• Anonym (Ostbåge)

    Tar ingen hänsyn till gravida idag?

    Jag är i åttonde månaden och pendlar en lång sträcka till jobbet, med buss och tåg. På speciellt bussen är det alltid fullpackat och folk som står, bland annat ofta jag. Visst är många försjunkna i sina mobiler men jag ser ju att nån här och där tittar på min mage, som är ganska tydlig även med höstjacka och så, men aldrig frågar någon om jag vill sitta. Det är stadstur så det är dessutom inte bara att stå rätt upp och ner utan man får hålla i sig rätt ordentligt. Även när jag väntar på bussen så sitter folk kvar på bänkarna och jag står bredvid. 


    Nu klarar jag att stå, är mest förvånad att ingen frågar. Jag hade själv gjort det. Frågar även äldre. 


    Än så länge ska vi ju också hålla avstånd men det skiter folk också i, fast jag står där höggravid och med munskydd så smiter dom förbi en centimeter från mitt ansikte. En gång satt jag på en bänk (ja faktiskt) med benen i kors och en kille fick KLIVA över mitt ben för att gå förbi, när det fanns massa plats åt andra hållet. Då syntes det nog inte att jag var gravid men ändå, så där nära går man ju inte ens utan pandemi. 


    Så hur ser det ut i samhället egentligen? Frågar du en höggravid kvinna om hon vill sitta, eller får hon skylla sig själv som är gravid? Skrattande


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-27 12:46

    Många som blir sura i tråden... det är ingen som förväntar sig att hela bussen ska ställa sig i givakt och fråga i kör om en gravid vill sitta. Utan huruvida man, om man är frisk och kapabel, ställer frågan om man ser en gravid nära sig i tex kollektivtrafiken.

    Kan likställas med om man frågar äldre om dom vill sitta, flyttar undan väskan från sätet bredvid om det blir fullt på bussen.

    Eller om man ropar efter någon som tappat sin plånbok på marken ute, om man hjälper någon ta upp något den råkat tappa precis framför ens fötter, osv.

    Är man själv skadad eller handikappad, ja då frågar man ju inte. Och mår man dåligt över det så får man väl lite enkelt säga "jag har ryggskott, annars hade jag förstås erbjudit dig en sittplats". Inget mer med det. Eftersom det finns gott om fler som inte är handikappade som kan avstå från en sittplats.
  • Svar på tråden Tar ingen hänsyn till gravida idag?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ostbåge) skrev 2021-09-26 15:08:37 följande:

    Jag är i åttonde månaden och pendlar en lång sträcka till jobbet, med buss och tåg. På speciellt bussen är det alltid fullpackat och folk som står, bland annat ofta jag. Visst är många försjunkna i sina mobiler men jag ser ju att nån här och där tittar på min mage, som är ganska tydlig även med höstjacka och så, men aldrig frågar någon om jag vill sitta. Det är stadstur så det är dessutom inte bara att stå rätt upp och ner utan man får hålla i sig rätt ordentligt. Även när jag väntar på bussen så sitter folk kvar på bänkarna och jag står bredvid. 


    Nu klarar jag att stå, är mest förvånad att ingen frågar. Jag hade själv gjort det. Frågar även äldre. 


    Än så länge ska vi ju också hålla avstånd men det skiter folk också i, fast jag står där höggravid och med munskydd så smiter dom förbi en centimeter från mitt ansikte. En gång satt jag på en bänk (ja faktiskt) med benen i kors och en kille fick KLIVA över mitt ben för att gå förbi, när det fanns massa plats åt andra hållet. Då syntes det nog inte att jag var gravid men ändå, så där nära går man ju inte ens utan pandemi. 


    Så hur ser det ut i samhället egentligen? Frågar du en höggravid kvinna om hon vill sitta, eller får hon skylla sig själv som är gravid? Skrattande


    Självklart erbjuder jag, som stark och frisk, min plats till någon som behöver den. MEN de får ju gärna fråga. Dels finns det många som ser gravida ut och inte är det (fast de kan förstås också behöva en sittplats) och dels finns de gravida som faktiskt mår väldigt bra och inte bryr sig så mycket om att stå. Väldigt bra i London där man kan få en sådan där "Please offer me a seat"-knapp man fäster med nål.
  • Anonym (Ostbåge)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-26 15:13:05 följande:
    Självklart erbjuder jag, som stark och frisk, min plats till någon som behöver den. MEN de får ju gärna fråga. Dels finns det många som ser gravida ut och inte är det (fast de kan förstås också behöva en sittplats) och dels finns de gravida som faktiskt mår väldigt bra och inte bryr sig så mycket om att stå. Väldigt bra i London där man kan få en sådan där "Please offer me a seat"-knapp man fäster med nål.
    Ja, jag håller med dig också, skulle jag behöva sitta så skulle jag fråga. Jag ser uppenbart gravid ut, man ser att jag inte bara är tjock eller så. Däremot går jag som vanligt, långsamt visst, men inte så att jag ojar mig och håller mig för ryggen haha. Så jag kan förstå att folk liksom inte ser på håll och så. 

    Smart grej!
  • Anonym (Babs)

    Jag har missat höggravida flera gånger. På vägen hem är jag ofta trött, kanske djupt försjunken i tankar eller så läser jag något. Vid flera tillfällen har jag alltså inte noterat magen förrän de frågat om sittplats eller när vi klivit av.

