• Anonym (Mid)

    Ni som äter sen middag, alltså senare än 19….

    Varför gör ni det? Äter ni även lunch på dagen?

    Är ni normalviktiga el överviktiga?

    Här äta det lunch till vardags om det är skola/jobb. Sen middag mellan 16-19. Oftast runt 17-18 tiden.

    Lediga dagar endast lunch eller middag. Beroende på vad som är på planeringen.

    Vi är normalviktiga till lätt överviktiga här hemma.

    Fått lära mig att inte äta middag för sent på kvällen då kroppen har svårare att ta hand om energin på natten. Så om det blir sen mat så är det bättre att äta lite lättare kvällsmat än riktig middag.

  • Svar på tråden Ni som äter sen middag, alltså senare än 19….
  • Anonym (Hmm)

    Det som påverkar vikten är antalet kalorier man äter, inte när man äter dem. Jag äter alltid sent och väger 51 kilo till mina 160 cm.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mid) skrev 2021-09-24 11:32:33 följande:

    Varför gör ni det? Äter ni även lunch på dagen?

    Är ni normalviktiga el överviktiga?

    Här äta det lunch till vardags om det är skola/jobb. Sen middag mellan 16-19. Oftast runt 17-18 tiden.

    Lediga dagar endast lunch eller middag. Beroende på vad som är på planeringen.

    Vi är normalviktiga till lätt överviktiga här hemma.

    Fått lära mig att inte äta middag för sent på kvällen då kroppen har svårare att ta hand om energin på natten. Så om det blir sen mat så är det bättre att äta lite lättare kvällsmat än riktig middag.


    Ärer frukost och lunch vid normal tid. Äter någon mindre förstärkningsmat på kvällen och sen middag blir ofta sent - inte alls ovanligt vid 21. Detta då jobbet slutar 17, hemma 18-1830, byta om och träna en timme, sen dusch och matlagning. Sen mat. Maten som blir kvar är matlådor, så finns det matlådor över efter lunch dagen efter blir det ju tidigare middag någon dag sen.

    Normalviktig.
  • LadyJane
    Anonym (Mid) skrev 2021-09-24 11:32:33 följande:
    Fått lära mig att inte äta middag för sent på kvällen då kroppen har svårare att ta hand om energin på natten. Så om det blir sen mat så är det bättre att äta lite lättare kvällsmat än riktig middag.
    Det är delvis sant men det man lärde sig för typ 50 år sedan att man absolut inte ska äta efter kl 18 stämmer inte. Det är bland annat antalet kalorier som spelar roll och inte tidpunkten.

    Det man däremot har sett är att matsmältningen "sover" på natten, dvs att du har svårare att tillgodogöra dig maten du äter mitt i natten då du normalt ska sova. (Circadianska rytmen).
    Man har också sett att den som äter mitt i natten oftare får övervikt än den som inte gör det, att det hänger ihop med den circadianska rytmen vet man men inte exakt hur. Men man har också sett att det totala kaloriantalet över dygnet kommer att överstiga behovet. Det är alltså ett komplext problem som egentligen har ganska lite med klockan att göra utan snarare handlar det om din egen dygnsrytm.

    Själv äter jag på rätt oregelbundna tider eftersom jag jobbar skift. Det viktiga är att lyssna på kroppen, känna efter om jag bla är hungrig eller inte. Är jag ordentligt hungrig äter jag ordentlig mat oavsett om klockan är 17 eller 23.

  • Törstiga tuppen

    Pga. arbetstider så serveras middag mellan 19-22 hos oss. 1 normalviktig, 2 underviktiga och jag lätt överviktig. Min övervikt beror dock på taskiga lunchval och för många öl.

  • Anonym (Normal)

    Vi äter kring 19, ibland senare. Då äter vi en ordentlig måltid. Alla är alldeles normalviktiga. Vi äter alltid både lunch och middag, också på helgen eftersom vi har barn i skolålder som behöver äta. 

  • Anonym (Sena vanor)

    Vi äter alltid sen middag, 20-21. Familj med fem personer, det är en bra tid för oss då alla hunnit hem från sina fritidsaktiviteter då. Alla är normalviktiga.

  • Anonym (Parentesen)

    Apropå inlägget om att ens dygnsrytm kan spela roll för hur kroppen tar hand om maten hörde jag en läkare på radion för en tid sedan som konstaterade att i södra Europa, där man generellt äter senare än här, inte är mer överviktiga än här i norr MEN de har oftare diabetes. Oklart om det har ett samband, men det är ju intressant.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Parentesen) skrev 2021-09-24 12:08:46 följande:
    Apropå inlägget om att ens dygnsrytm kan spela roll för hur kroppen tar hand om maten hörde jag en läkare på radion för en tid sedan som konstaterade att i södra Europa, där man generellt äter senare än här, inte är mer överviktiga än här i norr MEN de har oftare diabetes. Oklart om det har ett samband, men det är ju intressant.
    Så konstigt. Medelhavsdieten sägs ju ofta vara jättebra för hjärt-kärl-sjukdomar och diabetes.
  • Anonym (Parentesen)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-24 12:10:45 följande:

    Så konstigt. Medelhavsdieten sägs ju ofta vara jättebra för hjärt-kärl-sjukdomar och diabetes.


    Jag vet! Jag blev förvånad. Tyvärr sades det där lite i en bisats och man fick inte veta mer om saken (programmet hade ett annat fokus).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-24 12:10:45 följande:

    Så konstigt. Medelhavsdieten sägs ju ofta vara jättebra för hjärt-kärl-sjukdomar och diabetes.


    Dieten kanske, men inte mat-tiden?
Svar på tråden Ni som äter sen middag, alltså senare än 19….