• Freddie K

    Sverige det mest incel-tätaste landet i världen

    Hej!

    Ja, jag har hört om det här fenomenet. Jag fattar inte bara varför killar blir sura och har ihjäl kvinnor för att de inte får ligga! Jag får inte heller ligga, men jag avskyr inte kvinnor för det. Jag försöker rikta den energin på något jag tycker är roligt istället. Visst, ibland går det väl så där, men mycket av det beror på mig, det vet jag.

    Inga påhopp tack! Detta var bara en fundering från min sida och jag hoppas att vi kan diskutera detta som vuxna och civiliserade människor!


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden Sverige det mest incel-tätaste landet i världen
  • Tecum
    Anonym (Ma) skrev 2021-09-26 15:28:37 följande:
    Det är inte könsnormer som gör många män ensamma utan snarare bristen på könsnormer.

    Machomannen tar initiativ och har i regel både bra jobb med kollegor, många vänner samt givetvis fru och barn.

    Det är den mesige, blyge och rädde mannen som varken får fru, vänner eller barn. Med tydligare manliga könsnormer hade dessa mesiga män växt upp och skaffat sig vänner och familj.
    Menar du att vi ska ha mer av machokultur i landet? Om nu män ska återgå till gamla könsnormer, vad gäller då för kvinnorna? Ska de också närma sig den gamla kvinnliga könsnormen eller är det (som vanligt) bara män som ska ändra sig? Är det en realistisk lösning?

    Men alla män passar inte in i machokulturen och har aldrig gjort. Även förr fanns det ett antal eviga ungkarlar eller "gammgossar" som de kallades. Skillnaden är att de inte hade nätet utan led i tysthet. Jag tror tvärtom att man måste bejaka de olikheter som finns även inom resp kön och snarare bekämpa uppfattningar att män ska vara på ett visst sätt och kvinnor på ett annat. Eller föreställningen att ett sätt är bättre än ett annat. Visst, vissa kvinnor söker sig instinktivt till män med pondus och självförtroende. Men hur  bra blir det? Det räcker att läsa trådarna här på FL, alla dysfunktionella förhållanden som det tycks vimla av. Eller läsa skilsmässostatistik och siffror över misshandel i nära relationer.

    Bägge kön behöver tänka över sitt relationsbildande, vilka signaler som skickas och vilka preferenser som gynnas. Att påstå att blyga och osäkra män ska spela tuffa och dominerande är dömt att misslyckas, det blir aldrig en vettig relation av det. De känner sig bara nedtryckta. Istället måste de bli trygga i att de INTE behöver vara macho eller supersnygg för att träffa en kvinna, men att inte heller dissa sig själva utan lyfta det de är bra på. Att anpassa sig till de sociala normer som finns (vilket inte innebär skryt och tuffhet) och våga träffa och umgås med både kvinnor och män utan att hela tiden jämföra och värdera.
  • Anonym (Ma)
    nihka skrev 2021-09-26 19:03:11 följande:

    Det har alltid funnits män som av olika anledningar inte får till det med kvinnor. Dessa män levde ensamma ofta på landet och syntes bara för personer i deras omedelbara omgivning, men nu kan de samlas på nätet, synas och utveckla en (global) subkultur.

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1317806/FULLTEXT01.pdf


    Denna andel är mycket större idag. Dels har vi mansöverskott men dels väljer många kvinnor att leva ensamma för att de inte hittar tillräckligt bra män.

    Det krävs striktare mansnormer. En man måste förstå att man medvetet måste vara obekväm och jobba på att få bort sina rädslor. En kvinna ska inte behöva vara en mans snuttefilt. Det är han som ska vara den trygga famnen och ska han bli det behöver han ha hittat sig själv och byggt sin självkänsla.

    Dessutom behöver männen lära sig att leverera. Datorspel och annat barngöra är inget en man ska ägna sig åt (med undantag för spel tillsammans med barnen för att bygga far/son, far/dotter relationen.). Jag har familj och barn och lägger kanske 3,5 timmar i veckan på individuella nöjen. Den tiden plockar många män ut varje dag och mer därtill. Sedan blir de förvånade när kvinnan vill skilja sig...