    Men jag tycker nog att man som vuxen bör ha mål i mun och fråga om man behöver sitta. Jag klarade mig genom två graviditeter genom att fråga i de fall magen inte uppmärksammades. Jag detaljstuderar inte andra och förväntar mig inte att andra ska detaljstudera mig.

  • Anonym (Bubble)

    Jag erbjuder de som uppenbart har svårt att gå/stå sittplats. Det är inte självklart att gravida har problem med något av det (jag hade det inte alls när jag var gravid tex) så du får nog faktiskt öppna munnen själv och säga till att du behöver den där sittplatsen som är reserverad för rörelsehindrade.

    Det där med att hålla avstånd är ju vissa skitdåliga på generellt, inte bara mot gravida.

  • Anonym (Yes)
    Anonym (Bubble) skrev 2021-09-26 15:25:56 följande:

    Jag erbjuder de som uppenbart har svårt att gå/stå sittplats. Det är inte självklart att gravida har problem med något av det (jag hade det inte alls när jag var gravid tex) så du får nog faktiskt öppna munnen själv och säga till att du behöver den där sittplatsen som är reserverad för rörelsehindrade.

    Det där med att hålla avstånd är ju vissa skitdåliga på generellt, inte bara mot gravida.


    Håller lite med här. Jag är själv en aktiv gravid kvinna som tränar och springer, jag personligen behöver inte sitt, så vissa ggr antar jag även då att somliga gravida inte behöver. När jag åker buss så sätter jag mig sällan oavsett om platser finns tillgängliga eller ej. Däremot de som uppenbarligen ser ut att vara i behov av sittplats, så skulle jag erbjuda.

    Somliga gånger när, speciellt äldre kliver på, så burkar jag säga till andra att resa sig om de själva inte gör det. Jag har ofta svårt att vara tyst.

    Så som sagt, du kan ju alltid be någon att resa på sig om du vill sitta, om ingen nu gör det frivilligt :)
  • Anonym (Vågar inte)

    Jag vågar inte ta hänsyn till gravida längre, då jag misstagit att någon är gravid som inte är det och gjort bort mig mer än en gång. Så nej, trots stor gravidmage? Kan vara fetma, menssvullen eller vad som helst. Vågar inte ta hänsyn till det och råka säga att någon som inte är gravid är det.

    Gör istället diskret att jag reser på mig så det finns plats för henne, men försöker få det att se ut som att jag skall av eller något utan att antyda att det är av artighet för att hon är gravid. Blir en bra kompromiss.

  • Anonym (Vara eller inte vara)

    Jag tror att det handlar om att folk inte är uppmärksamma. Sen, som det skrivits redan, alla gravida behöver inte sitta ner. Jag förväntar mig att en person som behöver sitta ber om det. Sen har bilden av gravida kvinnor ändrats. En gång i tiden klassades nästan gravida kvinnor som om de vore av glas. En gravid kvinna skulle typ bara ligga på soffan och vila. En gång i tiden var bara rika gravida kvinnor sköra, medans fattiga kvinnor näst intill födde barn under tiden som hon jobbade. Idag vet vi att alla gravida kvinnor blir inte sjuka eller har ont under graviditeten. Sen finns det kvinnor som har så ont att rullstol blir lösningen. Så...I Sverige förväntar vi oss nog att den som vill sitta ber om det. I andra länder är det självklart att gravida kvinnor ska sitta. Jag erbjuder bara personer jag ser har problem med gång och balans min sittplats. 

  • Anonym (Teddy)

    Det hör till normalt hyfs att erbjuda gravida, gamla, halta och lytta en sittplats såvida man själv inte tillhör gruppen. Ledsamt att vardaglig artighet är på väg att bli omodern. Jag tror också som någon ovan skrev att folk helt enkelt inte är uppmärksamma. Dom sitter och tänker jag jag jag hela tiden. Men jag tycker också att vi generellt har blivit mer nonchalanta mot andra och andras problem.

    Att inte våga erbjuda plats av rädsla för att personen alls inte är gravid och tar illa upp förstår jag, men så verkar fallet inte vara med dig, du är synligt gravid. Så ofta tror jag det handlar om nonchalans och egocentrering. Tyvärr!

  • Anonym (A)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-09-26 17:45:06 följande:
    Det hör till normalt hyfs att erbjuda gravida, gamla, halta och lytta en sittplats såvida man själv inte tillhör gruppen. Ledsamt att vardaglig artighet är på väg att bli omodern. Jag tror också som någon ovan skrev att folk helt enkelt inte är uppmärksamma. Dom sitter och tänker jag jag jag hela tiden. Men jag tycker också att vi generellt har blivit mer nonchalanta mot andra och andras problem.
    Att inte våga erbjuda plats av rädsla för att personen alls inte är gravid och tar illa upp förstår jag, men så verkar fallet inte vara med dig, du är synligt gravid. Så ofta tror jag det handlar om nonchalans och egocentrering. Tyvärr!
    Håller med
  • Anonym (Ostbåge)

    Ja, behöver jag sitta så frågar jag. Det är mest att jag trodde man frågade för artighets skull. Jag frågar äldre, även om dom inte är halta och lytta. Eller om jag  har min väska på sätet och det blir fullt så frågar jag också. Senast en medelålders pigg man som tackade ja. 

Svar på tråden Tar ingen hänsyn till gravida idag?