• Sat 9 Oct 2021 15:35
    2594 visningar
    4 svar
    4
    2594

    Har jag fibromyalgi?

    Jag gjorde en utredning för sjukdomen ME. Det visade sig att jag inte fick den diagnosen, men fick diagnoserna atypiskt utmattningssyndrom, hypermobilitetssyndrom och fibromyalgi.

    Jag undrar om jag verkligen har fibromyalgi?? Jag läser om dem som blir sängliggande pga smärta och/eller behöver starka smärtmediciner. Jag har ont varje dag, men kan hantera det. Jag tar ingen medicin mot smärta och det är för mitt utmattningssyndrom som jag är heltidssjukskriven. Dock är några av symptomen samma som när man har utmattningssyndrom, så svårt att veta vad som beror på vad. Sedan läser jag om att fibro kan bli värre med åren. Kan jag lita på att jag fått rätt diagnos?

  • Svar på tråden Har jag fibromyalgi?
  • Sat 9 Oct 2021 15:42
    #1

    ? Patientens smärttrösklar för tryck uppmätes med elektronisk algometer typ Somedic, i de av ACR fastställda 18 punkterna med angivelse av smärttröskel i kpa/cm2 och med tiden jämt ökad tryck (10kpa/s). FMS01 (m trapezius vä):392 FMS02 (m trapezius hö):401 FMS03 (m supraspinatus vä):266 FMS04 (m supraspinatus (hö):260 FMS05 (occipitalis vä):204 FMS06 (occipitalis hö):233 FMS07 (m gluteus vä):304 FMS08 (m gluteus hö):351 FMS09 (trochanter vä):369 FMS10 (trochanter hö):388 FMS11 (lågt cervikalt vä):172 FMS12 (lågt cervikalt hö):228 FMS13 (m pectoralis vä):186 FMS14 (m pectoralis hö):193 FMS15 (lat epikondylen vä):181 FMS16 (lat epikondylen hö):160 FMS17 (medialt knä vä):401 FMS18 (medialt knä hö):299 Information till patienten och genomgång av uppmätta värden. Antal punkter under 400kpa:16 Antal punkter under 200kpa:5 Antal punkter under 100kpa:0?

  • Sat 9 Oct 2021 17:03
    #2

    Lästips: 

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/muskler/fibromyalgi/

    Om du inte tycker det stämmer så har du troligen inte fibbro.

  • Sat 9 Oct 2021 17:15
    #3
    Jag är bara jag skrev 2021-10-09 17:03:28 följande:

    Lästips: 

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/muskler/fibromyalgi/

    Om du inte tycker det stämmer så har du troligen inte fibbro.


    Tack. Jag ska läsa där.
  • Tue 19 Oct 2021 15:21
    #4

    Fibromyalgi är ett smärtsyndrom som inte kan påvisas oavsett hur många blodprov eller röntgenundersökningar som man än gör. Det finns däremot en mängd symptom som många med fibromyalgi ofta kan ha.

    Det är exempelvis vanligt att smärtsymptomen kan vandra i hela kroppen och där man ena dagen kan ha ont i ryggen för att nästa dag ha ont i fingrarna eller tårna. Just smärtor i nacke, rygg, fingrar, tår, mage och övriga leder är vanligt förekommande när man har fibromyalgi.

    När man har fibromyalgi så reagerar kroppen ofta negativt på kallt, regnigt och blåsigt väder samt snabba omslag av vädret, för att enbart nämna några exempel. Då varje individ reagerar olika på olika saker så är det lika svårt att ge definitiva svar på vad man kan få smärtlindring och hjälp av.

    Ett varmt och torrt klimat är något som många mår bättre av. En skön fibromyalgianpassad massage hos massören, en stund i en liknande massagestol, en massageapparat eller en TENS-maskin kan också lindra värken för många. Även en enkel och varm vetekudde över det för stunden smärtande området kan också ge skön smärtlindring precis som ett varmt och skönt bad också kan ge. Här får man helt enkelt testa sig fram för att se vad som ger en bäst smärtlindring.

    Även om smärtorna kan vara svåra och oerhört olika från individ till individ så gäller det ändå att försöka göra viss mjuk rörelseträning som man känner att man klarar av att göra då helt stillasittande eller sängliggande ofta kan göra smärtorna än värre. Vilken aktivitet som funkar bäst gäller också att testa sig fram på. Många kan tycka att lugna promenader, mjuk yoga eller lätt träning i varmvattensbassäng är skönt för kroppen.

    En vegetarisk kost eller åtminstone en kost som är mera lättsmält (mindre rött kött) är också något som många med fibromyalgi kan må bättre av. Det har också visat sig att den genetiska faktorn är större än vad man tidigare trott när det gäller fibromyalgi, vet du med dig om din mor/syster/mormor har/haft fibromyalgi?

    För många så kan det enbart vara en lättnad att bara få en diagnos fastställd av en kunnig och förstående läkare, gå därför inte och ha smärtor i onödan utan boka in en läkartid omgående, är åtminstone min rekommendation till dig.

    I dagsläget så beräknar man annars att cirka 250 000 svenskar är drabbade av fibromyalgi och där 9 av 10 drabbade även är kvinnor. På fibromyalgi.se så kan du läsa mera om fibromyalgi om du önskar få mera info.

    Hoppas att jag kunde ge hjälpa dig något, all lycka till.

Svar på tråden Har jag fibromyalgi?