• Fri 8 Oct 2021 14:07
    6563 visningar
    34 svar
    34
    6563

    KUB visade dåliga odds - har någon insikter?

    Hej,

    Jag gjorde KUB för några dagar sedan och det visade sig att sannolikheten för Downs är 1:2. Blev helt chockad för visste inte ens att man kunde få så hög sannolikhet på KUB:en. Mitt hcg var på 209 och nackspalten 3mm (jag är 38 år). Till det bör tilläggas att jag tidigt i graviditeten väntade tvillingar men ena hjärtat började aldrig slå... Då jag har en egen sjukdom som skapar risker för mig skulle en riskfylld graviditet med ett barn med Downs öka mina risker avsevärt vilket känns otroligt tungt. Hoppas innerligt någon har positiv errafenhet av liknande situation som ni kan dela med er av...

    Vänligen,
    Förtvivlad och orolig :(

  • Svar på tråden KUB visade dåliga odds - har någon insikter?
  • Fri 8 Oct 2021 14:58
    #2

    Tusen tack för att du delade med dig av din erfaranhet... Jag trodde att de kanske sa 1:2 för att de inte vågar säga helt säkert i sittande KUB men att oddsen kanske var mer 1:1. Då visar ju ditt resultat att så inte behöver vara fallet alls. Så svårt att hålla mig cool och lugn i detta då oron är så himla stor. Tog det en vecka för er att få svar efter moderkaksprovet?

  • Fri 8 Oct 2021 21:06
    #4

    Ja det är ju så sant så ???????? Ska försöka påminna mig om det. Yes det är moderkaksprov som ska göras på måndag. Den där veckan blir nog den längsta väntan i mitt liv? TACK igen!

  • Sat 9 Oct 2021 02:12
    #7

    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när su behöver skriva av dig! I sure will need it?

  • Sat 9 Oct 2021 08:06
    #8
    MerryBerry skrev 2021-10-09 02:12:19 följande:

    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när su behöver skriva av dig! I sure will need it?


    x
  • Sat 9 Oct 2021 08:08
    #9
    humlan00 skrev 2021-10-08 22:05:11 följande:

    Fick samma resultat igår, 1:2.

    Sån otrolig chock, på min som som nu är 3år fick vi 1:20000.

    35år gammal, det vi föll på var blodprovet.

    Hoppas det visar sig vara fel på resultatet.

    Ska du göra moderkaksprov? Fostervatten?


    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när du behöver skriva av dig! I sure will need it.
  • Sat 9 Oct 2021 08:23
    #11
    humlan00 skrev 2021-10-09 08:15:45 följande:

    Vi har bara fått moderkaksprov bokat på Måndag, dom sa att vi skulle få snabb svar på dom tre kromosomerna som kuben visade, dom gör utökad tester för alla sjukdomar åsånt de svaren får man vänta på längre.

    Ska ni göra moderkaksprov och andra tester än det? Visste inte att det fanns mer man kunde boka in om man vill..


    Ah sorry, mitt svar blev otydligt. Vi ska göra moderkaksprovet, tror inte det finns fler utöver de detaljerade tester du nämnde som kan visa fler avvikelser. ÅH vad jag hoppas få besked på snabbtestet under nästa vecka, hoppas det även för dig. En mindre helg att vara helt ovetande?

    Var det ditt hcg som var högt? Mitt var ju väldigt högt, men BM sa igår när jag ringde upp att det också KAN finnas helt andra orsaker till höga resultat på den delen. Vissa kvinnor har helt enkelt extremr högt hcg av nån anledning.

    Håller ALLA tummar & tår för dig o mig på måndag.
  • Sat 9 Oct 2021 11:59
    #14
    Anonym4848 skrev 2021-10-09 09:24:03 följande:

    Jag har hört av barnmorska att det är ingen missfallsrisk alls i princip, men när studier gjorts så måste de tolka en del av missfallen som de inte hittar orsak till som att de kan vara pga testet. Men att de troligtvis skett ändå. Det blir ju en större andel missfall bland de som gör foatervatten/moderkaksprov än andra, eftersom andelen med kromosomfel är större där.


    Tack för informationen! Låter ju helt rimligt. Känns lite tryggare nu inför måndag.
  • Sat 9 Oct 2021 12:03
    #15
    humlan00 skrev 2021-10-09 09:30:32 följande:

    Under själva ultraljudet när hon tittade igenom allt så sa hon på varje kroppsdel och organ att ?allt ser jätte fint ut?

