• Anonym (mmm)

    Hur fungerar ÄL-tester?

    Hej

    Kan någon förklara för mig hur ÄL tester funkar? Har precis börjat använda. Är det så att dom visar utslag upp till 48 timmar Innan man har ägglossning? Då är man alltså fertil ca 2 dagar efter positivt resultat?

  • Svar på tråden Hur fungerar ÄL-tester?
  • Anonym (FYI)

    Efter utslaget har man ägglossning inom 12-48 timmar. Från att ägget släpper lever det upp till ett dygn.

  • Anonym (FYI)

    Fertila dagar kan man säga är från det att ägget inte längre går att använda och upp till en vecka bakåt.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-10 13:20:45 följande:

    Fertila dagar kan man säga är från det att ägget inte längre går att använda och upp till en vecka bakåt.


    Alltså, utifrån hur länge spermier lever.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-10 13:19:36 följande:

    Efter utslaget har man ägglossning inom 12-48 timmar. Från att ägget släpper lever det upp till ett dygn.


    Har jag förstått det rätt om jag tolkar det som att man har lite längre tid på sig då? Alltså utslag idag, ägglossning om tidigast ett halvt dygn och sen har man ca ett dygn till på sig? Tolkar jag det rätt då? Känner mig skapligt trög
  • Anonym (Varannan)
    Anonym (mmm) skrev 2021-10-10 13:23:30 följande:
    Har jag förstått det rätt om jag tolkar det som att man har lite längre tid på sig då? Alltså utslag idag, ägglossning om tidigast ett halvt dygn och sen har man ca ett dygn till på sig? Tolkar jag det rätt då? Känner mig skapligt trög
    Ja. Men eftersom det är svårt veta exakt när ägget släpper bör man ha sex även minst en gång före man får positivt äl-test. Då finns det spermier där inne och inväntar ägget när det väl släpps. Sen kan man klämma in mer sex när testet blivit positivt. Sex varannan dag under äl-veckan räcker.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (mmm) skrev 2021-10-10 13:23:30 följande:
    Har jag förstått det rätt om jag tolkar det som att man har lite längre tid på sig då? Alltså utslag idag, ägglossning om tidigast ett halvt dygn och sen har man ca ett dygn till på sig? Tolkar jag det rätt då? Känner mig skapligt trög
    Du uppfattar själva timmarna rätt, men det bästa är att ha sex innan så att det finns spermier som ligger och väntar på ägget. Så sex lite sporadiskt inför att man vet att äl borde komma, från utslag sex dagligen då upp till att ägget borde vara förbrukat. Då finns det dessutom ett bättre urval av spermier för ägget. Maxat.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-10 13:26:34 följande:
    Du uppfattar själva timmarna rätt, men det bästa är att ha sex innan så att det finns spermier som ligger och väntar på ägget. Så sex lite sporadiskt inför att man vet att äl borde komma, från utslag sex dagligen då upp till att ägget borde vara förbrukat. Då finns det dessutom ett bättre urval av spermier för ägget. Maxat.
    Vi har gjort så (i fredags)men nu är han bortrest i helgen så vi kan inte igen förrns måndag morgon och nu är testet som starkast, blev lite stressad av det. 
    Anonym (Varannan) skrev 2021-10-10 13:26:34 följande:
    Ja. Men eftersom det är svårt veta exakt när ägget släpper bör man ha sex även minst en gång före man får positivt äl-test. Då finns det spermier där inne och inväntar ägget när det väl släpps. Sen kan man klämma in mer sex när testet blivit positivt. Sex varannan dag under äl-veckan räcker.
    Vi hade sex några gånger i fredags innan han var tvungen att åka bort..vi kan inte ha sex igen förrns måndag morgon men det är inte helt kört då?

