• Anonym (kaffedraken2)

    På jobbet. Vem tar första steget?

    På mitt nya jobb så är det två kvinnor som jag blivit nyfiken på. 
    Den ena är mycket yngre, den andra är lite äldre. Båda ser glada ut när vi ses och vi hejar på varann. Bytt några ord.
    Jag har nu fått för mig att dom kanske känner samma, lite nyfikna. Sett att dom kollat lite ibland. Förmodligen så är dom inte det. 
    Det är vanligt att män inbillar sig sånt här. Dom jobbar i servicebranschen, så det ingår i deras jobb att vara glada, sociala och trevliga mot kunder.
    Jag är ingen kund, men de är nog så vana att vara såhär i jobbet, så dom är glada, sociala och trevliga mot alla.

    Min fråga är: vem tar första steget till nåt, om det är på jobbet? Mannen eller kvinnan?
    Jag personligen kommer aldrig mer att göra det.

    En fråga till: SKA man inleda nåt med nån på jobbet? Jobbet är ett av de vanligaste ställena där man träffar nån.

  • Svar på tråden På jobbet. Vem tar första steget?
  • Anonym (Kvinna)

    Vad hände med ståndpunkten att du aldrig skulle ta råd från kvinnor?

    Om du vill ha en kvinnas råd ändå; gör enligt följande;

    1. Ta redo på om de är singlar

    2. Lär känna dem mer o se om intresse verkar finnas

    3. Flirta INTE med 2 stycken på samma arbetsplats. Den som gapar efter mycket osv...

  • annabellelee

    Nej, man ska inte inleda nåt på jobbet. Men ibland blir man så tokkär att man gör det i alla fall. Jag skulle absolut undvika att flirta med någon som jag jobbar nära och träffar ofta, eftersom det skulle bli så konstig stämning om hen inte gillade det . Träffas man mer sällan går det bättre.

    Ingen ska ta första steget, utan det är ett samspel:han säger något trevligt, hon svarar och säger något ännu trevligare, han svarar och...ja, du fattar. Man kan testa läget genom att säga tex "Jaså du är intresserad av x! Jag känner till ett ställe med jättefina x som jag kunde visa dig!" Verkar hon ta det på allvar kan ni köra på, låtsas hon som att hon inte förstår att du bjuder ut henne kan ni båda låtsas som ingenting och behålla ansiktet.

  • Anonym (Maja)

    På jobbet får man vara väldigt försiktig, man tar inget steg för att kollegan är vanligt trevlig. Och man bjuder absolut inte ut flera olika kollegor.

    Det är vanligt att träffas via jobbet. Vanligtvis handlar det då om något som växer fram under längre tid i det samspel man har som kollegor. Då märker man så småningom i samspelet att det är något mer än att kollegan är söt och trevlig. Man får djupare känslor för varandra och båda tar initiativ till att träffas mer.

    Eftersom du är nyanstäld och känner lika för två olika kollegor får man ju gissa att det inte är några djupare känslor som växt fram mellan dig och en kollega. Då känns det som det bästa att avvakta, att bemöta dina kollegor just som kollegor, för nu i alla fall. Så får du väl se när du lärt känna kollegorna bättre som kollegor om några andra känslor uppstår längre fram.

  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-09-25 08:41:04 följande:

    Vad hände med ståndpunkten att du aldrig skulle ta råd från kvinnor?

    Om du vill ha en kvinnas råd ändå; gör enligt följande;

    1. Ta redo på om de är singlar

    2. Lär känna dem mer o se om intresse verkar finnas

    3. Flirta INTE med 2 stycken på samma arbetsplats. Den som gapar efter mycket osv...


    Jag vill mest höra vad andra tycker och tänker. Jag pratar med båda, och skojar med dom. That's it. Kommer inte göra mer än så.
  • Anonym (kaffedraken2)
    annabellelee skrev 2021-09-25 08:46:39 följande:

    Nej, man ska inte inleda nåt på jobbet. Men ibland blir man så tokkär att man gör det i alla fall. Jag skulle absolut undvika att flirta med någon som jag jobbar nära och träffar ofta, eftersom det skulle bli så konstig stämning om hen inte gillade det . Träffas man mer sällan går det bättre.

    Ingen ska ta första steget, utan det är ett samspel:han säger något trevligt, hon svarar och säger något ännu trevligare, han svarar och...ja, du fattar. Man kan testa läget genom att säga tex "Jaså du är intresserad av x! Jag känner till ett ställe med jättefina x som jag kunde visa dig!" Verkar hon ta det på allvar kan ni köra på, låtsas hon som att hon inte förstår att du bjuder ut henne kan ni båda låtsas som ingenting och behålla ansiktet.


    Det skulle jag kalla att ta första steget. Att testa läget, föreslå att man vill visa henne nåt ställe. Det kommer inte jag att göra. Jag tror och tycker att det är bättre att kvinnan tar ett sånt första steg.
  • Anonym (Hanna)

    Lär känna dem som kollegor först, innan du ens funderar över om det kan bli något mer!

  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-09-25 09:42:03 följande:

    Lär känna dem som kollegor först, innan du ens funderar över om det kan bli något mer!


    Hur lång tid tar det att lära känna en kollega?

    Är det bättre/lämpligare att ta första steget med en kollega, eller med nån man träffar regelbundet på jobbet fast man är INTE kollegor?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-09-25 09:54:22 följande:
    Hur lång tid tar det att lära känna en kollega? Är det bättre/lämpligare att ta första steget med en kollega, eller med nån man träffar regelbundet på jobbet fast man är INTE kollegor?

    Du märker väl om du känner henne eller inte? Och gör du inte det så sök inte partner på jobbet! Precis som Maja beskrivit ovan så är anledningen att många träffas på jobbet att man där får chansen att lära känna varandra i lugn och ro. Vill man gå fortare fram är det bättre att söka kärleken bland privata bekanta, på krogen eller på nätet.
  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-09-25 10:01:50 följande:

    Du märker väl om du känner henne eller inte? Och gör du inte det så sök inte partner på jobbet! Precis som Maja beskrivit ovan så är anledningen att många träffas på jobbet att man där får chansen att lära känna varandra i lugn och ro. Vill man gå fortare fram är det bättre att söka kärleken bland privata bekanta, på krogen eller på nätet.
    Ja, det brukar man göra. Men män har ofta fel om sånt här. Den senaste jag var kär i, vi jobbade ihop i 1 år. Jag tyckte att jag hann lära känna henne på den tiden. Men jag hade fel. Dom flesta här visste att jag hade fel.
    Jag söker inte partner på jobbet. Men ibland så händer det. När jag blev kär, så var det inte planerat. Det växte fram.

    Som just dom här 2 jag nämnt här. Vi kommer nog fortsätta säga hej till varann och växla några ord. Jag vet inte om nån av dom redan är intresserade, eller om dom kommer bli det. Om ingen av dom visar mer, så kommer det inte bli nåt mer heller.
  • Anonym (Calle)

    Du bjuder båda kvinnorna till AW,lär känna dom och kanske ni tre skulle passa ihop.

Svar på tråden På jobbet. Vem tar första steget?