• alextherocker

    Har ångest över min pension

    Hejsan

    Är 31 år och bor i en lägenhet på 34 kvm. Bor själv och har inga barn eller sambo. Har idag 8000 kr på sparkontot och jag börjar få ångest om hur min ekonomi kommer se ut när jag går i pension. Är det fler som känner som jag? Är 8000 kr bra eller dåligt att ha på sitt sparkonto? Har börjat lägga över pengar på min fond också så där har jag 337 kr. 

  • Svar på tråden Har ångest över min pension
  • Anonym (F)

    Att du jobbar och har en inkomst är viktigast, och att du har tjänstepension.

    Att ha ångest över något som ligger över 30 år bort är dumt. Logga in på minpension.se och gör en prognos. Och agera efter det.

  • Anonym (T)
    alextherocker skrev 2021-10-10 18:38:05 följande:

    Hejsan

    Är 31 år och bor i en lägenhet på 34 kvm. Bor själv och har inga barn eller sambo. Har idag 8000 kr på sparkontot och jag börjar få ångest om hur min ekonomi kommer se ut när jag går i pension. Är det fler som känner som jag? Är 8000 kr bra eller dåligt att ha på sitt sparkonto? Har börjat lägga över pengar på min fond också så där har jag 337 kr. 


    Du har minst 35 år kvar, kanske 40 år. Så fortsätt sätta in pengar varje månad på din fond, det kommer att växa under väldigt lång tid. Sedan kan du se över din ekonomi rent generellt, om du tycker att du sparar för lite. Finns mkt man kan göra.
  • Anonym (Beror på)

    Pensionen är ca 35 år bort. Hur din ekonomi ser ut nu speglar inte hur den kommer se ut då. Pensionen beror ju i första hand på vilken inkomst du har de här resterande åren. Utöver det tillkommer andra delar av pensionen man själv kan delvis påverka, försäkringar, sparande, andra tillgångar. 8000:- på sparkonto kan vara både bra eller riktigt uselt beroende på hur du lever och vad du tjänar och vad du ska ha pengarna till. För oss som har gård är 8000:- en fjärt i öknen. Bor man i hyresrätt, är singel och inte har några direkta nöjen räcker det ju ett tag såvida summan ökar och man inte naggar av den varje månad.

  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2021-10-10 18:47:52 följande:
    Du har minst 35 år kvar, kanske 40 år. Så fortsätt sätta in pengar varje månad på din fond, det kommer att växa under väldigt lång tid. Sedan kan du se över din ekonomi rent generellt, om du tycker att du sparar för lite. Finns mkt man kan göra.
    Håller med
  • Anonym (Vipp)
    alextherocker skrev 2021-10-10 18:38:05 följande:

    Hejsan

    Är 31 år och bor i en lägenhet på 34 kvm. Bor själv och har inga barn eller sambo. Har idag 8000 kr på sparkontot och jag börjar få ångest om hur min ekonomi kommer se ut när jag går i pension. Är det fler som känner som jag? Är 8000 kr bra eller dåligt att ha på sitt sparkonto? Har börjat lägga över pengar på min fond också så där har jag 337 kr. 


    Känner ungefär samma. Fast jag är 38 och har knappt 25.000 sparat till pensionen. Tog tid innan jag började och har ännu inte börjat spara i fonder eller liknande men ska ta tag i det. Det jag lärt mig tänka är att fokusera på det positiva - att man sparar och har tagit tag i det. Går inte att göra nåt åt att vi började sent, oavsett vad anledningen varit till att det tog tid.

    Jag gör som jag läst att man rekommenderar, spar 5% av lönen till pensionen. Insåg dock för ett tag sen att jag sparar mindre än det sen jag fick löneförhöjning haha men har justerat det.

    Nu sparar totalt i månaden 4500 till pension, buffert och sen ett gemensamt sparande med min kille (särbo) för vi vill kunna göra saker i framtiden. Är ganska stolt över det trots att det tagit tid att komma igång att ha ordning på ekonomin.
  • Tecum
    alextherocker skrev 2021-10-10 18:38:05 följande:
    Hejsan

    Är 31 år och bor i en lägenhet på 34 kvm. Bor själv och har inga barn eller sambo. Har idag 8000 kr på sparkontot och jag börjar få ångest om hur min ekonomi kommer se ut när jag går i pension. Är det fler som känner som jag? Är 8000 kr bra eller dåligt att ha på sitt sparkonto? Har börjat lägga över pengar på min fond också så där har jag 337 kr. 
    Du har all anledning att vara bekymrad, ingen vet hur pensionen är när du kommer dit. Idag har de som har tjänstepension och jobbat länge en bra sits, men hur är det om 30 år? Men känner också många som jobbat hela liven, har låg pension, obetydligt sparat och får hanka sig fram under ålderdomen. 
    Spara så mycket du kan är mitt tips, 8.000 är ingenting. Och passa på nu medan du är singel, familj och barn kostar.
  • student2013

    Hej här är en till.