    När hon mätte nackspalten hon att allt under 3.5 är bra,

    Hon mätte 3ggr och fick den som mest till 2.6.

    Sen satt hon sig vid datorn och knappade in allt, ?ni har en hög sannolikhet tyvärr, det som drar ner resultatet är blodprovet och nackspalten?

    Blev så ställd så jag frågade inget om hur blodprovet såg ut åså, var redan i tankarna ?vad händer nu?

    Tycker det är hemskt att det finns tester som visar 1:2 och det inte skulle stämma alls,

    All oro är ju så hemskt o påfrestande! :(


    Shit, låter nästan identiskt med mitt besök. Hon kollade igen allt, sa att allt såg bra ut och att bebis verkade väldigt aktiv & på G. Hon printade bilder och jag började prata om hur jag skulle berätta för barnen efter förskolan. Sedan tog hon prover på nacken och sa att det var nåågot i den övre graden (3mm) men att det nog var okej. Men precis som du, när hon knappat in mina värden och kikade på blodvärdet så kom hon med 1:2 kallduschen.

    Blir bara kluven av mittt hcg värde. Hon sa att jag har 209, men när jag kollar på olika hemsidor mm så mäts de ju i tusental? Är väldans konfunderad nu.
  • Sat 9 Oct 2021 15:19
    #17
    humlan00 skrev 2021-10-09 12:52:20 följande:

    Samma här, när jag satt mig på stolen satt jag å tänkte ?gud vad underbart med en frisk bebis?

    Så ba ?ni har hög sannolikhet, 1:2?

    Jag ba ?vänta, vadå va??

    Fattade ingenting, skulle kunna ringa o fråga och få mer info men känns lönlöst eftersom resultatet inte kommer ändras.

    Har läst igenom hela internet och läst om såå många som fått 1:2, 1:10 osv. där moderkakasprov visat friskt barn.

    1:2 känns så otroligt dåliga odds så man blir helt illamående av oro:(


    Känns ändå hoppgivande att du hittat så många historier som slutat annorlunda än scenariot i mitt huvud just nu. Känns som att jag är helt inställd på ett annat utfall. Kanske försvarsmekanism. Men får försöka gålla mig lugn för fostrets skull. Har 1000 frågor till läkaren vid moderkaksprovet men de får vänta till måndag. Vilken tid har du provtagning? Vi får hålla varann uppdaterade här. Så fint på nåt sätt att få dela oron med någon i samma sits.
  • Sat 9 Oct 2021 19:34
    #20
    humlan00 skrev 2021-10-09 15:38:47 följande:

    Undra varför det blir frågetecken efter allt jag skriver här.


    Haha jag vet, sjukt jobbigt. Tror det blir feågetecken när man väljer annat än punkt och kommatecken. Så jag har ändrat mitt sätt att skeiva på, blir så tråkigt och opepp med utropstecken och allt haha.

    Vi har tid 10.30. Ska skänka dig massa lyckoönskningar vid 11.30!
  • Sat 9 Oct 2021 19:34
    #21
    humlan00 skrev 2021-10-09 15:38:47 följande:

    Undra varför det blir frågetecken efter allt jag skriver här.


    Haha jag vet, sjukt jobbigt. Tror det blir feågetecken när man väljer annat än punkt och kommatecken. Så jag har ändrat mitt sätt att skeiva på, blir så tråkigt och opepp med utropstecken och allt haha.

    Vi har tid 10.30. Ska skänka dig massa lyckoönskningar vid 11.30!
  • Sat 9 Oct 2021 21:20
    #23
    humlan00 skrev 2021-10-09 20:05:40 följande:

    Tänker på dig extra mycket då!

    Hör av dig här efteråt vad du fick för info om det gjorde ont osv.


    Absolut, skriver så fort jag varit inne så hinner du förhoppningsvis läsa innan din tid. Men skulle inte oroa mig för smärta, i princip alla skriver att det inte alls gör ont men kanske känns lite konstigt bara. Försök nu njuuta av helgen, nya tag på måndag!
  • Mon 11 Oct 2021 11:13
    #24
    humlan00 skrev 2021-10-09 20:05:40 följande:

    Tänker på dig extra mycket då!

    Hör av dig här efteråt vad du fick för info om det gjorde ont osv.


