Inlägg från: Anonym (Kollegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kollegan)

    Vab som ger missnöje hos kollegor

    Vladdis skrev 2021-10-08 10:00:58 följande:

    Därför att kvinnor i grupp i hemlighet avskyr varandra. Jag har jobbat inom vården/hemtjänst/daglig verksamhet & har sett samma mönster år ut & år in. Tror det har att göra med att äldre kvinnor saknar spänning & lycka i livet så de väljer att göra sin arbetsplats till en dokusåpa.


    Nej, det är inte därför.

    Som "äldre kvinna" själv, med vuxna barn, är jag en av dem som har tröttnat på att jobba över, jobba i superspeed och ha extremtajt schema för att en kollega (som ts) är hemma stup i kvarten och vabbar.

    Tidigare var denna kollega sjuk ofta själv, men fick krav på förstadagsintyg när hon var hemma osedvanligt mycket. Då blev det en jäkla massa vab istället.

    Det är inte roligt att jobba arslet av sig, är det så svårt att förstå?
    Att man skulle "sakna spänning &lycka i livet" är bara en unken fördom. Varför skulle man helt plötsligt ha ett tråkigt liv bara för att man har vuxna barn? Tvärtom, kan jag säga att mitt liv är bra mycket mer harmoniskt när jag inte behöver springa skytteltrafik mellan barn som gastar efter mamma titt som tätt.

    Inte att missförstås, tiden med barnens barndom var fin och jag älskade den. Men, jag älskar denna frihet som vuxna barn innebär också.

    Så nej, din lilla gissning är totalt upp åt väggarna.
    Det handlar helt och fullt om det jag skrivit här ovanför.

  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Anna) skrev 2021-10-08 10:26:05 följande:
    Du låter väldigt bitter i ditt inlägg. Och har ganska aggressiv ton. Sedan var det generaliserande skrivet, det första du svarade på, absolut. Men vem är du att avgöra hur hälsan är hos en av dina kollegor? Det är en arbetsledarfråga och kollegor emellan är det absolut bästa att hålla relationen god, skriva Krya på dig/barnet, om det är så man generellt gör på arbetsplatsen till andra kollegor. En som sliter med vab och är enda förälder har säkerligen nog med dåligt samvete åt alla håll än att behöva dras med äldre kollegors oförstående.
    Jag förstår inte hur du kan tolka mig så fel. Förstår inte heller hur du kan läsa in aggressivitet i min kommentar.

    Jag är helt saklig, tycker inte du att det är märkligt att en som är hemma och är sjuk väldigt ofta helt plötsligt, vid krav på intyg, har sjuka bara titt som tätt? Som hon inte hade innan.


    Sen har vi inte kontakt privat så att några "krya på dig" är inte aktuellt oavsett. Jag skiljer på arbete och fritid.

    Anonym (Anna) skrev 2021-10-08 10:21:10 följande:

    Blir så ledsen när jag läser ditt inlägg. Detta är den sämsta formen av systerskap och det är väldigt sorgligt när kvinnor behandlar andra kämpande kvinnor på det här sättet. Det enda jag kan säga är att jag lider med dig och önskar dig och dina barn allt gott. Försök att strunta i dessa äldre kvinnor som har glömt hur det är att ha små barn, som kanske inte har varit endaförälder eller som alltid har haft ett stort nätverk omkring sig. Och också en liten uppmaning: Försök att minnas detta och agera annorlunda själv den dagen du tillhör de äldre på arbetsplatsen (vilket jag absolut tror att du gör).

    All lycka till och krya på er alltid.

    Kram <3



    Vadå systerskap?
    Jag ser inte, och har aldrig sett, alla kvinnor som någon sorts "syster". Varför ska jag offra mig och min hälsa, som faktiskt sätts på spel, för att en kollega är hemma i tid och otid?

    Jag förstår faktiskt ag som inte anställer småbarnsföräldrar.

    Nej, jag har inte glömt hur det är att ha småbarn, än är jag inte senil.

    Ge mig EN anledning till att jag ska arbeta ut mig för någon annans skull. En.
  • Anonym (Kollegan)
    Vladdis skrev 2021-10-08 10:45:06 följande:
    Säkert. Förstår att det inte kan vara kul att jobba i en bransch med katastroftider, underbemanning & med en relativt dålig arbetsmiljö. Återigen, det förändrar inte min upplevelse även om den såklart ser annorlunda ut för dig. Det jag sett är att äldre kvinnor gärna letar efter fel & saker att dramatisera för att de är så fruktansvärt missnöjda med sin tillvaro. Oftast väljer de ut yngre oerfarna kvinnor att plåga med sin dryghet. Jag har säkert fel, men det är min upplevelse.
    Ja du, jag kan ju inte tala för alla. Men din slutsats stämmer inte på mig.