    Det finns givetvis mer men det är vad jag kom på så här på rak arm.
  • Anonym (M)
    Tecum skrev 2021-09-26 19:36:03 följande:

    Menar du att vi ska ha mer av machokultur i landet? Om nu män ska återgå till gamla könsnormer, vad gäller då för kvinnorna? Ska de också närma sig den gamla kvinnliga könsnormen eller är det (som vanligt) bara män som ska ändra sig? Är det en realistisk lösning?

    Men alla män passar inte in i machokulturen och har aldrig gjort. Även förr fanns det ett antal eviga ungkarlar eller "gammgossar" som de kallades. Skillnaden är att de inte hade nätet utan led i tysthet. Jag tror tvärtom att man måste bejaka de olikheter som finns även inom resp kön och snarare bekämpa uppfattningar att män ska vara på ett visst sätt och kvinnor på ett annat. Eller föreställningen att ett sätt är bättre än ett annat. Visst, vissa kvinnor söker sig instinktivt till män med pondus och självförtroende. Men hur  bra blir det? Det räcker att läsa trådarna här på FL, alla dysfunktionella förhållanden som det tycks vimla av. Eller läsa skilsmässostatistik och siffror över misshandel i nära relationer.

    Bägge kön behöver tänka över sitt relationsbildande, vilka signaler som skickas och vilka preferenser som gynnas. Att påstå att blyga och osäkra män ska spela tuffa och dominerande är dömt att misslyckas, det blir aldrig en vettig relation av det. De känner sig bara nedtryckta. Istället måste de bli trygga i att de INTE behöver vara macho eller supersnygg för att träffa en kvinna, men att inte heller dissa sig själva utan lyfta det de är bra på. Att anpassa sig till de sociala normer som finns (vilket inte innebär skryt och tuffhet) och våga träffa och umgås med både kvinnor och män utan att hela tiden jämföra och värdera.


    Alltså, det är inte enbart sociala "föreställningar" att kvinnor och män är olika, utan ett biologiskt faktum. Ett faktum som feminister vägrar inse, eller låtsas att de inte inser och skyller ifrån på föreställningar, när det handlar om biologi.
  • Anonym (Ma)
    Tecum skrev 2021-09-26 19:36:03 följande:

    Menar du att vi ska ha mer av machokultur i landet? Om nu män ska återgå till gamla könsnormer, vad gäller då för kvinnorna? Ska de också närma sig den gamla kvinnliga könsnormen eller är det (som vanligt) bara män som ska ändra sig? Är det en realistisk lösning?

    Men alla män passar inte in i machokulturen och har aldrig gjort. Även förr fanns det ett antal eviga ungkarlar eller "gammgossar" som de kallades. Skillnaden är att de inte hade nätet utan led i tysthet. Jag tror tvärtom att man måste bejaka de olikheter som finns även inom resp kön och snarare bekämpa uppfattningar att män ska vara på ett visst sätt och kvinnor på ett annat. Eller föreställningen att ett sätt är bättre än ett annat. Visst, vissa kvinnor söker sig instinktivt till män med pondus och självförtroende. Men hur  bra blir det? Det räcker att läsa trådarna här på FL, alla dysfunktionella förhållanden som det tycks vimla av. Eller läsa skilsmässostatistik och siffror över misshandel i nära relationer.

    Bägge kön behöver tänka över sitt relationsbildande, vilka signaler som skickas och vilka preferenser som gynnas. Att påstå att blyga och osäkra män ska spela tuffa och dominerande är dömt att misslyckas, det blir aldrig en vettig relation av det. De känner sig bara nedtryckta. Istället måste de bli trygga i att de INTE behöver vara macho eller supersnygg för att träffa en kvinna, men att inte heller dissa sig själva utan lyfta det de är bra på. Att anpassa sig till de sociala normer som finns (vilket inte innebär skryt och tuffhet) och våga träffa och umgås med både kvinnor och män utan att hela tiden jämföra och värdera.


