dom tänder själva på någon familjemedlem. Det handlar om en fantasi, och om något förbjudet som man har distans till.


    Ja visst är det säkert så! Kanske självaste tanken på att bli våldtagen gör en upphetsad, men inget man faktiskt önskar? Jag hoppas ju att det är så man menar iaf
  • Anonym (fantasier)
    jullisbullis1 skrev 2021-09-24 03:18:45 följande:
    Ja visst är det säkert så! Kanske självaste tanken på att bli våldtagen gör en upphetsad, men inget man faktiskt önskar? Jag hoppas ju att det är så man menar iaf
    Ja själva tanken, att det är förbjudet och en man som är dominant och farlig. Men jag tror nog inte fantasierna handlar om att bli våldtagen av ett fult träsktroll precis, utan någon som är attraktiv, att det också blir en njutning av att bli våldtagen. Men så brukar det ju aldrig se ut i verkligheten. Fantasier brukar ju vara väldigt förskönade.
  • Anonym (jaha)

    Jo, jag tror att det är relativt vanligt med våldtäktsfantasier MEN, fantasi och verklighet är ju två helt skilda saker. Jag tror väldigt få som fantiserar om våldtäkter skulle vilja bli våldtagna på riktigt.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (q) skrev 2021-09-24 00:10:12 följande:

    Missade några ord i TS sorry. Tror dock inte för fem öre att 40 % fantiserar om det.


    Saxar från en undersökning.

    Forskarna kom fram till att 52 procent av kvinnorna hade sexuella fantasier om sex med en man utan samtycke, 32 procent hade fantasier om att bli våldtagen och 28 procent hade fantasier om påtvingat oralsex med en man. Sammanlagt hade 62 procent av kvinnorna haft åtminstone en sexuell fantasi om en sexuell akt som sker utan samtycke. Forskarna undersökte därefter om fantasierna var relaterade till teorin om "sexual blame avoidance", en hypotes om att kvinnor som påverkats av vår slutshaming-kultur vänder sig till material som innehåller sex utan samtycke för att motverka känslor av skam och skuld.
  • Anonym (Ja)

    Ja, det gör det. Jag är en av dem..

    Det är en ganska vanlig fantasi.

  • MammAmma

    Absolut. Det är en av de vanligaste fantasierna hos kvinnor. Det betyder däremot verkligen inte att kvinnor faktiskt vill bli våldtagna.

  • Anonym (Hobbysexolog)
    Anonym (Försvarsmekanism.) skrev 2021-09-23 23:49:17 följande:

    Att njuta vid våldtäkt är en försvarsmekanism som kickar in hos vissa, för att skydda snippan. Kroppen ger paniksignaler om att bli kåt, annars skadas den.

    Lite som en mer avancerad freeze, flight or fight - överlevnadsgrej. Hos många funkar inte det här, med svåra underlivsskador till följd efter en våldtäkt.


    Du är inne på rätt spår, men det är viktigt - i sammanhanget extremt viktigt - att förtydliga att detta inte handlar om njutning. Det är en automatisk kroppslig reaktion, mer lik när doktorn slår med gummihammaren under knäskålen.

    Vad jag läst är detta inte heller en del i stresshantetingssystemet fight/flight/freeze, utan kvinnors könsorgan reagerar rent fysisk på att situationen har en sexuell kontext, helt bortsett från om kvinnan psykiskt/viljemässigt tycker situationen är njutbar, upphetsande eller ens frivillig. Lite som att män - särskilt tonårspojkar - kan få ofrivilligt stånd i opassande, icke upphetsande situationer.

    Alltså: njutning är en sak, fysisk genital respons en annan sak och fantasier en tredje sak. Inget av dem ska blandas ihop i diskussionen om kvinnor och våldtäkt.
  • Anonym (fantasier)
    Anonym (Karl) skrev 2021-09-24 15:32:37 följande:

    Finns redan en tråd om det här på familjeliv.


    Vadå då?
Svar på tråden Kalla fakta incel