• Thu 30 Sep 2021 22:04
    4654 visningar
    11 svar
    11
    4654

    Struktur för läxläsning ADHD???

    Är det ngn som har fått läxläsning och plugg att fungera med en tonåring med ADHD och Dyslexi? Kan ni isf snälla hjälpa oss med tips på struktur och rutiner kring det? Vad fungerar bäst för er?

    Vi är inne i en dålig loop där jag tjatar och blir lite för på och där min tonåring på 13 år inte vill lyssna och slår bakut. Jag känner mig orolig och så frustrerad över att hon inte gör det som ska göras, upplever att allt är en kamp och vi bråkar mkt, speciellt om skolan. Hon är smart men inte så motiverad. Hon siktar på höga betyg men poletten har inte trillat ner att det kräver en del jobb, helst vill hon slippa anstränga sig alls. Problemet är att det blivit ganska infekterat och jag kan öht inte nämna det utan att hon blir väldigt arg och defensiv. 

    Jag skulle vilja att vi hade en fungerande rutin, att hon kunde ta med sin kalender och fråga lärarna vilka läxor hon har, kolla på skolplattformen och skriva in när hon ska plugga i en veckoöversikt som hon har på skrivbordet. 

    Just nu missas det fler läxor än vad som görs, dels pga att lärarna missar skriva in det, hon har ingen koll, vi föräldrar är vimsiga.

    Just nu är det jag som liksom drar väldigt mkt, vill gärna lägga över ansvaret på henne men utan att släppa helt, hur får man till den balansen?

    Skulle bli så väldigt glad om ngn med liknande situation kan tipsa!

  • Svar på tråden Struktur för läxläsning ADHD???
  • Fri 1 Oct 2021 12:44
    #1

    Någon???

  • Thu 14 Oct 2021 10:31
    #3
    Mysgubbe skrev 2021-10-04 23:09:55 följande:

    Har hon inget extra stöd i skolan som du som förälder kan ha lite extra kontakt med?

    Kan du ha direktkontakt med läraren? Att du får ett veckobrev med kommande läxor.

    Angående läsning så är det oftast med dessa diagnoser korta och många stunder som funkar, kanske en eller halv sida åt gången, täck för övriga texten så bara det som ska läsas syns.

    Vi har en 13åring med adhd-diagnos, vi har direktkontakt med läraren men även att all läxa görs på skoltid, extra-val (tillvalsspråk) har valts bort till fördel för extrahjälp med läxor m.m.


    Tack för ditt svar! Och ledsen för sent svar tillbaka. 
    Hon har en bra mentor men tyvärr fungerar det inte med läxor etc för lärarna glömmer lägga upp det och att hon ska hålla reda på en kalender och komma ihåg att fråga lärarna blir för mycket begärt.

    Nu försöker vi med måndags möten då hon får sitta och titta igenom vad de har för läxor och prov och sen planera utefter det, väldigt nyttigt för oss föräldrar också att ha koll några veckor frammåt.

    Ska testa med kortare stunder och oftare, hur länge brukar funka för er, 30 min åt gången?

    Ok så ni har valt bort extra språket helt? Påverkas inte slutbetyget i nian då så att det blir svårare för henne att komma in på det gymnasiet hon vill? Vi frågade ang om man kunde välja bort det och skolan sa att då tappar hon viktiga poäng som man inte kan ersätta med ngt annan ämne...
  • Thu 14 Oct 2021 14:12
    #5
    Mysgubbe skrev 2021-10-14 11:03:54 följande:

    Nu har jag inte dokumentationen framför mig men har för mig att man ska ha ha 8 godkända betyg för att ha behörighet till gymnasie, vi har valt bort tillvalsspråk och musik, språket för att nyttja denna tid till att komma ikapp i andra ämnen, musiken för att det finns ett visst problem med motorik och även nyttja denna tid till annat.

    Kolla med BUP och fråga efter åtgärdsprogram, det underlättar väldigt när det gäller att sätta press på skolan.


    Ok tack, det ska jag kolla upp då, skulle vara en lättnad för hennes att slippa just extra språk. 
    Tack!
  • Thu 14 Oct 2021 15:46
    #7
    ABC73 skrev 2021-10-14 14:17:32 följande:

    Om hon orkar i slutet av skoldagen är läxhjälp på skolan ofta en bra idé. Då får hon undan en del, och det kan bryta en negativ spiral med tjat. P.g.a. diagnos borde hon kunna få lite mer stöd och hjälp med läxorna. 


