• Sat 9 Oct 2021 21:10
    1899 visningar
    12 svar
    12
    1899

    Födde för 5 veckor, slutat blöda men blöder efter sex ?

    Hej jag födde för 5 veckor sen och blödde bara 3 veckor och nu hade jag och sambon sex med kondom. Gjorde lite ont vid slidöppningen men när vi väl kommit igång så var de riktigt skönt!

    Nu efter har jag lite blod i bindan och de kommer lite när jag kissar.. någon som haft liknande ? Borde jag oroa mig eller är de pga jag var torr och första gången efter vaginal förlossning ?

  • Svar på tråden Födde för 5 veckor, slutat blöda men blöder efter sex ?
  • Sat 9 Oct 2021 21:34
    #3
    lövet2 skrev 2021-10-09 21:19:21 följande:

    Det är normalt att blöda 6-8 veckor efter förlossningen. De brukar rekommendera att man väntar med samlag tills man gjort efterkontrollen, eftersom man har ett öppet sår där moderkakan suttit.

    Jag gissar att det började blöda för att ni hade sex. Prata med barnmorskan vid efterkontrollen, så du slipper oroa dig.


    Har varit hos gynekolog för en annan sak för 10 dagar sen och då passade hon på att kolla och jag hade inga sår eller sånt i slidan och livmodertappen var helt stängd. Jag födde en extremt prematur som tyvärr inte levde mer än 12 dagar. Så jag var inte öppen 10 cm när han kom ut
  • Sat 9 Oct 2021 21:35
    #4
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-09 21:20:28 följande:

    Jag förstår att du blöder när du har sex så tidigt. Vänta minst en månad till. Det finns annat man kan göra utan att penetrera.


    Har hört andra som haft sex dagar efter födsel ?
  • Sat 9 Oct 2021 22:21
    #10
    lövet2 skrev 2021-10-09 21:42:40 följande:

    Det är mycket ovanligt och går inte alltid så bra.

    Såret som blöder sitter inte i slidan utan inne i livmodern, där moderkakan suttit fast. Även om allt ser fint ut längre ut, så har det sällan hunnit läka helt inne i livmodern.


    Aha okej då kanske jag ska vänta lite tills man vågar nästa gång ..
    lövet2 skrev 2021-10-09 21:45:13 följande:

    Hemskt ledsen för din skull. Hoppas du blivit erbjuden samtalsstöd från MVC. Tidiga missfall är tillräckligt jobbiga och ställer till det i huvudet. Att förlora en prematur måste vara ännu mycket svårare.


    Tack, går på samtal hos kurator och kommer vara sjukskriven ett tag.

    Fruktansvärt jobbigt och ännu jobbigare när läkarna säger att de var otur de som hände mig och våran lilla pojk :( hade kraftiga blödningar från v 16 som ingen visste var dom kom ifrån och v 21+ 6 gick vattnet. V 22+3 föddes han
  • Sat 9 Oct 2021 22:24
    #11
    fjanten skrev 2021-10-09 21:42:53 följande:

    Det är nog ingen fara alls. Så länge du blöder ska ni använda kondom, och utöver det kan ni göra det du är bekväm med. P.g.a. hormoner kan slemhinnorna vara lite torrare än vanligt så det kan behövas lite glidmedel. Att du blödde berodde nog mest på att det fortfarande fanns/finns lite avslag kvar. Lika bra att använda kondom så länge du fortfarande blöder lite efter samlag för säkerhetsskull (ja, och sedan efter det också förstås, om ni vill det av andra skäl än just infektionsrisken).


    Okej :) ja jag tänker också att de kan vara avslag eller något sånt.. och kondom kommer ja ha ett tag till, väldigt rädd att göra nått fel och få en infektion i livmodern då vi vill prova att bli gravida i framtiden igen
Svar på tråden Födde för 5 veckor, slutat blöda men blöder efter sex ?