Inlägg från: fyrhjulsdrift |Visa alla inlägg
  • fyrhjulsdrift

    Köpekontrakt fastighet

    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 22:43:07 följande:
    Fast till alla er som svarar. Det finns ingen fara eftersom att banken inte kommer godkänna ett felaktigt kontrakt. När banken godkänt det ska det skickas till lantmäteriet som hanterar äganderätten. Det värsta som kan hända är alltså att det inte godkänts och vi får anlita någon :). Svara inte om ni inte har koll.
    Du skriver köpeavtal, då menar du att du köper in dig i ett hus och inte en bostadsrätt får då är benämningen överlåtelseavtal.

    Men följ den gamla, sedan är dom tre punkterna viktiga
    1)Överlåtelseförklaringen , här skriver ni vad du köper, att det bara är 50%
    2) köpeobjekt , fastighetsbeteckning osv
    3)Köpeskilling
    Skriv under bägge två, samt tillträdesdag.
  • fyrhjulsdrift
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-05 16:05:07 följande:
    Tack för ett vettigt svar :) ja precis köpekontrakt innefattar köp av hus.

    Jo de punkterna har vi med :) det enda vi hade en fundering över var formuleringen gällande övertagande av halva bostadslånet. Köpeskillingen inkluderar ju summan jag betalar (baserat på vad vi uppskattat värdet till) + halva bostadslånet. Så kommer ligga kring ca 1.4 milj. Under punkten betalningen radar vi upp hur jag ska betala (vi har ju tidigare kontrakt att gå efter så vi det är ju inget random kontrakt vi skrivit). Enda skillnaden är att vi behöver lägga till en formulering som säger att jag tar över halva lånet.
    Först måste du veta om att din nya sambo kan åka på vinst skatt som hon måste deklarera, den räknas ut vad hon köpte fastigheten för och vad du nu ger för din del 50% ut över detta så måste du söka lagfart inom 3 månader, lite kostnader även där.
    Om sambon behöver betala skatt på försäljningen så måste ni räkna ut om det blir så eller om ni klarar er, (dvs om fastigheten inte stigit i pris sedan hon förvärva den.) kolla taxeringsvärde, lika eller högre du köper för = skatt.

    Övertagande av lån är det banken som bestämmer, hör efter vad dom säger.
    Men du hade redan snacka med banken, skriv in köpeskillingen och storleken på lånet du ska ta över eller blir medsökande till , ungefär som du snackat med banken när dom gav ok.
    Underskrifter måste bevittnas av två, banken brukar hjälpa med det, ett krav med bevittning när du sedan skickar in lagfartsansökan.
  • fyrhjulsdrift
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-06 07:07:16 följande:
    Men eventuell vinstskatt har väl inget med köpekontraktet att göra utan är inte det något han i så fall betalar separat? Vi har valt att inte ta in någon för att värdera huset då jag bott här nästan sen han köpte huset. Vi har själva kommit överens om ett pris som ligger lite över vad han köpte det för men blir nog minimalt med vinstskatt. Lagfartskostnader har jag koll på:).

    Ja det vi undrade var väl egentligen hur man formulerar det i kontraktet att jag går in som medlemsstater på 50%. Och om det räcker att det står under rubriken betalning eftersom köpeskillingen är baserad på halva lånet + summan vi kommit fram till på värdet.
    Du har rätt vinst har inget med köpekontraktet och göra.

    Som sagt du tänker rätt, det behövs ingen jurist som några nämner, se bara på politiker Ebba Busch , de är ett mycket enkelt standard kontrakt som skrevs under i stearinljus sken i ett mörkt hus, den är fullt laglig.

    Men skriv:) Köparen betalar köpeskillingen till säljaren på följande sätt 
    * Betalar kontant på tillträdesdagen, belopp på xxxxxx kr 
    *På tillträdesdagen ska likvidavräkning upprättas, om lån ska övertas.

    Överlåtelseförklaring) Säljaren överlåter härmed 50% av bostaden till xxxxx

    Det behöver inte vara snyggare än så.

    Sedan viktigt att datum stämmer med den dagen ni går till banken.
  • fyrhjulsdrift
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-06 17:54:19 följande:
    Tråkigt för dig :) eftersom jag har vänner som gjort det utan problem och jag har deras kontrakt har jag svårt att förstå vad det är som är så svårt? Är ju bara att byta ut namn/adresser/köpeskilling/betalningssätt etc etc. Krävs ingen Einstein för det :)! Så fort det är godkänt av lantmäteriet står man ju som ägare på hälften. Det värsta som kan hända är att de inte godkänner.