    Mitt privatliv är helt underbart numera, även om visst även tiden med småbarn var underbar fast på ett helt annat vis.
  • Anonym (Kollegan)
    Vladdis skrev 2021-10-08 11:19:25 följande:
    Min lilla teori är att de äldre kvinnorna jobbat i åratal utan att någon chef visat uppskattning eller brytt sig om att lösa arbetsmiljöproblem. Detta i sin tur leder till denna förbittring där den äldre arbetskåren möts av den naiva livsglädjen hos yngre damer. I grund & botten är det chefens ansvar & strukturen hos många sociala instutioner som är problemet. Jag tror att om man valde att lyfta Berit 55, som jobbat i 20 års tid genom att erbjuda mentorskap eller dylikt åt novisar inom yrket så skulle man kunna råda bot på problemet. Tycker det är synd att situationen är som den är idag. Är ju man så det blir lite annorlunda. Jag kan vifta bort surgummors pikar med enkelhet. För mina yngre kvinnliga kollegor är det svårare. Har slutat räkna gångerna när en yngre kvinnlig kollega anförtrot sig till mig om hur den äldre kollegan X fått henne att känna. Kort därefter slutar hon. Brukaren frågar vad den unga tösen är & jag kan inte hålla emot sorgen jag ser i pensionärens ögon. Det är fanimej fördjävligt att det ska behöva vara såhär.
    När jag läser detta undrar jag verkligen hur gammal du är själv... när du skriver om "Berit 55" t ex. Berit är definitivt inte ett tidstypiskt 60-talsnamn. Det är snarare oss sextiotalisters mammor som heter så. (Bara en petitess, dock så avslöjande om din brist på kunnande om oss lite äldre.)

    Och så din "lilla teori" då.
    Kan säkert stämma på en del, precis som som generaliserande alltid gör på någoon. Dock är det inte det givna svaret.

    Hur har du fått en sån bitter inställning till oss "äldre" kvinnor? Inser du inte unkenheten i den, som du å andra sidan bekyller oss för i beteenden mot er unga?

    En sak håller jag dock med dig om, det är arbetsgivarens ansvar att lösa bemannigsproblem. Helt klart.
    Hos oss har vi lite av det där mentorskapet vid nyanställningar, har själv tagit hand om nyanställda då och då. Det är mycket som måste "sitta" och det lärs bäst ut av oss som varit med länge. Har själv dessutom jobbat i ledningen tills för några år sedan då jag valde att backa för att ge mig själv mer frihet och ledighet, värt den lönesänkning som det innebar.
    Jag jobbar inte inom hemtjänsten, känner till problemet med personal som kommer och går. Har själv en äldra förälder (90 år) med hemtjänst.


  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Anledningen att män inte vabbar) skrev 2021-10-08 15:41:38 följande:

    Anledningen att män inte vabbar är inte så mycket att vi inte vill det, utan att vi får sparken rätt snart om vi gör det. (Sparken innebär även ofta även en påföljande skilsmässa rent statistiskt).

    Det där obehaget kvinnor får av sina kollegor och chefer om de vabbar...gångra det med tio för män. Även om han har kvinnliga kollegor eller en kvinnlig chef.


    Oj, vad du generaliserar!

    Min son och hans fru delar väldigt jämnt på vab. Frun är ännu provanställd och min son tillsvidareanställd som förman. Hans chef är mycket förstående och det har aldrig varit ett problem.
    De delade även på föräldraledigheten när barnen kom.

    Det har legat mycket planeringa i att få allt att gå ihop. De har också turen att ha en pensionerad mormor till barnen som ibland orkar hjälpa till. Själv är jag ännu arbetande i tio år till (förhoppningsvis) och kan således inte vara där och avlasta.
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Eg) skrev 2021-10-08 17:02:39 följande:
    Nyfiken fråga: hur gjorde du själv när barnen inte var vuxna och sjuka? Har du möjligen själv varit ?den värdelösa kollegan? som orsakat att andra fått slita arslet av sig för att du tagit hand om dina barn?

    Den som nånsin varit småbarnsförälder borde veta att inte klanka på andra småbarnsföräldrar?
    Med äldsta barnet hjälpte min mamma till när hon kunde, pappan och jag var separerade och det gick inte riktigt att lita på honom. (Missbruk, periodare.) Annars stannade jag hemma själv. Jag hade ett enklare jobb då som inte var så pressat i tidsscheman. Detta var på 80-talet.
    Med anra barnet skötte jag jobbet hemifrån när barnet sov, annars hade jag ändå telefonjour och betalt för det trots. Så det var inte så betungande för personalen.

    Något som gör att man är less och irriterad må småbarnsföräldrar är också missbruket av föräldraledighet som de så gärna kör över sina äldre kollegor med, långsemester på sommaren ochöver jul t ex. Något som inte var vanligt förr, själv har jag aldrig, en enda gång, utnyttjat det.

