• Anonym (Huvud­värk)
    Wed 6 Oct 2021 14:10
    1161 visningar
    10 svar
    10
    1161

    Har han hjärntumör?

    Min sambo har haft ont i huvudet nu i 2 veckors tid.

    Han var på vc i månlandningendags och dom. Misstänkte bihåleinflammation men han har inte dom symtomen tycker han. Han fick nässpray för detta, men det har inte blivit något bättre.

    Idag fick han komma till ögonläkare då huvudvärken sitter på höger sida över höger öga. Och synen hade försämrat lite. Det visade sig att han hade högt tryck och grön starr, men hon kunde inte koppla huvudvärken till detta.

    Vad görs år grönstarr förutom ögondroppar?!?

    Sen ska han in på en MR röntgen av huvudet, jag kan inte släppa tanken för hjärntumör innan jag får svaret på röntgen. Kan det vara en tumör som sitter i huvudet på han?

  • Svar på tråden Har han hjärntumör?
  • Anonym (jag)
    Wed 6 Oct 2021 14:11
    #1

    Inget annat än en röntgen kan ge svaret på din fråga, men mest sannolikt så har han inte en hjärntumör. Det finns många olika orsaker till huvudvärk och tumör kommer långt ned på listan.

  • Anonym (Kogni­tiv)
    Wed 6 Oct 2021 14:13
    #2

    Hur är han kognitivt då?

    Är han som vanligt förutom huvudvärk?

    Det är ju jättebra att han har fått tid till MR. Då ser dom ju det direkt och ni kan sluta oroa er.

    Finns det i släkten? Varför misstänker du just hjärntumör? Hur gammal är han?

    Har han haft tumörer tidigare?

    Och starr ger ju tryck i ögat och det kan göra ont bakom ögonhålan. Spänningshuvudvärk och mycket användning av mobil kan skapa akut huvudvärk.

    Går smärtan bort av typ Alvedon?

  • Anonym (qqq)
    Wed 6 Oct 2021 14:18
    #4

    Ingen aning, men min pappa hade bihålsinflammation en gång utan att någon upptäckte det.
    Han hade så ont i huvudet och det blev bara värre och värre. Han var hos läkare, de knackade som de gör i pannan, när de funderar på bihålsinflammation, men det lät väl inte som det "ska" då så de släppte det. Ingen röntgen togs. 2 dygn senare vaknade han med svullna, röda ögon, de stod liksom ut!
    Då blev han väldigt oroad, åkte tillbaka till läkaren som DÅ skickade honom akut på röntgen. Det visade sig att han verkligen hade inflammation - så illa så att varenda hålighet i huvudet var helt fylld med var! Att de inte hade förstått det var inflammation när de knackade i pannan var för att det redan var så fullt så det lät inte, samt att pappa inte direkt kände att de knackade. 
    När de äntligen upptäckt, fick de sätta in en nål (med lokalbedövning) i pannan för att tappa håligheterna på var- ingen kul upplevelse har han sagt. 

    Nu kanske det inte är det din man har, men just att de faktiskt kan missa en så pass balan sak som bihåleinflammation, oroar mig. 

  • Anonym (Ja)
    Wed 6 Oct 2021 15:11
    #8
    Anonym (Huvudvärk) skrev 2021-10-06 14:10:17 följande:

    Sen ska han in på en MR röntgen av huvudet, jag kan inte släppa tanken för hjärntumör innan jag får svaret på röntgen. Kan det vara en tumör som sitter i huvudet på han?


    Självklart kan det vara en tumör.
  • Anonym (råkad­e läsa)
    Wed 6 Oct 2021 18:02
    #8

    Ingen idé att ta ut det värsta i förskott när ingen vet.

    Men som uppmuntran så vet jag tre personer som haft hjärntumörer, av olika sorter.

    A: Kvinna, 60. Flera godartade tumörer som tryckte på hjärnan och gav hemsk huvudvärk. Som vanligt tog det evigheter innan vården fattade, över två år. Storrökare i 40 år, läkarna antydde att det kunde vara en orsak. Fortfarande frisk 10 år efter operation.

    B: Kvinna. Medfödd tumör som växt och börjat trycka på synnerven med gräslig migrän och dubbelseende som följd. Opererades utan problem i 25-årsåldern och är nu 50.

    C: Man. Inoperabel godartad hypofystumör som upptäckes strax innan 30 och måste hållas i schack med medicinering och kontroller. Slog ut testosteronproduktionen så han måste ha injektioner varje månad om han inte ska bli kvinnlig i kroppen. Men lever ändå ett bra liv 20 år senare.

    Så även om det kan vara en farlig diagnos så ska man inte kasta in handduken för att man får höra ordet hjärncancer. Det betyder inte samma sak idag som för 20-30 år sedan. 

  • Glinda från Oz
    Wed 6 Oct 2021 18:11
    #9

    Om han endast har huvudvärk tror jag inte risken är så stor att det är en hjärntumör, det brukar komma med andra symtom också.

    Den vanligaste behandlingen mot grön starr är som du säger ögondroppar, hjälper inte det finns laser och i sista hand operation.

  • Anonym (K)
    Wed 6 Oct 2021 18:16
    #7

    Hortons huvudvärk brukar sitta över ena ögat. En vidrig huvudvärk dock.. fruktansvärda anfall brukar man få.

  • Anonym (jag)
    Thu 7 Oct 2021 08:39
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-06 15:11:57 följande:
    Självklart kan det vara en tumör.
    Åh du är en sådan där härlig optimistisk glädjespridare du, tänk om fler personer var sådana.
  • Anonym (Mag)
    Thu 7 Oct 2021 18:44
    #9

    Har han haft en fästing de senaste månaderna? Borrelia ger ofta ihållande huvudvärk. Been there.

  • Anonym (C)
    Wed 13 Oct 2021 14:54
    #10
    Anonym (jag) skrev 2021-10-07 08:39:57 följande:
    Åh du är en sådan där härlig optimistisk glädjespridare du, tänk om fler personer var sådana.
    Frågar man om diagnoser i ett textbaserat forum så måste man vara beredd på att få alla typer av svar på vad det skulle kunna vara.
    Om du bara vbill ha glädje så ska du inte läsa i diagnostrådar. Du får helt enkelt ta ditt ansvar som läsare istället för att vara spydig över de som svarar ärligt.
Svar på tråden Har han hjärntumör?