• Sun 10 Oct 2021 13:00
    1084 visningar
    15 svar
    15
    1084

    Drömmer om att få klä ”flickigt”

    Min dotter väntar sin tredje pojke och känner det som jobbigt att så många ger kommentarer, som gör att hon känner det som ett misslyckande, att det inte är en flicka.
    Dessutom hade hon ju i smyg hoppats på det också. När man frågar varför så svarade hon att hon skulle velat ha en av samma kön som hon själv som man kan identifiera sig med, och sen för att det finns ju så mycket underbart för just flickor.
    Min dotter är starkt genusmedveten men känner att det ändå tar emot att klä ett pojkbarn i såna där rosettband och annat gulligt.
    Hennes äldsta son är ganska könsneutral skulle jag säga. Har gärna rosa på och skulle säkert utan problem bära klänning.
    Man märker ju att det är ens egna attityder som bromsar sist och slut.
    Alla pojkarna och förstås den nya på kommande är djupt älskade, så egentligen är det ju helt löjligt hela diskussionen om kön, men ändå finns tankarna där.
    Skulle gärna höra andras tankar kring det här?

  • Svar på tråden Drömmer om att få klä ”flickigt”
  • Sun 10 Oct 2021 13:02
    #1

    När jag läser mitt eget inlägg så börjar det kännas som att hon vill ha en docka att få klä på?????

  • Sun 10 Oct 2021 13:14
    #4
    -1
    JodiBabe skrev 2021-10-10 13:11:54 följande:

    Det är väl inget konstigt att vilja ha en flicka, speciellt om man redan har två söner. Tycker också man kan relatera till en dotter som kvinna på ett visst sätt. Och ja, sedan att flickor enligt normen får kläs i mer "gulliga" kläder, det är ju så det ser ut idag. Trist att pojkar bara får ha marinblått typ.


    Själv bestämmer man ju vad man sätter på dem när de är små ( så länge de inte har egen åsikt) men nog tusan bromsar ju fördomarna en.
  • Sun 10 Oct 2021 13:16
    #6
    JodiBabe skrev 2021-10-10 13:13:47 följande:

    Sen att din dotter reagerar på att omgivningen har åsikter om att slumpen valt en tredje pojke, vad är det för obehaglig omgivning? Och varför menar de att det är ett misslyckande? Hur skulle hon vara inblandad i det? 

    Vad vill du med denna tråd?


    Jag vill bara diskutera ämnet.
    Mycket vad omgivningen ska tycka, sitter nog i hennes eget huvud, men hon hade en barnslig bekant som beklagade sig över att det var en pojke och att hon skulle ha önskat att det var en flicka. Min dotter blev jättearg.
  • Sun 10 Oct 2021 13:18
    #8
    Mortiscia80 skrev 2021-10-10 13:16:01 följande:

    Låt äldsta ha klänning eller vad han vill, de andra med för den delen. Om hon saknar det där gulliga så tycker jag hon själv ska klä sig i sånt! Det skulle nog göra henne glad :) Bejaka sin inre flicka liksom.


    Bra idé. Ska säga åt henne att börja sätta såna där rosettband runt huvudet, haha..
  • Sun 10 Oct 2021 16:51
    #11
    EmelieE1996 skrev 2021-10-10 15:42:33 följande:

    Vad är det för kommentarer hon får?


    - en fjärde sen ännu då, så blir det en tjej?
    - åååh, en TILL pojke? 
    - men pojkar är ju OCKSÅ roliga
    - jag som hoppades att det skulle varit en flicka

    äsch, allt möjligt dumt som folk i sitt oförstånd säger.
    Och inte blir det ju bättre av att hon faktiskt drömt om en tjej. 


    Nu är hon väl mest sur på de som säger kommentarer hon inte skulle orka höra. Bebisen är förstås välkommen hur som helst, och sunda förnuftet säger ju att man ska vara glad för att man överhuvudtaget kan få barn, och är det ett friskt levande barn så är det ju toppen.

Svar på tråden Drömmer om att få klä ”flickigt”