    Kvinnorna vill skilja sig för att männen inte levererar. Männen stannar kvar i pojkrollen och jur attraktivt är det?

    Varför skule en man inte passa in i den traditionella mansrollen? Den är förknippad med ansvar men man får mångdubbelt tillbaka.

    Den traditionella mansrollen har förövrigt utvecklats. Alla kvinnor vill ha en traditionell man men eftersom vi inte bor på gårdar längre behöver männen leverera på hemmaplan. Det är arbetsinsatsen hos den traditionella mannen som ska finnas kvar. Detta att män roar sig framför att arbeta på "fritiden"är något nytt.

    Historiskt har mannen dragit det tyngsta arbetslasset och det är så det ska vara. Mannen ska leverera mer än kvinnan. Deh skapar de lyckligaste och bästa äktenskapen. Problemet är att vissa män inte förstår det. De sätter sig och spelar datorspel eller sätter sig i TV-soffan efter jobbet och förstår inte att de skjuter sina äktenskap och sina familjer i sank.
  • flygrl
    JonasHisingen skrev 2021-09-24 20:10:20 följande:

    Det är absolut inte lätt men det blir sämre av självömkan och hat mot kvinnor etc.


    Kanske har jag en felaktig definition av incel men jag talar ffa om alla dom ofrivilligt ensamma som visserligen kan må väldigt dåligt av det men som inte ägnar sig åt kvinnohat eller odlar nån destruktiv incel-kultur. För jag sätter inte likhetstecken mellan ofrivilligt ensam och våldsam kvinnohatare MEN som sagt kanske har jag missförstått begreppet.

    Att sen män som aldrig får till det med kvinnor kan börja må jävligt dåligt har jag inte svårt förstå och jag kan absolut ha medkänsla med dom männen och hoppas att dom ska kunna komma till ett mer positivt tänkande/mående. Naturligtvis måste var och en ta eget ansvar för sitt liv men det kan också behövas stöd från tex. psykiatrin. Att däremot bunta ihop alla ofrivilligt ensamma med den lilla hatiska och våldsamma minoriteten tror jag inte hjälper nån.
    Freddie K skrev 2021-09-25 06:17:20 följande:

    Tack, kära du. Tecum poängterade för mig att en incel är precis en sån som lever i ofrivilligt celibat, men jag identifierar mig inte med en sån. Jag tycker som du där att det är de våldsamma och hotfulla och hatiska som är det.


    Kanske har vi båda en felaktig definition men jag tycker det är snett om man blandar ihop ofrivilligt ensamma i allmänhet med det fåtal som odlar rent kvinnohat. Att du är en vettig person med bra värderingar är det som räknas och jag kommer aldrig acceptera att du ska buntas ihop med hatiska våldsverkare. Jag vet själv hur det är att ingå i en grupp det generaliseras friskt om, tro mig.
    Anonym (Tjo) skrev 2021-09-24 17:34:57 följande:

    Det låter som att majoriteten av incels springer runt och har ihjäl kvinnor. Så är det ju naturligtvis inte. Dom är bara jävligt isolerade och bittra, inte sällan något typ av handikapp som autism, asperger/svårt socialt etc.

    Jag tror att samhället kommer fortsätta att behandla dom som spetälska ett tag till. Men gruppen kommer tyvärr att växa och man kommer behöva deala med detta samhällsproblem framöver. Inte att man då delar ut kvinnor till incels för att lösa problemet, men att uppmärksamma och samtala kring denna problematik. Dom är en del av samhället, vare sig vi vill det eller ej.


