Inlägg från: jag2000 |Visa alla inlägg
  • jag2000

    REGERINGEN LÖFVEN VILL MINSKA PARKERINGSPLATSERNA I SVERIGE (FÖR KLIMATETS SKULL)

    Regeringen Löfven vill ändra i bygglagen i syfte att kunna minska antalet parkeringsplatser i Sverige. Målet är att minska bilismen för att kunna uppnå klimatmålen som ingår i Parisavtalet samt Agenda 2030 och hållbar utveckling. 
     
    MÅL: MINDRE PARKERINGSPLATSER I SVERIGE
     
       I december 2017 gav regeringen Löfven  ut kommittédirektivet "samordning för ökat och hållbart byggande" (4). Syftet var att utreda hur man kunde få till stånd ett "hållbart bostadsbyggande".  Med hållbart bostadsbyggande menar man att man vill dra ned på byggandet av parkeringsplatser i Sverige i syfte att minska bilismen. Med en minskad bilism kan Sverige uppnå klimatmålen som framgår i Parisavtalet.
     
       Johan Edstav blev utredare och han kom med sitt slutbetänkande i mars 2021 som har namnet  "Stärkt planering för en hållbar utveckling - SOU 2021:23" (3) som han lämnade till bostadsminister Märta Stenevi.  När denna artikel skrives ( oktober 2021) så är förslaget ute på remiss och målet är att riksdagen ska rösta igenom förslaget i juli 2022.
     
    SVENSKA MILJÖINSTITUTET VILL UPPHÄVA BOENDEPARKERINGSFORMEN
     
       I betänkandet nämns Projekt Kompark (Kommunala parkeringsstyrmedel för energieffektiva städer).  Vilket är ett projekt som drivs av IVL - det svenska miljöinstituet (2). På Komparks hemsida skriver man att man vill undersöka olika parkeringsstyrmedel för att minska parkeringsmöjligheterna i Sverige. (och med parkeringsstyrmedel menar att alltså att man vill ta till ekonomiska åtgärder för att få till stånd sina mål). 
     
       IVL  skriver att ett minskat antal parkeringsplatser och höjda parkeringsavgifter minskar bilinnehavet och man beklagar sig samtidigt för att nuvarande regler är ett hinder för att sätta deras planer i verket i en större omfattning. IVL  vill upphäva Avgiftslagen från år 1957 som subventionerar parkeringavgifter.  Idag betalas parkeringsavgifterna av skattesedeln och av hyresgästerna.  IVL är motståndare till boendeparkering eftersom den är billigare än till exempel garageparkering och folk väljer då hellre boendeparkering. Därför förespråkar IVL ett borttagande av boendeparkering och med borttagandet av boendeparkering kan man höja parkeringsavgifterna. IVL samarbetar med  Chalmers Tekniska Högskola i detta ärende. 
     
    Läs hela artikeln: 
     
Svar på tråden REGERINGEN LÖFVEN VILL MINSKA PARKERINGSPLATSERNA I SVERIGE (FÖR KLIMATETS SKULL)