• Anonym (Vanli­gt?)
    Wed 29 Sep 2021 09:57
    529 visningar
    6 svar
    6
    529

    Minns knappt förlossningen

    Hej! Jag hör hela tiden berättelser om förlossningar. Hur ont ?ring of fire? gjorde, hur de minns kärleken till barnet som överöste dem, hur snabbt det gick, hur långsamt det gick, vilket fantastiskt samspel de hade med barnmorskor och partner.. Men jag minns knappt någonting.

    Förlossningen gick bra, inte för snabbt, inga komplikationer och jag var vid medvetande hela tiden. Men jag minns inte mycket..

    Jag kommer ihåg hela dagen och allt innan. Jag blev igångsatt. Men sen är det typ svart. Jag kommer ihåg hur jag lägger mig på sängen, men förstod nog inte riktigt att det var dags trots att de sa åt mig att krysta. Krystar, men minns inte hur jag gjorde eller om det gjorde ont. Sen minns jag hur de sa åt mig att om jag tar ner handen känner jag hans hår. Men minns ingen smärta vid utdrivningen. Sen ligger jag på rygg, tittar ner och ser hur de drar ut och upp honom ur mig. Sen upp på brösten! Fattade nada.

    Är det ?normalt? att inte minnas något? Är det någon sorts skyddseffekt för att glömma smärtan? Jag hade eda och lustgas.. Blir nästan avundsjuk på alla som minns minsta detalj.

  • Svar på tråden Minns knappt förlossningen
  • Anonym (Lustg­as)
    Wed 29 Sep 2021 11:01
    #1

    Lustgas kan göra att minnet påverkas, jag andades mängder lustgas under min första förlossning och när själva utdrivningsskedet var igång sade min barnmorska att jag skulle försöka lägga ner masken för ?du kommer vilja minnas detta? :)

  • Anonym (Lustg­as)
    Wed 29 Sep 2021 11:03
    #2

    Citationstecknena omvandlades till frågetecken :/

  • Anonym (Usk.)
    Thu 14 Oct 2021 08:37
    #3

    Det är därför vi personal på förlossningen säger till den födande att bara ta lustgas under värk, och att ha utsuget nära ansiktet så inte man blir som i en dimma. Som tidigare sa så vill man ju minnas denna fina livshändelse.

  • Anonym (Eld)
    Thu 14 Oct 2021 08:40
    #4
    Anonym (Usk.) skrev 2021-10-14 08:37:55 följande:

    Det är därför vi personal på förlossningen säger till den födande att bara ta lustgas under värk, och att ha utsuget nära ansiktet så inte man blir som i en dimma. Som tidigare sa så vill man ju minnas denna fina livshändelse.


    Jag tog så mycket lustgas att jag blev helt borta, minns allt ändå.
  • Anonym (man)
    Thu 14 Oct 2021 08:42
    #5

    Om det hade varit män som födde barn så hade förlossningsvården varit smärtfri.

    Det säger jag som man, jag ser tydligt hur inställningen mot smärta skiljer sig åt när jag resp. min fru söker vård. Det är inte enstaka händelser jag talar om utan rutin, ibland blir jag väldigt arg när jag hör min fru berätta.

  • Anonym (Glömt­)
    Thu 14 Oct 2021 08:44
    #6

    Jag tog endel lustgas men inte massor på det 1,5 dygn jag låg på igångsättning innan det tillslut blev snitt. Men jag minns bara fragment av dessa nästan 2 dygn ändå. Läskigt hur man bara glömmer. Däremot minns jag mer när bebisen väl var ute, hur extremt törstig jag var och skakade så jag inte kunde prata ordentligt av allt adrenalin. Usch

Svar på tråden Minns knappt förlossningen