    +1
    Tecum skrev 2021-09-25 19:24:48 följande:

    En annan sak som kan göras är att samla incels i samtalsgrupper där de får ventilera sin situation med likasinnade, men under ledning av en terapeut eller psykolog, inte som nu på obskyra nätsidor där troll hetsar och underblåser deras problem istället för att stötta och söka lösningar. Ett bra exempel på hur skattemedel kan användas för att minska utanförskap. Det finns andra sätt också, det svåra är inte att hitta på åtgärder utan att ringa in och få incels att ställa upp. En del skäms och vill inte visa sin svaghet, andra är så uppgivna att de inte orkar.


    Tecum skrev 2021-09-26 19:36:03 följande:

    Menar du att vi ska ha mer av machokultur i landet? Om nu män ska återgå till gamla könsnormer, vad gäller då för kvinnorna? Ska de också närma sig den gamla kvinnliga könsnormen eller är det (som vanligt) bara män som ska ändra sig? Är det en realistisk lösning?

    Men alla män passar inte in i machokulturen och har aldrig gjort. Även förr fanns det ett antal eviga ungkarlar eller "gammgossar" som de kallades. Skillnaden är att de inte hade nätet utan led i tysthet. Jag tror tvärtom att man måste bejaka de olikheter som finns även inom resp kön och snarare bekämpa uppfattningar att män ska vara på ett visst sätt och kvinnor på ett annat. Eller föreställningen att ett sätt är bättre än ett annat. Visst, vissa kvinnor söker sig instinktivt till män med pondus och självförtroende. Men hur  bra blir det? Det räcker att läsa trådarna här på FL, alla dysfunktionella förhållanden som det tycks vimla av. Eller läsa skilsmässostatistik och siffror över misshandel i nära relationer.

    Bägge kön behöver tänka över sitt relationsbildande, vilka signaler som skickas och vilka preferenser som gynnas. Att påstå att blyga och osäkra män ska spela tuffa och dominerande är dömt att misslyckas, det blir aldrig en vettig relation av det. De känner sig bara nedtryckta. Istället måste de bli trygga i att de INTE behöver vara macho eller supersnygg för att träffa en kvinna, men att inte heller dissa sig själva utan lyfta det de är bra på. Att anpassa sig till de sociala normer som finns (vilket inte innebär skryt och tuffhet) och våga träffa och umgås med både kvinnor och män utan att hela tiden jämföra och värdera.


    Fortsätter hålla med dig i dina kloka och väldigt nyanserade resonemang.
    Postman skrev 2021-09-25 21:51:28 följande:

    Tror inte detta med incel är något utbrett. Det är media och i viss form feminister som vill skapa ett problem eller en slags sanning, talar man om det tillräckligt mycket så tror folk till slut att det är ett gigantiskt problem. Jag anser att detta är långt, långt överdrivet.


    Tror du är nåt på spåren där faktiskt.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2021-09-26 20:14:04 följande:
    Alltså, det är inte enbart sociala "föreställningar" att kvinnor och män är olika, utan ett biologiskt faktum. Ett faktum som feminister vägrar inse, eller låtsas att de inte inser och skyller ifrån på föreställningar, när det handlar om biologi.
    De biologiska skillnaderna är ett faktum, något som jag många gånger påpekat och som faktiskt tagits upp i Belinda Olssons program Från savannen till Tinder. Till många feministers förtret.
    Men vi lever inte längre på stenåldern utan måste inse att även andra faktorer och preferenser styr relationsbildandet. Och tror du verkligen att alla levde lyckliga förr, oavsett vilken tidsålder du väljer? Rimligtvis borde vi sträva efter att göra det bättre för så många som möjligt även på relationsfronten och då behövs en palett av åtgärder.
  • Tecum
    flygrl skrev 2021-09-26 20:24:12 följande:
    Kanske har jag en felaktig definition av incel men jag talar ffa om alla dom ofrivilligt ensamma som visserligen kan må väldigt dåligt av det men som inte ägnar sig åt kvinnohat eller odlar nån destruktiv incel-kultur. För jag sätter inte likhetstecken mellan ofrivilligt ensam och våldsam kvinnohatare MEN som sagt kanske har jag missförstått begreppet.