    27 år. Har en fond. Nyligen börjat med ett investeringsparkonto.

    Bor i hyresrätt. Köpte ny bil i maj. Var ledig 3 veckor juli-augusti. Dagen innan jag skulle börja jobba igen bryter jag armen väldigt allvarligt. F

    Båda benen i underarmen. Det som bröts allvarligast är fortfarande av. Så osäker på när jag kan börja jobba igen.

  • alextherocker

    Känns ibland som man är ensam över att vara 31 år och ha 8000 kr på sparkonto. De flesta verkar ha 50 000 kr.

  • Anonym (T)
    alextherocker skrev 2021-10-17 21:21:00 följande:

    Känns ibland som man är ensam över att vara 31 år och ha 8000 kr på sparkonto. De flesta verkar ha 50 000 kr.


    Ta till dig råden du fått här, så kommer du också att ha mer pengar. Det är bara du som kan ändra på detta, och när du väl gjort förändringen (t ex lagt upp ett månadssparande i en fond på ett ISK-konto) så kommer du att må bättre. Det bästa sättet att må bra på är att ta itu med sina problem, och du har all chans i världen att själv påverka din ekonomi. 
  • PH76
    alextherocker skrev 2021-10-17 21:21:00 följande:

    Känns ibland som man är ensam över att vara 31 år och ha 8000 kr på sparkonto. De flesta verkar ha 50 000 kr.


    Det är skrämmande många i din situation, jag hade inte en sparad krona innan jag var 40 år (om man räknar bort bostadsvärde och rätt bra tjänstepension). Det är aldrig för sent att börja.

    Idag är jag 45 och har en något bekvämare situation.
  • Vandraren80

    Tjänstepension är vad jag förstått ganska viktigt.

    Ang pensionssparande så absolut, har man möjlighet och pengar över så är det ingen dum ide. Men inte på bekostnad av nuet. Du vet ju faktiskt inte om du ens överlever till pensionen, eller i vilket fysiskt skick du är när du väl kommer dit. För att inte tala om att pensionsåldern höjs hela tiden, vilket innebär färre kvalitativa år som pensionär.

    Det allra viktigaste gällande pensionen tror jag personligen är att man siktar och planerar så att man inte har några lån och skulder när man går i pension.

    Tycker inte heller att du ska oroa dig för hur det blir om 35-40år.

  • Jemp

    Är summorna du nämner öronmärkta till pension eller är det ditt totala kapital?

    Jobbar du (heltid?), har du tjänstepension?

    Jag hade varit mer orolig för oväntade kostnader här och nu.

  • Anonym (T)
    Vandraren80 skrev 2021-10-18 09:28:34 följande:

    Tjänstepension är vad jag förstått ganska viktigt.

    Ang pensionssparande så absolut, har man möjlighet och pengar över så är det ingen dum ide. Men inte på bekostnad av nuet. Du vet ju faktiskt inte om du ens överlever till pensionen, eller i vilket fysiskt skick du är när du väl kommer dit. För att inte tala om att pensionsåldern höjs hela tiden, vilket innebär färre kvalitativa år som pensionär.

    Det allra viktigaste gällande pensionen tror jag personligen är att man siktar och planerar så att man inte har några lån och skulder när man går i pension.

    Tycker inte heller att du ska oroa dig för hur det blir om 35-40år.


    Korkat argument, eftersom de flesta lever ganska länge efter pensionen. Och med tanke på det andra du skriver, att man höjer pensionsåldern, är ju ett bra argument för att spara här och nu, så man kan ha råd att kanske gå tidigare eller gå ner i tid. 

    Det går att både tänka framåt och på nuet. Det smartaste är att tänka framåt så tidigt som möjligt eftersom tiden är en viktig faktor när man sparar. Ju tidigare man börjar, desto mindre behöver man spara totalt. 
  • Vandraren80
    Anonym (T) skrev 2021-10-18 10:18:02 följande:

    Korkat argument, eftersom de flesta lever ganska länge efter pensionen.


    Du menar att du håller inte med?

    Helt okej, det här är ju trots allt ett forum, jag kommer inte att sänka mig till din nivå och kalla dina åsikter korkade för det. :) peace
Svar på tråden Har ångest över min pension