    Hej! I bilen på väg hem nu. Det gjorde inte ALLS ont. Han nämnde inte så mycket som gjorde mig klokare helt ärligt utan det blir väl till att vänta nu i 5 arbetadagar? Han nämnde dock då jag sa att BM sa att allt annat på UL såg bra ut, att det kan se görbra ut men ändå vara nåt stort fel. Så hur vi än vrider & vänder på det så är det bara att avvakta. Vi får svar antingen på fredag eller måndag. Är set positivt så hittar vi info på hemsidan och är det negativt så ringer de. Du får GÄRNA skriva och berätta hur det gick för dig!
  • Tue 12 Oct 2021 09:36
    #27
    humlan00 skrev 2021-10-11 13:24:17 följande:

    Dom fick göra om testet två gånger, fick inte tillräckligt på första.

    Tyckte det var sjukt obehagligt

    Läkaren skulle ringa så fort hon får svar varesig det är bra eller dåligt resultat, så jag skulle slippa vänta på brev eller annat som kan ta en extra dag.

    Nu är det bara att hålla tummarna, kommer vara som ett vakum tills man får veta.

    Om du vill får du gärna skriva här hur det gick för dig.


    Ouff det låter tufft att göra testet två gånger, förstår att det blev obehagligt. Om du har Bank-ID kan du också få svaren direkt via Patientportalen. De laddar upp provsvar varje kväll, så fort de är klara. Jag skriver här när jag vet mer, även du får gärna göra det! Håller alla tummar & tår för oss båda! Styrkekramar
  • Wed 13 Oct 2021 18:07
    #28
    humlan00 skrev 2021-10-11 13:24:17 följande:

    Dom fick göra om testet två gånger, fick inte tillräckligt på första.

    Tyckte det var sjukt obehagligt

    Läkaren skulle ringa så fort hon får svar varesig det är bra eller dåligt resultat, så jag skulle slippa vänta på brev eller annat som kan ta en extra dag.

    Nu är det bara att hålla tummarna, kommer vara som ett vakum tills man får veta.

    Om du vill får du gärna skriva här hur det gick för dig.


    Hej,

    Vi fick besked redan idag, bebbe har bekräftad DS. Är förkrossad? Med det sagt hoppas jag att jag står för den där sorgliga 50% och att du humlan00 då faktiskt får vara de där glada 50%. Jag håller innerligt tummar & tår för dig. Stor kram och stor lycka till! Om du vill får du gärna skriva hur det går.
  • Wed 13 Oct 2021 18:07
    #29
    humlan00 skrev 2021-10-11 13:24:17 följande:

    Dom fick göra om testet två gånger, fick inte tillräckligt på första.

    Tyckte det var sjukt obehagligt

    Läkaren skulle ringa så fort hon får svar varesig det är bra eller dåligt resultat, så jag skulle slippa vänta på brev eller annat som kan ta en extra dag.

    Nu är det bara att hålla tummarna, kommer vara som ett vakum tills man får veta.

    Om du vill får du gärna skriva här hur det gick för dig.


    Hej,

    Vi fick besked redan idag, bebbe har bekräftad DS. Är förkrossad? Med det sagt hoppas jag att jag står för den där sorgliga 50% och att du humlan00 då faktiskt får vara de där glada 50%. Jag håller innerligt tummar & tår för dig. Stor kram och stor lycka till! Om du vill får du gärna skriva hur det går.
  • Thu 14 Oct 2021 17:28
    #32
    humlan00 skrev 2021-10-14 16:01:24 följande:

    Tyvärr var vi inte heller bland dom lyckliga 50%.

    Trisomi 18, fel på händer och hjärtat. Hade inte överlevt graviditeten.

    Styrka till oss båda denna svåra tid.


    Åh nej fasen? Sååå ledsen för er skull? Massa styrkekramar! Och enormt stort lycka till i framtiden om ni vill prova igen. Kom ihåg att sannolikheten är MINIMAL att det händer er igen? Känner så med dig. Vet inte alls hur Familjeliv riktigt funkar men om du skulle vilja skriva av dig eller prata så hojta till.
  • Thu 14 Oct 2021 18:08
    #34
    sandrabeerg skrev 2021-10-14 18:03:30 följande:

    Vill bara skicka mina tankar till er båda!


    Tusen tack!!! Värmer.
Svar på tråden KUB visade dåliga odds - har någon insikter?