    Ok, jag tror att det finns läxhjälp, oftast blir det bråk om hon måste gå tyvärr, men kanske ska försöka peppa henne att gå ändå, tror hon är väldigt trött i slutet av dagen.
  • Thu 28 Oct 2021 16:02
    #9
    scanmia skrev 2021-10-14 15:53:41 följande:

    Hjälp till med pepp, struktur, planering och organisation. Här är några förslag som kanske kan fungera för er:

    Avsätt tid när du har tid och hon är i hyfsat god form (inte för hungrig eller trött). Under denna tid så får skärmar endast användas för skolarbete och se till att vara på en plats med få distraktioner (tv, leksaker, böcker, syskon).

    Printa ut eller köp en stor månadsalmanacka som hon eller du skriver in inlämningsuppgifter, prov, förhör och andra grejer i. Det är ok att du får denna information från veckobrev eller direkt från mentor eller lärare, om det är här det brister för ditt barn. Ni kan jobba på att hon tar över ansvaret med tiden, men det första ni behöver få in är själva läxläsningen.

    Servera ett litet snack. Se till att det finns pennor, papper, linjaler och allt annat material så att hon inte behöver lägga tid och energi på att lokalisera detta.

    Gör en lista över saker hon ska arbeta med just nu som prioriterar viktiga och brådskande saker.

    Håll det kort. Två 10 minuterssessioner till att börja med. Sätt en timer som går under tiden hon jobbar och som du kan pausa om hon blir distraherad. På så sätt lär hon sig att jobba med fokus och det ska vara ganska lätt för henne att vara framgångsrik (om 10 minuter är för mycket så kanske tre 5 minuterssessioner är bättre). Att hålla det kort innebär också en mindre tidsåtgång för dig. Hon kommer att bli mer självständig, men i början kommer det att vara långt mer effektivt om du sitter bredvid hela tiden, särskilt om hon behöver jobba på en dator.

    Blir hon inte klar med läxan efter att ha jobbat bra under denna tid så hade jag stoppat efter den här tiden ändå. Visa att hennes återhämtning är viktig och att du värderar att hon anstränger sig. 10 eller 20 minuter är ändå långt mycket bättre än inga minuter. Efter hand, när det här är etablerat, kan du lägga till fler sessioner eller förlänga dem till 15-20 minuter.

    Har hon ingen läxa, så överväg om det kan vara idé att låta henne jobba med något annat under samma tid. Det kan göra det lättare att få in rutinen och tar också bort lite av vinsten med att glömma läxor och material i skolan. Att skriva en paragraf, räkna några mattetal eller lära in några glosor kan fungera.

    Avsluta med att skriva en punktlista över saker hon ska göra under nästa dag (lämna in uppgifter, fråga läraren något, ta med material). Klarar hon av att ha en kalender så är det här en utmärkt plats att skriva det här i, men om den hela tiden är på villovägar är det bättre att ha ett block som stannar med läxmaterialet hemma. Fira alla punkter hon lyckas pricka av, och för neutralt över de som inte blev gjorda till nästa dags lista.

    När hon har fått in rutinen så låt henne arbeta mer självständigt. Jag hade först låtit henne ta över jobbsessionerna och hållit kvar kollen på planeringen och prioriteringen lite längre, men ni kommer ju att se vad som är lättare och svårare för henne.

    Sist men inte minst så prata med henne. Prata om olika inlärningsstilar och effektiva studiestrategier. Prata om vilka förväntningar ni och skolan har på henne. Prata med henne om hennes målsättningar och drömmar och hur hon kan få dem att gå i uppfyllelse. Om vad hon behöver från dig för att uppnå sina mål. Om vad adhd är och hur personer med adhd hanterar studier och skola. Om hur du hade det när du gick i skolan. 


    Å tack snälla, toppen tips verkligen, det låter jättebra att ta det kortare men oftare och försöka hitta en struktur. Ska försöka med detta! 
  • Fri 29 Oct 2021 10:28
    #11
    +1
    scanmia skrev 2021-10-28 18:12:42 följande:
    Vad bra att du tror att något kan vara användbart för er. Ett till tips är att kolla in youtube-kanalen How to ADHD tillsammans med din dotter. Det är Jessica McCabe, en jättefin och smart tjej med ADHD, som håller i den.
    Ja den har vi faktiskt kollat på lite tidigare men bra påminnelse, ska se om hon lagt upp ngt nytt eller kolla på samma igen. Tycker också att hon är super! En riktigt bra förebild för en ung tjej med ADHD och bra & roliga videor!
Svar på tråden Struktur för läxläsning ADHD???