• Anonym (Viktigt)

    Följas åt med vikt och träning (part 3)

    Fortsättning för oss som hängt på ända ifrån midsomras.

    Givetvis får alla andra som vill haka på vara med.

    Denna tråd är till årets slut :)

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning (part 3)
  • September1518

    Kul! Då kör vi lite omstart nu och hoppas många nya vill hoppa in också :D

    Jag är nu, som jag skrev precis i förra tråden, gravid i vecka 25+1. Jag har hittills gått upp 5 kg, förra graviditeten hade jag gått upp typ 15 kg denna vecka så känns toppen! Skulle gärna gå upp som mest 5 kg till men min maxgräns ligger på 10 kg till. Kämpar på. 15 veckor kvar!

  • Anonym (Viktigt)
    September1518 skrev 2021-10-03 17:07:55 följande:

    Kul! Då kör vi lite omstart nu och hoppas många nya vill hoppa in också :D

    Jag är nu, som jag skrev precis i förra tråden, gravid i vecka 25+1. Jag har hittills gått upp 5 kg, förra graviditeten hade jag gått upp typ 15 kg denna vecka så känns toppen! Skulle gärna gå upp som mest 5 kg till men min maxgräns ligger på 10 kg till. Kämpar på. 15 veckor kvar!


    Sägs ju att man går upp ca 12 kg i sig när man är gravid.

    Stämde nog ganska bra på mig sist. Vägde 75 kg och gick upp till 83 kg. 8 kg, men var nere direkt efter förlossningen på 72 kg. Rörde på mig en del under denna graviditet. Gick och cykla mycket fram till slutet.

    Första graviditeten så gick jag upp 20 kg. 58-78 kg. Direkt efter nere på 66 kg.
  • nnnnnnnn

    Jag är igång igen efter att ha valt att pausa rätt länge!


    Jag behövde leva lite mer normalt utan att hela tiden tänka på att gå ner. Men nu ska de sista 17 kg bort, så jag räknar med att det tar ett år ungefär. Ska försöka hålla mej mellan 0,25-0,5 kg/vecka så då tar det mellan 34 och 68 veckor att nå målet.


    Fram till jul är det 11 veckor. Det är mitt nästa mål att ha gått ner  3-5 kg före julafton.
    Sen står jag säkert stilla mellan jul o nyår...
    Så nästa år: 1: e mars (8 veckor) 2-4 kg till
    1:e maj (9 veckor) 2-4,5 kg till
    1:e juni (8-9 veckor) 2-4,5 kg => halvvägs eller ???


    Sen ledigt igen över sommaren och sätta nya mål om det behövs.

    Bra kämpar alla andra!

  • Anonym (neråt!)

    Jag är också med igen.
    I anslutning till vad jag pratade med September om i förra tråden: jag har bestämmt tidigare i veckan att det inte blir några snacks alls, för jag tror min dålig viktutveckling de senaste veckorna (upp och ner hela tiden) kan verkligen beror på att det så småningom blev mer och mer småätandet, utan att jag har märkt det. Jag behöver nog vara lika sträng med det som med sötsakerna.
    Och så började jag ändra lite på träningen, så det blir mer omväxling. Hoppas det ger resultat Glad

  • September1518
    Anonym (Viktigt) skrev 2021-10-03 17:31:42 följande:

    Sägs ju att man går upp ca 12 kg i sig när man är gravid.

    Stämde nog ganska bra på mig sist. Vägde 75 kg och gick upp till 83 kg. 8 kg, men var nere direkt efter förlossningen på 72 kg. Rörde på mig en del under denna graviditet. Gick och cykla mycket fram till slutet.

    Första graviditeten så gick jag upp 20 kg. 58-78 kg. Direkt efter nere på 66 kg.


    Ja har också hört däromkring, barnmorskan i förra graviditeten sa att jag bör gå upp ca 14 kg (från 64 då) men blev istället typ 30 kg. Jag gick ner 15 kg rätt snabbt. Resten fick jag kämpa för. Hann ner till 63 denna gång innan jag blev gravid igen. Känner mig stolt över mig själv! Äter inte perfekt men har lyckats hålla vikten i schack ändå. Får se vad jag landar på i slutändan men skulle bli förvånad om det blir så mycket igen haha. 15 kg känns rimligt, 10 kg på 15 veckor.
  • September1518
    nnnnnnnn skrev 2021-10-03 18:39:55 följande:

    Jag är igång igen efter att ha valt att pausa rätt länge!

    Jag behövde leva lite mer normalt utan att hela tiden tänka på att gå ner. Men nu ska de sista 17 kg bort, så jag räknar med att det tar ett år ungefär. Ska försöka hålla mej mellan 0,25-0,5 kg/vecka så då tar det mellan 34 och 68 veckor att nå målet.

    Fram till jul är det 11 veckor. Det är mitt nästa mål att ha gått ner  3-5 kg före julafton.