    En kollega blev nyligen nekad ledighet för att ansökan kom in EN dag för sent, så det blev ingen extra långledighet. Så kan det gå, ojoj som hon gnällde och pep. Utan en tanke på oss andra som hade drabbats av hennes ångvältstaktik.
  • Anonym (Kollegan)
    Caitline35 skrev 2021-10-08 20:38:26 följande:

    Någon frågade om kollegorna har sagt något till mig. Ja de har både uttryckt i ord och med tystnad vad de anser. De är rätt trötta på min frånvaro och jag förstår dem absolut! Det är tufft att försöka få tag i vikarier och pussla ihop dagen och kanske eventuellt få ändra sitt eget pass för att det ska gå ihop. Väl medveten om detta. Men jag önskade att de inte visade så tydligt vad de anser om min frånvaro. Jag har redan sjukt dåligt samvete för varje dag jag är borta. Vissa perioder har jag gråtit på kvällarna för att jag har känt en press från jobbet och slitits mellan det och min roll som ensamstående mamma.

    Jag fick tipset om att inte skriva i messengergrupp mer. Bra tips! Ska låta bli hädanefter. Anledningen till att vi ibland skriver där är att vi kan hjälpa till med att täcka upp om det saknas personal vissa tider. Men ska hädanefter låta bli.

    Någon frågade om jag var ledig lov. Ja jag ansöker om ledigt under jullov och sommarlov och då större delen av dessa lov. Eftersom jag är ensamstående med föräldradagar så vill jag ta vara på tiden med mina barn. Jag har sparat dagar just för att de ska få ha sina lov. Jag har ingen pappa som kan ta barnen vissa veckor. Tiden med barnen är guld värda för mig. Är det så att det kör ihop sig med ledighet så är jag villig att arbeta för att kollegor också ska få vara lediga. Det fula är hur de gör. De diskuterar ledigheten när jag inte är på plats och så får jag ett spydigt meddelanden om att de vill att jag ska jobba. Ja chefen har ett ansvar över ledigheten men mina kollegor vill rådda i detta innan det ska beslutas så att de kan planera sommaren. Men jag förstår att det sticker i mångas ögon att jag kan vara hemma 7-8 veckor på sommaren istället för 4-5. Men samtidigt det är mina föräldradagar och min värdefulla tid med barnen. Jag har rätt till att vara hemma med barnen. Kollegoena har också haft sina föräldradagar en gång i tiden.

    Jag önskar att kvinnor kunde vara trevliga mot varandra även om arbetsförhållandena är svåra. Jag gör så gott jag kan. Jag hoppas innerligt att jag i framtiden inte låter min frustration i arbetet går över vabande ensamstående mammor.


    Saken är det att du inte gör så gott du kan om du kör äver dina kollegor varje år på det sättet du beskriver.
    Förstår du verkligen inte det?

    När vi var unga och hade småbarn existerade inte detta illvilliga planerande, tro mig. Jag var liksom med då. Innan du troligtvis inte ens var född.
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (El) skrev 2021-10-08 22:53:21 följande:
    Jag arbetar själv inom det nu och har gjort några år. Har märkt att det är mycket falska människor och skitsnack bakom ryggen. Hur tycker du man ska hantera sånt? Jag försöker hålla mig undan såvida det inte verkligen finns anledning att snacka om någon/något. Tänker mer hur man ska hålla sig neutral på jobbet
    Falska människor och skitsnack bakom ryggen? Är det synonymt med att människor som är i samma ålder/har samma åsikter dras till varande? Har dessa människor inte rätt att utbyta sina åsikter med varandra ifred för öron det inte är ämnat för?

    Överutnyttjande av t ex föräldrarledighet, läs överkörning av "kollegor" (som vi inte känner oss som utan mer som ofrivilliga slavar för deras överutnyttjande av sina "rättigheter".)
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Men nej...) skrev 2021-10-09 12:26:57 följande:
    Du är verkligen en sån där kärring till kollega man absolut inte vill jobba med, fyfan.. Det kommer liksom aldrig spela roll vad man gör för det kommer ändå bara vara fel enligt dig.
    Nej, inte alls.
    Varför sitter du och ljuger?
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-09 18:10:52 följande:
    Ts kollegor är ju inte nöjda med hennes insats eftersom hon dumpar över jobbet på dem för att okynnesvabba med halvstora ungar.
    Här håller jag verkligen med.
    Hur tråkigt och sorgligt det än är för ts att hennes man är borta så är det ändå så att det är, enligt ts själv, många år sedan han gick bort.
    Då borde ändå rimligtvis något eller några av barnen kunna klara sig själva hemma om de inte är riktigt, riktigt sjuka.


Svar på tråden Vab som ger missnöje hos kollegor