• Anonym (Rädd)
    Sat 25 Sep 2021 19:16
    1372 visningar
    43 svar
    -2 +1
    43
    1372

    Hur bra är förskolan?

    Jag ska ha barn under nästa år och börjar redan nu känna en rädsla inför det där med förskola.

    Min uppfattning är att förskolan är en arbetsplats man försöker få in människor på som har svårt att få andra arbeten.

    Jag känner ändå att det är ett ställe mitt barn ska ägna otroligt mycket tid på och hört om personal som fortfarande har skamvrå åt barnen, tvingar dom att smaka och äta allt som serveras och så vidare.

    Vad är er generella uppfattning av förskolan? Är personalen verkligen engagerade? Har du genuint förtroende för personalen eller va är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Hur bra är förskolan?
  • Anonym (god no)
    Sat 25 Sep 2021 19:27
    #1

    Jag har haft 6 barn på 8 olika förskolor i 5 kommuner i olika delar av landet. Ja, det är lite mycket.

    Personalen har varit minst utbildade barnskötare, och alla har velat vara där och ta hand om barnen. Ingen har varit tvingad eller "instoppad" för att de varit arbetslösa. Det finns säkert också men jag har aldrig stött på det.

    Någon skamvrå har jag aldrig stött på. Det närmaste jag har kommit är att jag vet att barn ibland tas ur en situation som håller på att spåra ur, då oftast till ett annat rum, och alltid med en personal och nästan alla gånger jag hört om handlar om att dela grupper.

    Något tvång kring mat har jag aldrig upplevt eller hört om. Uppmuntran, ja. Tvång, absolut inte.

  • Anonym (K)
    Sat 25 Sep 2021 20:04
    #2
    -1 +1

    Jag har tidigare arbetat inom förskolan (flera olika) och det är anledningen till att mina egna barn nu inte går på förskola. Då kan du väl räkna ut vad jag tycker om förskolan.

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Sat 25 Sep 2021 20:16
    #3
    Anonym (K) skrev 2021-09-25 20:04:33 följande:

    Jag har tidigare arbetat inom förskolan (flera olika) och det är anledningen till att mina egna barn nu inte går på förskola. Då kan du väl räkna ut vad jag tycker om förskolan.


    Kan du ge exempel
  • Sat 25 Sep 2021 21:30
    #4

    Det finns jättebra ställen och det finns riktigt dåliga. Jättebra fröknar och riktigt dåliga. Bäst är kanske att fråga andra föräldrar och få en uppfattning om hur just den förskolan fungerar.
    Den jag vikarierat på ett längre tag nu, den är väldigt bra (anser jag, i alla fall). Alla fröknar har sina små egenheter förstås, men alla är rättvisa, omtänksamma och sätter barnens bästa först. Ändå är det inte alltid bra här heller. De har möten och utbildningar för all personal vissa dagar, och då sätts det in vikarier. Då tar de vad de får, och det kan vara vilka fårskallar som helst. Barnen möts av fröknar de inte känner och inte tycker om. Kan inte vara roligt att vara barn sådana gånger.

  • Sat 25 Sep 2021 21:45
    #5

    Det är såklart stora skillnader mellan olika förskolor, och olika kommuner, så det går inte att ge ett svartvitt svar.

    Problem som jag skulle säga att dagens förskolor har är:

    - För låg personaltäthet.

    - För stora barngrupper.

    Problem som nybyggda förskolor har ("storförskolor", "konceptförskolor" brukar de kallas):

    - Byggda på höjden (billigare), vilket kan innebära ren livsfara om det t.ex. börjar brinna (något många fsk.lärare och barnskötare tar upp ofta inom förskoleupproret).

    - Mycket trappor, där de verkar uppleva fler falltillbud framförallt vad gäller de yngre barnen (1-3 år).

    Så dessa saker är lite vad man får räkna med på merparten av dagens förskolor. Vissa kommuner har andra problem, t.ex. där man tillåter barn till föräldralediga och/eller arbetslösa gå upp till 30h/vecka. Det innebär ju fler barn under större del av veckan, jämfört med kommuner där dessa föräldrars barn går 15h/vecka.

    Utöver det är fördelar och nackdelar med olika förskolor väldigt olika. Vi har nu valt att ha barnen i ett föräldrakooperativ. Där har vi betydligt mer insyn, förskolan har gott rykte, låg personalomsättning och hög personaltäthet, få barn. Nackdelen (beror förstås hur man ser på det) är förstås då att vi behöver engagera oss - vikariera, städveckor, gräsklippning, snöskottning, mindre renoveringar, planera diverse evenemang, vara med i styrelsen m.m. Så det är såklart väldigt annorlunda mot vanliga förskolor.

