Inlägg från: Anonym (Du) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du)

    Har kört en kruka i maskinen - är disken "giftig" nu?

    Jag vet inte om det är blyglasyr du tänker på eller vad som skulle vara farligt?

    Blyglasyr används iaf inte idag (vet ej hur gammal krukan är) och oavsett så hade det inte utsöndrats bly av att köra i diskmaskin.

    De som blivit förgiftade av bly har typ haft inlagd sill i sina kärl (där lagen får bly att släppa)

  • Anonym (Du)
    samytoggby skrev 2021-10-09 17:24:36 följande:

    Men jag tänker att även varmt vatten skulle kunna få blyn i glacering att släppa? Dessutom ser det ju ut att ha lossnat en bit som då eventuellt kan gömma sig i maskinen någonstans? Men, ja jag är inte så insatt i vilka risker det gäller men från vad jag förstår är det själva glaceringen som är giftig. Krukan vet jag inte hur gammal den är. Den är nog köpt i sverige. Jag fick den av morsan för flera år sedan så jag får väl fråga henne. Låter spontant som jag oroar mig i onödan men vill så klart vara helt säker. 


    Spelar ingen roll att en bit från krukan släppt. Det är blyn i själva glasyren som skall släppa för att det skall vara giftigt.

    Oavsett OM den skulle gjort det i detta fall (vilket jag inte kan tänka mig att det gjort) så är det troligen en väldigt liten mängd som också spolats bort av vattnet i maskinen.
  • Anonym (Du)
    BuoBä skrev 2021-10-09 17:37:33 följande:

    Du oroar dig i onödan. Även om glasyren på den där lilla skärvan skulle innehålla bly så är det mikroskopiska mängder, som dessutom blandas ut i sköljvattnet och försvinner ut ur maskinen. Det kommer inte bli en tjock hinna av bly på ditt andra porslin precis...

    Dessutom tror jag aldrig man hade bly i vit glasyr, utan det var i starkare färger som blått och grönt det användes, för att förstärka pigmentet.


    Jag gick en keramikutbildning för 10 år sedan (ettårig så absolut omfattande).

    Tyvärr minns jag ju inte alls allt om glasyrer, men precis det du säger är vad jag vill minnas. Det användes för att förstärka pigment och det är länge sedan man använde detta.

    Och ts. Om den lilla skärvan ligger kvar i maskinen så kommer troligen ändå inte bly lösas upp. Och om så är det oerhörd liten mängd som ändå sköljs bort
  • Anonym (Du)
    samytoggby skrev 2021-10-09 18:19:12 följande:

    Så om den är vit är det mindre troligt? För tydligen var dnd väldigt gammal. Arvt den från mormor. Det är inte själv sprickan i dig som oroar mig utan att bly man ha lossnat från färgen på grund av det heta vattnet.


    Ja om jag nu minns rätt så är det inte troligt att det är bly i glasyren.

    Och OM det mot förmodan skulle vara det så är det ingen fara. Den lilla mängd som isf kan lossna från den bit som eventuellt ligger kvar i maskinen är ingen som helst fara och kommer isf dessutom spolas bort från det nya som diskas när maskinen kör sin sköljning. Du behöver inte oroa dig
  • Anonym (Du)
    Jag är bara jag skrev 2021-10-09 18:42:02 följande:

    Det enda jag hittade med en snabbgoogling som kunde innebära en möjlig risk var dåligt glaserat lergods från tex Grekland om man upprepade gånger dricker och äter från sånt. En skärva från en kruka i diskmaskinen innebär ingen risk.


    Min snabbgoogling visade att man i Sverige verkar fasat ut bly i glasyr redan på 60-talet.

    Och som vi redan varit inne på så verkar det använts främst för att få klarare färger. Så att det skulle vara bly i den vita glasyren är inte troligt.

    Och precis som du säger. En skärva i maskinen utgör ingen risk
  • Anonym (Du)
    Jag är bara jag skrev 2021-10-09 19:18:17 följande:

    Ja, eller äta. Inte ett dugg nojig och jag tycker du överdriver med din extra diskning. Din flisa var minimal- hur mycket bly kunde det ev. finns där menar du? Jämfört med hur mycket som behövs för att faktiskt bli blyförgiftad? Och hur mycket av detta minimala bly fastnar efter sköljning på annan disk och medför alltså en fara? Noll, nada, zipp.


    Ja och det är absolut ingen fara att äta och dricka ur sådana kärl om man inte kör ner syror (typ inlagd sill) eller hettar upp (exempelvis värmer i mikron).

    Ts. Det som kan ha släppt från hela krukan är minimalt och har isf redan sköljts bort i förra maskinen.

    Om flisan ligger kvar så är det som i framtiden kan släppa från den ytterst minimalt.

    Bly släpper inte från godset bara hur som helst. Det är framförallt slitna och krackelerade kärl som är ett problem. Och även om det är bly i så betyder inte det att det ens kan släppa. Beroende på hur glasyren är framtaget och bränd så är blyt mer och mindre ?lättlösligt?.

    Du oroar dig totalt i onödan. Nu har du kört en extra maskin. Släpp då detta sedan
  • Anonym (Du)
    samytoggby skrev 2021-10-09 22:47:20 följande:

    Jo, jag förstår att jag kanske är lite extra nojig. Men samtidigt känns det som dina svar är lite motsägelsefulla. Eller så missförstår jag helt enkelt. Men du säger att det främst är en risk om man hettar upp kärlek - och i och med att den här har körts i maskin (i 65 grader) så kan man ju lungt säga att den bllivit upphettad (men du kanske menade högre värme en så), Och så nämner du att det mest gäller gamla och spurcka kärl - och den här krukan är ju både gammal och sprucken. 

    Jag vill bara försäkra mig om du inte missuppfattar situation och missar något som skulle kunna vara viktigt. 


    Vi pratar inte sprickor i godset utan sprickor i glasyren. Det är en stor skillnad. Kanske svårt för dig att förstå vad en krackelerad glasyr är, eller sliten för den delen.

    Värmen jag pratar om är exempelvis mikrovärme. Inte alls samma sak som en diskmaskin.

    Dessutom handlar det då också om att det är vätska/mat u som suger upp det bly som släpper från godset och sedan äts direkt.

    Ditt eventuella bly (som troligen inte existerar) sköljs bort i maskinen.

    Så släpp detta nu. Efter att ha kört maskinen igen finns 0% risk
Svar på tråden Har kört en kruka i maskinen - är disken "giftig" nu?