• Thu 7 Oct 2021 12:48
    4827 visningar
    45 svar
    45
    4827

    Hur tänker ni angående adventskalender?

    Hej!

    Har en 4 åring och en 2 åring. Ifjol köpte jag Paw patrol adventskalender till 4 åringen. Bara en massa smått plastskit som det knappt lektes med. Haft pixikalendern i flera år så börjar känna en mättnad på dom små böckerna också.

    Funderar på att göra en egen. Inga leksaker (det lär dom få tillräckligt på julafton), utan sånt dom ändå behöver. Tandborste, julsockor, pepparkaksmått tills vi ska baka pepparkakor, kristyr dagen efter, en chokladtomte en helg, en liten chipspåse en annan, russin när vi ska baka lussebullar osv. Kanske en målarbok/pysselbok på julafton så har dom nåt att göra en stund...

    Känner samtidigt att grejer jag kommer på inte ryms i såna små adventskalendrar man kan köpa och fylla själv utan det kommer att bli inslagna paket i 24 dagar... Jag vet inte varför jag tycker det känns bättre med en liten kon i plast som inte blir lekt med än med en tandborste som ju ändå måste köpas...

    Oj va långt det här blev! Tilläggas ska att jag ÄLSKAR julen och sätter gärna tid på att fundera och slå in paketen!

    Hur har ni tänkt? Nån annan som tänker som jag?

    Kanske det t.o.m är många som tänker som jag och vi kan tillsammans fundera ut grejer att ha i en paketkalender! :)

  • Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?
  • Anonym (M)
    Sat 9 Oct 2021 08:47
    #31

    Vi har en "kalender" med fyra fickor där det slås in en aktivitet. Exempel är pepparkaksbak, klä granen, baka julgodis/pyssel, badhus, Leos. Ofta lägger vi saker som vi har hemma, undviker att köpa nytt (utom pepparkaksdegen såklart). Chokladkalender får hon av mormor.

    Barnen får så mycket iallafall så vi fokuserar på att göra nåt tillsammans.

  • Sat 9 Oct 2021 09:14
    #32

    Jag har oftas haft sådana kalender till mina barn - till dottern (som nu är tonåring) när hon var yngre och till sonen, som är 4 år. Du kan googla efter självgjorda kalender, där hittar du massor med ideer, beroende på hur mycket du vill/kann pyssla. Vi har tex. en gång gjort ett kalender med pinguiner (gjort av toaruller) och en gång en liten by (hus och träd av papper).


    Jag fyller den med småsaker som (totalt kanske 4-5 olika sorts saker och så delar jag upp det, det blir alltså oftas samma sorts present flera dagar, fast jag ser till att det inte blir 2 eller fler dagar i rad med samma sorts present): hårklämmen (då får de inte alla samma dag, utan 2 per gång); klistermärken (inte hela arken på en gång heller, utan jag klippa den); tatoos (samma som med klistermärken); små leksaker som jag ändå hade tänkt ge till julklapp (tex. små bilar); pärlor; en gång blev den en sådan där handduk som är sammanpressad och man behöver lägga den i vattnet; små träfigurer (typ form av en kägla, som kan användas i leken som människor tex.); sådana stjärnor som man sätter på väggen och som laddar sig upp och sedan lyser lite; magnetbokstäver; om mitt barn hade fått bada med tillsatser (går inte, för känslig hud) hade det blivit någon badbomd eller skum; pepperkaksform (vi har ju tillräklig, men inte ett tåg, det fick mitt tågtokig barn förra året - stort hit!); små Schleichfigurer det också bli i framtiden, men sonen är intresserad av det än - begagnad, eftersom de är så dyra; kanske, om vi planera gå till en julmarknad där det finns karuseller, kommer han få en mynt till karusellet;


     




  • Sat 9 Oct 2021 09:39
    #33

    Varför ska man ge barn en massa småpresenter, godis och liknande bara för det är december?
    Bättre ordna skattjakt i sådant fall så får man dom aktiverade.
    Däremot kan det finnas en poäng med kalender och följa julkalender på teven, för att det ger en referens unga ofta saknar i det nu ganska multimediala samhället.
    Kul att som vuxen sedan faktisk ha någon gemensam nämnare med vänner och relationer, på det sätt vi vuxna tar för självklara i dag.

  • Sat 9 Oct 2021 09:45
    #34
    Tukt skrev 2021-10-09 09:39:05 följande:

    Varför ska man ge barn en massa småpresenter, godis och liknande bara för det är december?
    Bättre ordna skattjakt i sådant fall så får man dom aktiverade.
    Däremot kan det finnas en poäng med kalender och följa julkalender på teven, för att det ger en referens unga ofta saknar i det nu ganska multimediala samhället.
    Kul att som vuxen sedan faktisk ha någon gemensam nämnare med vänner och relationer, på det sätt vi vuxna tar för självklara i dag.


