• Sun 3 Oct 2021 17:02
    543 visningar
    3 svar
    3
    543

    Konstig svullnad vid käken

    Hello!


    För ca en vecka sedan började jag få ont runt visdomständerna i nedre tandraden. Inget konstigt till en början. Fick lite ont i tandköttet osv. har aldrig haft problem innan, alltid varit "enkla" smärtor och bara lite ömt. Efter någon dag skiftade det över till högra sidan som progressivt blivit värre, tandköttet runt tanden är svullet så pass att jag ej kan bita ihop. Hela käken spänner och ömmar, det gör ont och bultar och gör även ont i huvudet, nedanför örat och kinden. Kinden har svullnat upp och (vad jag antar) är munhålan också. På det har det kommit som en knöl/bula på käken, är inte så bra på anatomi men verkar vara någon körtel eller så efter lite googlingar. Knölen är typ 2-3 cm bred och ömmar. Blir värre om man tar på den eller något nuddar.

    Är det visdomständerna som ställer till det eller kan det vara något annat? Va i kontakt med jourtandläkare men som endast hänvisade mig till alvedon och någon salva man smörjer på. Apoteket är stängt idag så har brett på lite ipren på området, det hjälper stundvis men den stramande smärtan är kvar. Har blivit mer svullen nu på käken än vad jag var imorse. 

    Ska självklart ringa läkare/tandläkare imorgon, men undrar mest vad det kan vara och/eller om någon haft liknande?

  • Svar på tråden Konstig svullnad vid käken
  • Sun 3 Oct 2021 17:13
    #1

    Har du feber också? Tyvärr kan det vara allvarligt, infektioner i underkäken kan orsakas av aggressiva bakterier som leder till blodförgiftning och septisk chock. Ett livshotande tillstånd. Jag vill inte skrämma dig och vet inte alla detaljer, men hör med 1177 för säkerhets skull.
    Jag råkade ut för något liknande, tandvärk i underkäken och feber som inte gick över trots lagning. På återbesök hos tandläkaren skickade hon mig akut  till sjukhuset och jag fick intravenöst antibiotika.

  • Sun 3 Oct 2021 17:26
    #2
    Tecum skrev 2021-10-03 17:13:28 följande:

    Har du feber också? Tyvärr kan det vara allvarligt, infektioner i underkäken kan orsakas av aggressiva bakterier som leder till blodförgiftning och septisk chock. Ett livshotande tillstånd. Jag vill inte skrämma dig och vet inte alla detaljer, men hör med 1177 för säkerhets skull.
    Jag råkade ut för något liknande, tandvärk i underkäken och feber som inte gick över trots lagning. På återbesök hos tandläkaren skickade hon mig akut  till sjukhuset och jag fick intravenöst antibiotika.


    Ingen feber! Ligger på stabila 36,2-36,5. Däremot känner jag mig allmänt matt, inte yr men lite bortkopplad eller vad man ska säga. Helt enkelt sjuk men utan feber? Har försökt regelbundet ta tempen för att försöka hålla koll på det :/
  • Sun 3 Oct 2021 18:03
    #3

    Ring 1177 omgående, det är inte att leka med när det blir infektioner i mun/hals.

Svar på tråden Konstig svullnad vid käken