    Sen står jag säkert stilla mellan jul o nyår...

    Så nästa år: 1: e mars (8 veckor) 2-4 kg till

    1:e maj (9 veckor) 2-4,5 kg till

    1:e juni (8-9 veckor) 2-4,5 kg => halvvägs eller ???

    Sen ledigt igen över sommaren och sätta nya mål om det behövs.

    Bra kämpar alla andra!


    Yey kul att du är taggad igen! Bra plan med utrymme för att det kan gå lite upp och ner. Spännande att följa dig till jul nu först och främst :D
  • September1518
    nnnnnnnn skrev 2021-10-03 18:39:55 följande:

    Jag är igång igen efter att ha valt att pausa rätt länge!

    Jag behövde leva lite mer normalt utan att hela tiden tänka på att gå ner. Men nu ska de sista 17 kg bort, så jag räknar med att det tar ett år ungefär. Ska försöka hålla mej mellan 0,25-0,5 kg/vecka så då tar det mellan 34 och 68 veckor att nå målet.

    Fram till jul är det 11 veckor. Det är mitt nästa mål att ha gått ner  3-5 kg före julafton.

    Sen står jag säkert stilla mellan jul o nyår...

    Så nästa år: 1: e mars (8 veckor) 2-4 kg till

    1:e maj (9 veckor) 2-4,5 kg till

    1:e juni (8-9 veckor) 2-4,5 kg => halvvägs eller ???

    Sen ledigt igen över sommaren och sätta nya mål om det behövs.

    Bra kämpar alla andra!


    Yey kul att du är taggad igen! Bra plan med utrymme för att det kan gå lite upp och ner. Spännande att följa dig till jul nu först och främst :D
  • September1518
    Anonym (neråt!) skrev 2021-10-03 21:11:01 följande:

    Jag är också med igen.

    I anslutning till vad jag pratade med September om i förra tråden: jag har bestämmt tidigare i veckan att det inte blir några snacks alls, för jag tror min dålig viktutveckling de senaste veckorna (upp och ner hela tiden) kan verkligen beror på att det så småningom blev mer och mer småätandet, utan att jag har märkt det. Jag behöver nog vara lika sträng med det som med sötsakerna.

    Och så började jag ändra lite på träningen, så det blir mer omväxling. Hoppas det ger resultat 


    Grymt att du är här igen! Tror det kommer gå asbra, du måste testa :D
  • Anonym (rita)

    Hallå allesammans! 

    Försvann från andra tråden mot slutet, och glömde att 1a oktober var sista dagen. :)

    Försvann väl av två orsaker:
    1) Har börjat nytt jobb och inte haft så mycket energi över till familjeliv.
    2) Hungern kom plötsligt tillbaka vilket jag inte var helt beredd på, så jag har ätit mer än vanligt och inte orkat tänka så mycket på det eller velat väga mig. Vilket väl också är lite relaterat till nya jobbet.

    Men till min glädje upptäckte jag att jag åtminstone inte gått upp i vikt. Vägde 82.3 imorse och jag vill minnas att det var ungefär det jag vägde förra gången jag uppdaterade i den förra tråden. Nu har jag skapat en plan till mig själv för att ta mig tillbaka, vilket är att vara extra strikt och fokusera ännu mer på små portioner åt gången så att magen vänjer sig vid det. Och att strukturera vardagen mer, för på sistone har jag kommit hem dödstrött efter jobbet och helt utan lust att laga bra mat och räkna kalorier. Däremot är jag glad att jag inte fallit in i något godisätande eller liknande utan att det "bara" handlat om portionsstorlekar.

    Det känns helt okej nu ändå. Är ju inte jättestressad längre, och att ha en period av att inte tänka så mycket på kalorierna är kanske inte så farligt så länge den inte varar tillräckligt länge för att vikten ska börja stiga igen. Nu har jag handlat hem största delen av veckans mat och ordnat med lite storkok, så jag tror att kommande vecka blir bättre.

  • Anonym (rita)
    September1518 skrev 2021-10-03 17:07:55 följande:

    Kul! Då kör vi lite omstart nu och hoppas många nya vill hoppa in också :D

    Jag är nu, som jag skrev precis i förra tråden, gravid i vecka 25+1. Jag har hittills gått upp 5 kg, förra graviditeten hade jag gått upp typ 15 kg denna vecka så känns toppen! Skulle gärna gå upp som mest 5 kg till men min maxgräns ligger på 10 kg till. Kämpar på. 15 veckor kvar!


    Det är ju helt fantastiskt att skillnaden är så stor den här gången jämfört med förra graviditeten. Du har verkligen kommit långt. Det ger mig (och säkert alla andra) hopp om att viktnedgång och livsstilsförändringar kan fungera långsiktigt också! 
Svar på tråden Följas åt med vikt och träning (part 3)