• Anonym (NN)

    Jag har tagit första dosen men vill inte ta dos 2.

    Jag har tagit första sprutan mot Covid-19 och ångrar mig i efterhand. Vill inte spruta in mer skit i kroppen och funderar därför på att låta bli att ta andra dosen, spruta nr 2.

    Är det rent kroppsligt någon fara med att låta bli att ta andra sprutan eftersom de här ihop?

    (För att spara tid behöver ni inte kommentera att det ökar risken att drabbas av covid-19 om man inte tar spruta nr 2)

  • Svar på tråden Jag har tagit första dosen men vill inte ta dos 2.
  • Anonym (Brita)

    Eftersom du tydligen kunnat läsa på så bra ur olika vetenskapliga källor att du bestämt dig för att vaccin består av "skit", så kan du säkert söka rätt på infon du efterfrågar. Använd den sökteknik du lärt dig när du lärde dig tolka vetenskapliga artiklar under din utbildning. 

    Om du inte är van att tolka vetenskapliga källor eller kan söka rätt på info på egen hand, så skulle jag trots allt råda dig att ta dos 2. De som kan området (vaccin och mediciner) och som kan tolka vetenskapliga artiklar är ju tämligen överens om att det är så vi ska göra. 

  • Anonym (NN)
    Anonym (Brita) skrev 2021-09-26 06:30:55 följande:

    Eftersom du tydligen kunnat läsa på så bra ur olika vetenskapliga källor att du bestämt dig för att vaccin består av "skit", så kan du säkert söka rätt på infon du efterfrågar. Använd den sökteknik du lärt dig när du lärde dig tolka vetenskapliga artiklar under din utbildning. 

    Om du inte är van att tolka vetenskapliga källor eller kan söka rätt på info på egen hand, så skulle jag trots allt råda dig att ta dos 2. De som kan området (vaccin och mediciner) och som kan tolka vetenskapliga artiklar är ju tämligen överens om att det är så vi ska göra. 


    Du menar alltså att det är helt onödigt att ställa frågor i det här forumet om det går att få reda på svaret någon annanstans?
  • Anonym (Moa)

    Sprutorna innehåller samma sak och man behöver ta två (eller kanske fler?) för att få maximal effekt. Så det enda som händer om du inte tar andra sprutan är att du inte får så bra skydd mot covid.

  • Anonym (NN)
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-26 07:29:41 följande:

    Sprutorna innehåller samma sak och man behöver ta två (eller kanske fler?) för att få maximal effekt. Så det enda som händer om du inte tar andra sprutan är att du inte får så bra skydd mot covid.


    Ok, tack.
  • Anonym (NN)
    Silverjenny skrev 2021-09-26 07:57:26 följande:

    Vad är det för skit som finns i sprutan som du inte vill få i dig?


    Det var ett vetenskapligt program jag såg där det framgick att det här vaccinet fungerar annorlunda än andra vaccin. Har svårt att redogöra i detalj men det här integreras inte med immunförsvaret på samma sätt som vaccin gjort förut.
  • Anonym (Ja)

    Det är inte farligt att inte ta andra dosen. Det blir ju sämre skydd mot svår covid men det förstår du ju.

    Jag blir dock lite nyfiken, hade du ingen koll på att dessa vaccin är baserade på mRNA-teknik? Trodde du att det var traditionella vaccin? Känns som att folk läst på alldeles för lite..

  • Anonym (Bitte)

    Nej, bortsett från det uppenbara, risken att smittas och dö av Covid, är det inte farligt att strunta i andra dosen.

    Men, din fråga visar att du kan väldigt lite om hur vaccin fungerar. Hade du haft ens grundläggande kunskaper om immunförsvaret och vaccin hade du inte behövt ställa den här frågan. Det är helt ok att ha glömt bort sånt man läste i skolan. Jag kommer inte heller ihåg allt.

    Men, när man är så okunnig som du är, det är då det verkligen är läge att lyssna på de som kan, de som utbildat sig, forskat och arbetat med frågan i många, många år.

    Lita på dem, inte på vad helt okända personer på nätet säger.

    Så, vad säger tex Folkhälsomyndigheten och världens samlade läkarkår? Rekommenderar de att du tar den andra dosen eller inte?

    Och angående att inte vilja få in skit i kroppen. Det finns en skit som cirkulerar i världen nu och som över 4,6 miljoner människor har dött av och ytterligare fler blivit mycket, mycket svårt sjuka av. Det är DEN skiten du borde vara rädd för.

Svar på tråden Jag har tagit första dosen men vill inte ta dos 2.