    Att sen män som aldrig får till det med kvinnor kan börja må jävligt dåligt har jag inte svårt förstå och jag kan absolut ha medkänsla med dom männen och hoppas att dom ska kunna komma till ett mer positivt tänkande/mående. Naturligtvis måste var och en ta eget ansvar för sitt liv men det kan också behövas stöd från tex. psykiatrin. Att däremot bunta ihop alla ofrivilligt ensamma med den lilla hatiska och våldsamma minoriteten tror jag inte hjälper nån.

    Kanske har vi båda en felaktig definition men jag tycker det är snett om man blandar ihop ofrivilligt ensamma i allmänhet med det fåtal som odlar rent kvinnohat. Att du är en vettig person med bra värderingar är det som räknas och jag kommer aldrig acceptera att du ska buntas ihop med hatiska våldsverkare. Jag vet själv hur det är att ingå i en grupp det generaliseras friskt om, tro mig. smile5.gif

    +1

    Fortsätter hålla med dig i dina kloka och väldigt nyanserade resonemang.

    Tror du är nåt på spåren där faktiskt.
    Tack! Begreppsförvirringen är ett problem, rent formellt är en incel en person som lever i ofrivilligt celibat, det blir en väldig massa. Men i debatten har begreppet utvecklats  (eller snarare snävats in) till att gälla våldsbejakande och kvinnohatande singlar på obskyra nätsidor. Därför blir debatten så konstig när vi ibland talar om helt olika personer.

    Så du har rätt, vi borde skilja på dessa grupper. Men vad ska vi kalla gruppen vanliga ensamma killar som bara längtar efter kärlek och närhet och inte hatar kvinnor. Evighetssinglar går ju inte då många singlar är det av eget val? Det behövs ett kort och smidigt ord.
  • nihka
    Anonym (Ma) skrev 2021-09-26 20:12:59 följande:
    Denna andel är mycket större idag. Dels har vi mansöverskott men dels väljer många kvinnor att leva ensamma för att de inte hittar tillräckligt bra män.

    Det krävs striktare mansnormer. En man måste förstå att man medvetet måste vara obekväm och jobba på att få bort sina rädslor. En kvinna ska inte behöva vara en mans snuttefilt. Det är han som ska vara den trygga famnen och ska han bli det behöver han ha hittat sig själv och byggt sin självkänsla.

    Dessutom behöver männen lära sig att leverera. Datorspel och annat barngöra är inget en man ska ägna sig åt (med undantag för spel tillsammans med barnen för att bygga far/son, far/dotter relationen.). Jag har familj och barn och lägger kanske 3,5 timmar i veckan på individuella nöjen. Den tiden plockar många män ut varje dag och mer därtill. Sedan blir de förvånade när kvinnan vill skilja sig...

    Det finns givetvis mer men det är vad jag kom på så här på rak arm.
    Vad du tycker och tror är förstås ingen statistik och vad jag tror är att det ser likadant ut idag men uttrycken förändras.
  • nihka
    Postman skrev 2021-09-25 21:51:28 följande:

    Tror inte detta med incel är något utbrett. Det är media och i viss form feminister som vill skapa ett problem eller en slags sanning, talar man om det tillräckligt mycket så tror folk till slut att det är ett gigantiskt problem. Jag anser att detta är långt, långt överdrivet.


    Så SÄPO är infiltrerat av feminister? SkrattandeMäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot


    sverigesradio.se/artikel/7366942

    Och vem har sagt att problemet är "gigantiskt"? Växande har det sagts.

  • Anonym (Ma)
    nihka skrev 2021-09-27 07:46:44 följande:

    Vad du tycker och tror är förstås ingen statistik och vad jag tror är att det ser likadant ut idag men uttrycken förändras.


    Det är inte bara vad jag tycker och tror. Det finns gott om fakta och statistik på det jag skrev i det inlägget. Du är välkommen att svara på riktigt.
Svar på tråden Sverige det mest incel-tätaste landet i världen