• Sat 2 Oct 2021 20:28
    1859 visningar
    12 svar
    12
    1859

    Köra till skolan

    Magical skrev 2021-10-02 20:16:08 följande:

    Vad pratar du om? 12 minuter är väl inget? Det promenerar man med barnen, om de är små. När mina barn var ca 9-10 år så gick de själva till skolan och då tog det ca 15-20 minuter. Sedan började de cykla när de var lite äldre. 

    4 min med bil är heller inget. Men hur menar du att det inte skulle finnas cykel eller gångväg till den ena skolan? Gå måste man väl alltid kunna i princip överallt om det inte är motorväg? 


    Det finns oerhört många som bor på landet med farliga landsvägar som enda väg till skolan. Där kan barnen såklart inte gå eller cykla och de får då åka skolbuss istället.
  • Sat 2 Oct 2021 21:19
    #8
    Drottningen1970 skrev 2021-10-02 20:59:23 följande:

    Fast skolskjuts brukar bedömas efter avstånd. Inte vilken väg som finns tillgänglig och i sådana fall bara om det inte finns en skola på närmare håll. Ts lär inte beviljas skolskjuts för att kunna gå kvar i gamla skolan och inte heller om avståndet till nya skolan bara är 4 minuters bilväg. Då kommer man att anse att barnen kan gå.


    Jasså. Märkligt att vi har skolskjuts då. Tre minuters bilväg. Fyra km till skolan. Även de barnen med kortare avstånd till skolan får åka buss pga att det inte anses lämpligt att ta sig dit själv. Liten smal 70-väg.
  • Sat 2 Oct 2021 21:29
    #10
    Drottningen1970 skrev 2021-10-02 21:26:41 följande:

    Det kanske funkar olika i olika kommuner. Här kan barnen lätt förväntas promenera på mörk landsväg i 40 minuter. Helt galet såklart.

    Kravet på närmaste skola borde dock vara samma överallt kan jag tro. Det är rimligt kan jag tycka att man får skjutsa själv om man väljer bort närmaste skola.


    Ja det håller jag med dig om. Så är det här med.
Svar på tråden Köra till skolan