    Tack ni som svarat!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (mmm) skrev 2021-10-10 13:33:24 följande:
    Vi har gjort så (i fredags)men nu är han bortrest i helgen så vi kan inte igen förrns måndag morgon och nu är testet som starkast, blev lite stressad av det. 
    Anonym (Varannan) skrev 2021-10-10 13:26:34 följande:
    Ja. Men eftersom det är svårt veta exakt när ägget släpper bör man ha sex även minst en gång före man får positivt äl-test. Då finns det spermier där inne och inväntar ägget när det väl släpps. Sen kan man klämma in mer sex när testet blivit positivt. Sex varannan dag under äl-veckan räcker.
    Vi hade sex några gånger i fredags innan han var tvungen att åka bort..vi kan inte ha sex igen förrns måndag morgon men det är inte helt kört då?

    Tack ni som svarat!
    Nej då, måndag morgon blir jättebra.
  • Anonym (Varannan)
    Anonym (mmm) skrev 2021-10-10 13:33:24 följande:
    Vi har gjort så (i fredags)men nu är han bortrest i helgen så vi kan inte igen förrns måndag morgon och nu är testet som starkast, blev lite stressad av det. 

    Vi hade sex några gånger i fredags innan han var tvungen att åka bort..vi kan inte ha sex igen förrns måndag morgon men det är inte helt kört då?

    Tack ni som svarat!
    Nej, det är inte kört. Men det är inte optimalt med sex flera gånger samma dag. Det ökar inte chansen alls. Kan visserligen vara trevligt, men ingalunda nödvändigt.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Varannan) skrev 2021-10-10 13:40:05 följande:
    Nej, det är inte kört. Men det är inte optimalt med sex flera gånger samma dag. Det ökar inte chansen alls. Kan visserligen vara trevligt, men ingalunda nödvändigt.
    Vi råkade bara vara väldigt sugna plus att vi båda var lediga:)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-10 13:37:58 följande:
    Nej då, måndag morgon blir jättebra.

    Ok, tack! Ska försöka att inte stressa upp mig
  • Anonym (ägg)

    Äl-tester säger ju dock inte att du kommer få ägglossning med 100% säkerhet. Man kan få positivt utan att släppa ett ägg.

  • Anonym (Varannan)
    Anonym (ägg) skrev 2021-10-11 12:29:38 följande:
    Äl-tester säger ju dock inte att du kommer få ägglossning med 100% säkerhet. Man kan få positivt utan att släppa ett ägg.
    Får man däremot mens när man ska i förhållande till när äl-testet gav utslag kan man utgå från att man hade äl. IVF-kliniker godkänner "Glada gubben" inför FET också.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (ägg) skrev 2021-10-11 12:29:38 följande:

    Äl-tester säger ju dock inte att du kommer få ägglossning med 100% säkerhet. Man kan få positivt utan att släppa ett ägg.


    men får man mens ungefär 2 veckor senare så har man haft ägglossning? Jag brukar alltid få det på ett ungefär. 
    Anonym (Varannan) skrev 2021-10-11 13:05:04 följande:
    Får man däremot mens när man ska i förhållande till när äl-testet gav utslag kan man utgå från att man hade äl. IVF-kliniker godkänner "Glada gubben" inför FET också.

    Hade ÄL=släppte ett ägg? Vad är FET..?
  • Anonym (Varannan)
    Anonym (mmm) skrev 2021-10-11 16:46:46 följande:
    men får man mens ungefär 2 veckor senare så har man haft ägglossning? Jag brukar alltid få det på ett ungefär. 


    Hade ÄL=släppte ett ägg? Vad är FET..?
    Ja, man kan utgå från att man hade ägglossning om mensen kommer när den ska. Inte alltid just 14 dagar, vissa kvinnor har lite längre eller lite kortare lutealfas. Men en och samma kvinna brukar ha samma antal dagar.

    FET= frozen embryo transfer, dvs när man tinar ett embryo och sätter in i kvinnan.
Svar på tråden Hur fungerar ÄL-tester?