    Hade önskat mig mer seriösa svar här. Förstår att om man inte är insatt tror att det är svårt att skriva. Men läs isåfall på innan ni svarar :) jag frågade om tips inte om folks åsikter huruvida det är möjligt eller inte för det vet jag redan att det är. Banken sa liksom till oss för 6 månader sedan att antingen skriver ni själva eller anlitar jurist?
    Du har inget att oroa dig över, det kommer gå bra.

    Om man tar ett enkelt exempel, låt säga att hon flytta in samtidigt i huset som sin sambo, huset är betalt av han, han har bara skrivit köpeavtal allt men huset är köpt för gemensamt bruk då blir den en sambo egendom och ska då delas 50/50 ifall dom går skilda vägar.
    Eller hon kanske har bättre bruk av huset , kanske hade med sig ett barn och kille inte hade något barn, då har hon företräde att lösa ut han och ta huset själv.

    Vidgar man lite på kontraktets betydelse så börjar ni förstå att den spelar en marginal roll vem som är ägare.

    Nu bodde hon redan i huset, lantmäteriet läser bara köpeavtalet, att den är signerad samt bevittnade namnteckningar så går den oftast igenom.
    Dom har skrivit på köpeavtalet och skicka in den, vid signerandet av köpeavtalet så har säljaren gjort sig bunden till avtalet och få svårt att häva.
    Här har säljaren mest troligt inte någon svävarklausul eller återgångsvilkor så även om han inte får betalt så kan hon ändå bli ägare.

    Så om man behöver en jurist?  kan vara en bra ide, men nu var det köparen jag valde o hjälpa.Cool
  • fyrhjulsdrift
    sextiotalist skrev 2021-10-06 10:05:34 följande:
    Tja, det är kanske inte hjärnforskning, men det krävs en del kunskap att kunna skriva ett hållbart avtal/kontrakt.
    Det finns en anledning att juristutbildningen är fem år (där är avtalsrätt en viktig del av utbildningen)
    Jag har själv läst JÖKen och det jag kom ut av det hela är att "nej, jag kommer inte skriva några egna avtal"
    Tyvärr krävs det inga större kunskaper att skriva ett köpeavtal.

    Sedan så ska man se hur lätt det är i Sverige att utföra en så kallad lagfartskapning, nu verkar googel Sverige plocka bort alla träffar, men här har ni byggahus.se , dom har en på sin sida, men för övrigt är den borttagen från googel sök, samt fler.

    Den utfördes bara med papper och penna. sedan skriver villaägare.se om att det sker ca 5 st lagfartskapningar per år. men andra ord är det inte svårt att skriva godkända köpehandlingar!

    Sedan ska man se att dom som tar emot dessa handlingar och godkänner falska köpe handlingar skrivna med papper o penna, dom är jurister på lantmäteriet. 

    www.byggahus.se/ekonomi/fick-sitt-hus-slt-bedragare
  • fyrhjulsdrift
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-07 10:19:55 följande:
    Tyvärr krävs det inga större kunskaper att skriva ett köpeavtal.

    Sedan så ska man se hur lätt det är i Sverige att utföra en så kallad lagfartskapning, nu verkar googel Sverige plocka bort alla träffar, men här har ni byggahus.se , dom har en på sin sida, men för övrigt är den borttagen från googel sök, samt fler.

    Den utfördes bara med papper och penna. sedan skriver villaägare.se om att det sker ca 5 st lagfartskapningar per år. men andra ord är det inte svårt att skriva godkända köpehandlingar!

    Sedan ska man se att dom som tar emot dessa handlingar och godkänner falska köpe handlingar skrivna med papper o penna, dom är jurister på lantmäteriet. 

    www.byggahus.se/ekonomi/fick-sitt-hus-slt-bedragare
    Glömde påpeka höj inte en jurist till skyarna, så bra jobb gör dom inte , nu med exempel på Lantmäteriets jurister som lättvindig godkänner köpeavtal skrivna med bara papper o penna, där fastighetsägaren senare får gå upp i rätten för att få det hävt.
Svar på tråden Köpekontrakt fastighet