• Anonym (Störd)

    Empati störda överallt!!

    Jag hoppas att jag har visslande fel, men ju mer jag analyserar desto värre verkar det vara.

    Jag ska förklara.

    Om vi börjar med familjeliv så är det ganska intressant att det går en banner som handlar om ?negging?, dvs fenomenet att man inte vet om personen ger en komplimang eller förolämpning. Man blir osäker.

    I varje tråd jag läser ser jag massor med negging. En kvinna som lever i en destruktiv relation. Svaren hon får är i stil med: -varför är du med honom? -har du inget egenvärde alls? -för fan lämna honom! -är du dum, varför tycker du inte att du är värd bättre?

    Osv.. känner ni igen det?

    Ni som förnekar detta fenomenet är troligen empatistörda, alternativt hamnat i gruppdynamiken som existerar här.

    Ett annat exempel. Jag såg en dokumentär på SVT ?psykopaten?. Och min tolkning är att den här psykopaten det handlar om manipulerade en reporter under 3 år för att få uppmärksamhet, bekräftelse och publicitet. Han träffade en kvinna som han fullkomligt förstörde medans tittarna och reportern såg på. Jag kände stor empati för den här förståndshandikappade kvinnan som han satte klorna i. Helt försvarslös samtidigt som hon någonstans förstod att han inte var bra för henne.

    När jag pratade om detta på jobb dagen efter så sa folk i min på varann att -är man så dum så får man fanimej skylla sig själv.

    Är det verkligen så illa? Tänker människan bara på sitt? Jag blir så ledsen. Varför försvinner vår empati från samhället? Narcissistiska drag hos alla snart.

  • Svar på tråden Empati störda överallt!!
  • Anonym (j)
    Anonym (Störd) skrev 2021-10-01 12:14:32 följande:

    Om vi börjar med familjeliv så är det ganska intressant att det går en banner som handlar om ?negging?, dvs fenomenet att man inte vet om personen ger en komplimang eller förolämpning. Man blir osäker.

    I varje tråd jag läser ser jag massor med negging. En kvinna som lever i en destruktiv relation. Svaren hon får är i stil med: -varför är du med honom? -har du inget egenvärde alls? -för fan lämna honom! -är du dum, varför tycker du inte att du är värd bättre?


    Banner om negging?


    Vad är problemet med att säga dessa saker för att få personen att inse hur sjukt det är? Det är ju av omtanke.

  • Anonym (Älg)

    Människor som lever på andras empati är nog ofta manipulativa och/eller ovilliga att klara sig själva. Det är helt okej om man är ett barn, väldigt gammal, multihandikappad etc. Om en frisk, vuxen människa lever på andras empati är det mer problematiskt. Idag försöker fler och fler leva på andra empati. Det är fruktansvärt synd om en för att man är kvinna, svart, hbtq, incel, är kort, är tjock jadajada och lösningen brukar vara att man skaffar sig privilegier av olika slag som övriga ska finansiera.

  • Anonym (aa)
    Anonym (Störd) skrev 2021-10-01 12:14:32 följande:

    Om vi börjar med familjeliv så är det ganska intressant att det går en banner som handlar om ?negging?, dvs fenomenet att man inte vet om personen ger en komplimang eller förolämpning. Man blir osäker.

    I varje tråd jag läser ser jag massor med negging. En kvinna som lever i en destruktiv relation. Svaren hon får är i stil med: -varför är du med honom? -har du inget egenvärde alls? -för fan lämna honom! -är du dum, varför tycker du inte att du är värd bättre?


    Jag må vara korkad men hur menar du? Komplimang eller förolämpning går inte att applicera på det exempel du ger. Det du tar upp handlar inte om att ge en komplimang eller att förolämpa över huvud taget. 

    Det handlar om en reality check. Det må så vara att somliga ibland uttrycker sig något hårt, eller det ser hårdare ut i text än det var menat, men essensen är att få personen ifråga att försöka hitta sitt egenvärde och inse att det bästa är att exempelvis lämna en destruktiv relation. Det är en slags peppning. 
  • Anonym (Empati)
    Anonym (Leif) skrev 2021-10-01 12:25:00 följande:

    De som är empatistörda är de som gråter över att Sverige inte tar emot fler flyktingar.

    Det är inte sunt att ha en massa empati för främlingar, då mår man bara dåligt själv. Empati har man med sina närmaste, inte med främlingar på Familjeliv.


    Empati är förmågan att sätta sig in i andras känslor, även om man inte känner personen/djuret i fråga. Vad är det för speciellt med att kunna vara vänlig mot sina nära och kära? Inget alls. De flesta människor kan det, ofta av ren rädsla för repressalier eller tillsägelser etc. 

    Att ha empati med någon man inte känner är däremot något man utvecklar kring fem års ålder. Om man inte gör det, anses det föreligga en viss empatistörning. 
  • LadyJane
    Anonym (Störd) skrev 2021-10-01 12:14:32 följande:
    Jag hoppas att jag har visslande fel, men ju mer jag analyserar desto värre verkar det vara.
    Jag ska förklara.

    Om vi börjar med familjeliv så är det ganska intressant att det går en banner som handlar om negging, dvs fenomenet att man inte vet om personen ger en komplimang eller förolämpning. Man blir osäker.
    I varje tråd jag läser ser jag massor med negging. En kvinna som lever i en destruktiv relation. Svaren hon får är i stil med: -varför är du med honom? -har du inget egenvärde alls? -för fan lämna honom! -är du dum, varför tycker du inte att du är värd bättre?
    Osv.. känner ni igen det?