    Varför ska man ordna en skattjakt bara för det är december?
  • Sat 9 Oct 2021 10:25
    #35
    Spucks skrev 2021-10-09 09:45:21 följande:
    Varför ska man ordna en skattjakt bara för det är december?
    Vet inte om jag var otydlig eller om du missuppfattade. Men man ska såklart inte anordna en skatt jag för att det ÄR december. Man kan anordna en för att aktivera barnen. Och det kan man såklart när som helst. 
  • Sat 9 Oct 2021 10:43
    #36
    Tukt skrev 2021-10-09 10:25:58 följande:
    Vet inte om jag var otydlig eller om du missuppfattade. Men man ska såklart inte anordna en skatt jag för att det ÄR december. Man kan anordna en för att aktivera barnen. Och det kan man såklart när som helst. 
    Vad har ditt förslag då med TS fråga att göra, vilket handlar just om adventkalendern, om det nu inte har med advent att göra?
    Och nej, man behöver inte ger barnen sm
    åpresenter och/eller godis överhuvudtaget. Inte heller när det är december. Men en adventkalender med sådana saker i är en lång tradition som många tycker om. Jag köper en chokladkalender till mig själv varje år. Jag ser inget fel med det.
  • Sat 9 Oct 2021 11:07
    #37

    Min tanke är att HUR man än gör med "kalenderiet" för sitt/sina barn så ska det vara TREVLIGT och LÄTTSAMT och inte ngt kravfyllt. Det barnet uppskattar mest i alla lägen, tänker jag, är att få vara med mamma och pappa. Hemma och mysa!...så skulle jag känna om jag var liten idag.

  • Sat 9 Oct 2021 11:14
    #38
    Spucks skrev 2021-10-09 10:43:26 följande:
    Vad har ditt förslag då med TS fråga att göra, vilket handlar just om adventkalendern, om det nu inte har med advent att göra?
    Och nej, man behöver inte ger barnen småpresenter och/eller godis överhuvudtaget. Inte heller när det är december. Men en adventkalender med sådana saker i är en lång tradition som många tycker om. Jag köper en chokladkalender till mig själv varje år. Jag ser inget fel med det.
    Man får självklart göra som man själv vill. 
  • Glinda från Oz
    Sat 9 Oct 2021 11:18
    #39
    Tukt skrev 2021-10-09 10:25:58 följande:

    Vet inte om jag var otydlig eller om du missuppfattade. Men man ska såklart inte anordna en skatt jag för att det ÄR december. Man kan anordna en för att aktivera barnen. Och det kan man såklart när som helst. 


    Varför är en skattjakt aktiverade men inte att baka Lussekatter?
  • Sat 9 Oct 2021 13:05
    #40
    Glinda från Oz skrev 2021-10-09 11:18:23 följande:
    Varför är en skattjakt aktiverade men inte att baka Lussekatter?
    Eh...jag har väl inte sagt att det inte är aktiverande att baka lussekatter.
    Det var tydligen ett känsligt ämne det här.
  • Sat 9 Oct 2021 16:05
    #41

    Apropå chokladkalendrar som nämnts så har jag ett minne från.....*typ* -96 när jag hittade en TOM kalender! Vårat yngsta busfrö......typ tre år hade ätit upp varenda bitSkrattande Vad säger man?

  • Glinda från Oz
    Sat 9 Oct 2021 16:52
    #42
    Tukt skrev 2021-10-09 13:05:35 följande:

    Eh...jag har väl inte sagt att det inte är aktiverande att baka lussekatter.

    Det var tydligen ett känsligt ämne det här.


    Varför klankar du ner på ts då? För det är exakt sådana presenter hon tänker ge. Varför tror du det är känsligt? Du säger ogenomtänkta saker klart att folk kommenterar det.
  • Sat 9 Oct 2021 17:04
    #43
    Glinda från Oz skrev 2021-10-09 16:52:02 följande:
    Varför klankar du ner på ts då? För det är exakt sådana presenter hon tänker ge. Varför tror du det är känsligt? Du säger ogenomtänkta saker klart att folk kommenterar det.
    Jag "klankar" inte. Jag svarade på frågan "hur tänker ni angående adventskalender". Och det var precis det jag svarade på. Jag gav MIN sin på det hela, eftersom det efterfrågades.
  • Glinda från Oz
    Sat 9 Oct 2021 17:08
    #44
    Tukt skrev 2021-10-09 17:04:56 följande:

    Jag "klankar" inte. Jag svarade på frågan "hur tänker ni angående adventskalender". Och det var precis det jag svarade på. Jag gav MIN sin på det hela, eftersom det efterfrågades.


    Du svarade att ts skulle anordna en skattjakt istället för att det var aktiverande.

    Ts tänkte baka Lussekatter något som du också tycker är aktiverande.

    Varför är din aktivitet rätt medan ts är fel? Och varför ens ta upp aktivitet om ni båda har aktiverande aktiviteter?
  • Sat 9 Oct 2021 17:38
    #45
    Glinda från Oz skrev 2021-10-09 17:08:31 följande:
    Du svarade att ts skulle anordna en skattjakt istället för att det var aktiverande.

    Ts tänkte baka Lussekatter något som du också tycker är aktiverande.

    Varför är din aktivitet rätt medan ts är fel? Och varför ens ta upp aktivitet om ni båda har aktiverande aktiviteter?
    Det här börjar bli en smula off-topic, så jag svarar här men driver det inte vidare. Så det är fritt fram basha på i ditt svar, om så önskas.
    Men det känns onekligen som det är en trigger för dig och en annan här inne.
    Fast det är så enkelt som att TS efterfrågade reflektioner, och jag skrev hur jag tänkte. Grunden är väl att strunta i vad som är normer och tradition, och försöka se vad barnen bäst behöver.
    Men det är också verkligen en rätt liten fråga kan jag tycka, vilket också gör att det finns rätt liten anledning att driva denna diskussion vidare.

    Trevlig helg!
Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?