  • Anonym (Nöjda­)
    Sat 25 Sep 2021 22:02
    #6

    Mitt intryck av förskolan mina barn går på är att pedagogerna är engagerade, intresserade och att mina barn trivs.

    Pedagogerna ser mina barn som individer och barnen får också utrymme för att vara de personer de är: om äldsta barnet inte vill delta i leken ute på gården får han ut en låda med bilar som han får leka med på altanen tex. Ingen behöver äta något de ogillar, det uppmuntras säkert till att smaka men om barnen inte ätit av den mat som serverats har de oftast erbjudits en smörgås eller annat istället.

    Jag upplever att de ser till barnens bästa och i rimlig mån försöker få alla barn att ha en sån bra dag som möjligt. De dagar mina barn varit för missnöjda (alltså inte sjuka utan varit mkt ledsna och inte velat delta i några aktiviteter alls) så har pedagogerna ringt och meddelat det, ?ditt barn orkar nog inte förskolan idag?. Har aldrig uppfattat att det är pedagogernas känsla av att det är jobbigt att ha ett ledset barn på förskolan som styr utan snarare att de har barnets bästa som prio.

  • Sat 25 Sep 2021 23:05
    #7

    Min son började förskolan när han var ett och är idag fem. Han har trivts toppenbra där sedan han började. Han har fått många nära och fina kompisrelationer, tycker mycket om sina fröknar och utvecklas mycket, båda socialt och intellektuellt. Vi är två föräldrar som är oteoligt engagerade i att lära honom många saker, men trots det kommer han ofta hem och har lärt sig från förskolan. Personalen har varit lite av varje, några som vi inte alls har gillat, men många otroligt bra och engagerade. Vårt största köagomål har varit den stora personalrotationen och att jag skulle ha önskat mer information om den dagliga verksamheten, men i det stora hela är vi nöjda.

  • Anonym (Bra)
    Sun 26 Sep 2021 00:12
    #8

    Mitt barn är snart 2,5 år och vi har visserligen nyligen skolat in henne.

    Men vi har fått ett fantastiskt intryck av förskolan. Pedagogerna är verkligen pedagoger, och de är lyhörda och trygga. Mitt barn älskar att vara på förskolan!

    Och nej, de tvingas inte till något. Vill de inte äta, sova, kissa på potta eller ha vantar på sig tvingas de inte till något.

    Gör något barn något fel, talar de lugnt tillrätta barnet och påtalar att så får man inte göra. Var så imponerad av dem under inskolningen när man fick vara med under dagen. Mitt tålamod hade brustit 1000 gånger men de var så lugna.

    Men som sagt, detta är fortfarande ett första intryck och jag hoppas att det håller i sig

  • Glinda från Oz
    Sun 26 Sep 2021 04:25
    #9

    Jag har aldrig någonsin hört talas om en förskola i Sverige som har skamvrå, det hade garanterat stått i tidningen. Du tänker nog på hur det är utomlands, i England är det hyfsat vanligt. 


    Att barnen ska smaka på maten tycker jag är jättebra. Förskolan har heller ingen möjlighet att laga olika måltider till andra barn, ska det göras ska det finnas ett skäl inte bara att barnet hellre hade ätit något annat. 

  • Sun 26 Sep 2021 07:26
    #10
    lövet2 skrev 2021-09-25 21:30:28 följande:

    De har möten och utbildningar för all personal vissa dagar, och då sätts det in vikarier. Då tar de vad de får, och det kan vara vilka fårskallar som helst. Barnen möts av fröknar de inte känner och inte tycker om. Kan inte vara roligt att vara barn sådana gånger.


    På sonens förskola har de utbildnings- och planeringsdagar fyra gånger om året. De meddelar alltid i början av terminen vilka datum det är, och hela förskolan är stängd. Behöver man barnomsorg så ordnas det på annan närliggande förskola. Det hade visserligen kanske varit spännande för barnet, men vi föräldrar brukar ta ledigt de datumen och ha familjedagar. Vi passar på att åka på utflykt eller besöka något spännande museum, lekland eller badhuset, och det blir ett mysigt inslag mitt i veckan.
Svar på tråden Hur bra är förskolan?