    Ni som förnekar detta fenomenet är troligen empatistörda, alternativt hamnat i gruppdynamiken som existerar här.

    Ett annat exempel. Jag såg en dokumentär på SVT psykopaten. Och min tolkning är att den här psykopaten det handlar om manipulerade en reporter under 3 år för att få uppmärksamhet, bekräftelse och publicitet. Han träffade en kvinna som han fullkomligt förstörde medans tittarna och reportern såg på. Jag kände stor empati för den här förståndshandikappade kvinnan som han satte klorna i. Helt försvarslös samtidigt som hon någonstans förstod att han inte var bra för henne.
    När jag pratade om detta på jobb dagen efter så sa folk i min på varann att -är man så dum så får man fanimej skylla sig själv.
    Är det verkligen så illa? Tänker människan bara på sitt? Jag blir så ledsen. Varför försvinner vår empati från samhället? Narcissistiska drag hos alla snart.
    Det var ett riktigt dåligt exempel eftersom det handlade om ömsesidigt utnyttjande.
    Vad tyckte du att de skulle göra förutom att titta på, använda tvångsåtgärder för att skilja dem åt?
    Ska vi göra det samma med varenda en som lever i ett destruktivt förhållande?

    Är det så illa frågar du.
    Vissa forskare hävdar att det pågår en pandemi i nacissism och det lär ytterst få förneka att det är med verkligheten överensstämmande.

    Vad gör du för att göra världen bättre, mer empatisk och solidarisk?
    Du vet, man kan inte ändra på andra bara sig själv. Det betyder att världen kommer bli än sämre av alla som gnäller, det man måste göra är att gå ut och visa hur det ska vara. Så, vad gör du konkret?
  • Anonym (blå)

    Jag tror folk bara är väldigt ärliga med vad de tycker här.

  • Anonym (Nä)

    Tror inte alls folk bara är ärliga på FL. Det finns de som kan bete sig men många misstänker jag går igång på att debattera, provocera, utmana. Det är något beroendeframkallande med att trycka till det lilla extra, visa sig duktig, skapa drama i forumet, trycka ner andra osv.

    Misstänker många utnyttjar forumet som sin lekplats då man annars måste bete sig o sköta sig i vanliga livet. Här får mam utlopp för de inre känslorna o det går säkert ofta ut över många andra som blir sårade o ledsna.

  • Anonym (världen är för stor)

    Att mångas empati är nedsatt beror på att världen är väldigt stor idag, man möter väldigt många människor, man hör/läser om/ser ännu fler. Så många har blivit avtrubbade av olyckliga öden.

    Var en annan sak för ett par hundra år sedan, när ens värld bestod av 100 pers i byn, 50 i grannbyn och mer människor än så kom man bara i kontakt med en handfull ggr om året när man tog sig in till marknaden i stan.

    Då är det lättare att engagera sig i om någon blivit tex. mördad än när världen blir så stor som den är idag. Man stänger av, blir avtrubbad, annars mår man kasst och oroar sig hela tiden.

    Så du kanske skall ha viss förståelse för brist på empati om du själv är empatisk :)

  • Anonym (.)
    Anonym (Nä) skrev 2021-10-01 14:10:58 följande:

    Tror inte alls folk bara är ärliga på FL. Det finns de som kan bete sig men många misstänker jag går igång på att debattera, provocera, utmana. Det är något beroendeframkallande med att trycka till det lilla extra, visa sig duktig, skapa drama i forumet, trycka ner andra osv.

    Misstänker många utnyttjar forumet som sin lekplats då man annars måste bete sig o sköta sig i vanliga livet. Här får mam utlopp för de inre känslorna o det går säkert ofta ut över många andra som blir sårade o ledsna.


    Håller med, så fort vissa kommer in i en tråd urartar det. Det tjafsas och alla ska ha sista ordet. Sedan har vi dom som bara vill vara taskiga och trycka ner andra. Man undrar vilka liv de egentligen lever IRL?

    Sedan finns det vissa man ser här ofta, men som alltid är trevliga, även om man inte alltid delar deras åsikter. De upplevs som mer genuina, att de är trevliga även IRL. 
  • LadyJane
    Anonym (Nä) skrev 2021-10-01 14:10:58 följande:
    Tror inte alls folk bara är ärliga på FL. Det finns de som kan bete sig men många misstänker jag går igång på att debattera, provocera, utmana. Det är något beroendeframkallande med att trycka till det lilla extra, visa sig duktig, skapa drama i forumet, trycka ner andra osv.

    Misstänker många utnyttjar forumet som sin lekplats då man annars måste bete sig o sköta sig i vanliga livet. Här får mam utlopp för de inre känslorna o det går säkert ofta ut över många andra som blir sårade o ledsna.
    Visst är det så men samtidigt är det än vanligare med sjuklig lättkränkthet där man tolkar allt som påhopp även om det inte finns.
    Exempel på detta är om någon skriver "Det finns dumma människor". Det tolkas nästan alltid som  "Du är helt jävla knasig i bollen".

    Jag tänker på att det handlar om två saker som hänger ihop: det första är att man inte kan skilja på sak och person och det hänger ihop med ett ganska stort mått av narcissism där man inte kan tänka utanför sig själv.  Man tolkar allt som riktat mot en som person helt enkelt för att man i sin egocentrering inte förmår tänka på andra än sig själv ens på minsta sätt.
Svar på tråden Empati störda överallt!!