• Anonym (Smile)

    Låg begåvning

    Jag har en son som går i ettan. Förra året när han var 6 år så gjorde vi ett utredning på honom och han fick diagnosen Adhd. Både vi, dagis och skola är förvånade över diagnosen för han är inte hypet eller impulsiv. Men han har en del koncentrationsproblem men det har väl många 6-åringar tänker jag. Men iaf så utredde man även hans begåvning och han var inte låg begåvad enligt testerna men låg på gränsen. Låg begåvning var under 85 och han låg mellan 87-90. De sa att han kommer att ha svårt i skolan men kommer klara den med stöd. Så innan sommaren så hade vi ett möte med skolan och la upp en plan. Han skulle bl.à få en enklare mattebok. Men efter sommaren när han började ettan så insåg läraren att han ska ha samma mattebok sombresten av klassen. Nu har det gått 1,5 mån sen han började ettan och de har gjort bedömningar på barnen och han har redan klarat målet i matte för hela ettan och han får extrauppgifter. Kan ett barn som ligger på gränsen till låg begåvning redan ha klarat målet för hela årskursen?

  • Svar på tråden Låg begåvning
  • Anonym (sss)
    Anonym (Smile) skrev 2021-10-11 20:43:27 följande:

    Jag har en son som går i ettan. Förra året när han var 6 år så gjorde vi ett utredning på honom och han fick diagnosen Adhd. Både vi, dagis och skola är förvånade över diagnosen för han är inte hypet eller impulsiv. Men han har en del koncentrationsproblem men det har väl många 6-åringar tänker jag. Men iaf så utredde man även hans begåvning och han var inte låg begåvad enligt testerna men låg på gränsen. Låg begåvning var under 85 och han låg mellan 87-90. De sa att han kommer att ha svårt i skolan men kommer klara den med stöd. Så innan sommaren så hade vi ett möte med skolan och la upp en plan. Han skulle bl.à få en enklare mattebok. Men efter sommaren när han började ettan så insåg läraren att han ska ha samma mattebok sombresten av klassen. Nu har det gått 1,5 mån sen han började ettan och de har gjort bedömningar på barnen och han har redan klarat målet i matte för hela ettan och han får extrauppgifter. Kan ett barn som ligger på gränsen till låg begåvning redan ha klarat målet för hela årskursen?


    Det där är så komplext att du inte enbart kan titta på vad en elev gör  i åk 1 i matte. Det de gör i matte i å k1 är på ganska låg nivå (om jag får säga så - jag är lärare själv).
    Man kan ha en rätt komplex personlighet - vara riktigt bra på något och inte alls bra på något annat  - och då kan det ge de där låga siffrorna när de räknar ihop alla delar i testningen. 
    Barn utvecklas enormt mycket också, så att göra tester på en 6-åring kan säga något om nuläget, men kanske inte kommer stämma om barnet skulle göra nya tester senare i livet. 
    Resultaten hänger på vilka tester som gjordes, hur de gjordes, var barnet trött osv. Prata med psykologen som ansvarade för testerna och berätta att det gått bra i skolan nu, och vad denne tänker om det. 
  • StudierKemi

    Kom ihåg att Du inte får tveka på ditt barns förmåga, annars tappar er son all lust till att lära nya saker. För att öka motivationen ska Du inte bli förvånad när barnet går om sina klasskamrater i något ämne. Det "blir som Du säger". När Du tvekar på ditt barn så kommer denna börja tveka på sig själv. Om Du istället VET att ditt barn är intelligent, så kommer han återspegla detta, och han kommer veta själv att han är intelligent.

  • Anonym (Zebran)

    Tog de hänsyn till koncentrationsproblemen när de gjorde testerna om begåvning? Det kan ju lika gärna ha med det att göra annars tänker jag. Att han helt enkelt inte koncentrerade sig.

    Sedan kan ju barn likagärna som vuxna ha en dålig dag eller en dålig månad eller så, och att begåvningstestet helt enkelt inte stämmer. Han kan ju också vara begåvad vad gäller vissa saker, ex logik, medan något annat ligger lägre.

    Låt honom ha samma böcker och göra samma saker som de andra barnen, och OM eller NÄR han får problem, då kan skolarbetet anpassas. Men inte innan dess.

    Jag har också ett barn med koncentrationsproblem som testades för ADD men som visade sig ha autism. Han är jättesmart med det han tycker om. Andra saker kan han ha problel med men det handlar inte om lågbegåvning utan att han helt enkelt inte ser poängen med uppgiften. Det kan ju vara samma med din son, att det han inte ser meningen i struntar han i.

  • Anonym (Smile)
    Anonym (sss) skrev 2021-10-11 21:16:52 följande:

    Det där är så komplext att du inte enbart kan titta på vad en elev gör  i åk 1 i matte. Det de gör i matte i å k1 är på ganska låg nivå (om jag får säga så - jag är lärare själv).

    Man kan ha en rätt komplex personlighet - vara riktigt bra på något och inte alls bra på något annat  - och då kan det ge de där låga siffrorna när de räknar ihop alla delar i testningen. 

    Barn utvecklas enormt mycket också, så att göra tester på en 6-åring kan säga något om nuläget, men kanske inte kommer stämma om barnet skulle göra nya tester senare i livet. 

    Resultaten hänger på vilka tester som gjordes, hur de gjordes, var barnet trött osv. Prata med psykologen som ansvarade för testerna och berätta att det gått bra i skolan nu, och vad denne tänker om det. 


    Ja det är klart det är ganska låga krav i ettan. På uip så gick hon igenom målen som han hade klarat och han sa då att det kan väl alla. Läraren sa då att det är många som inte kan det. Har bara svårt att förstå bedömningen när han verkar ligga före många i hans ålder iaf när det gäller matte
  • Anonym (Smile)
    StudierKemi skrev 2021-10-11 21:47:03 följande:

    Kom ihåg att Du inte får tveka på ditt barns förmåga, annars tappar er son all lust till att lära nya saker. För att öka motivationen ska Du inte bli förvånad när barnet går om sina klasskamrater i något ämne. Det "blir som Du säger". När Du tvekar på ditt barn så kommer denna börja tveka på sig själv. Om Du istället VET att ditt barn är intelligent, så kommer han återspegla detta, och han kommer veta själv att han är intelligent.


    Självklart försöker vi pusha honom och berömma honom. Han har 1 storebror som har A i många ämnen och han börjar förstå det här med resultat och betyg. Och vi försöker verkligen att inte jämföra.
  • Anonym (Smile)
    Anonym (Zebran) skrev 2021-10-11 21:58:56 följande:

    Tog de hänsyn till koncentrationsproblemen när de gjorde testerna om begåvning? Det kan ju lika gärna ha med det att göra annars tänker jag. Att han helt enkelt inte koncentrerade sig.

    Sedan kan ju barn likagärna som vuxna ha en dålig dag eller en dålig månad eller så, och att begåvningstestet helt enkelt inte stämmer. Han kan ju också vara begåvad vad gäller vissa saker, ex logik, medan något annat ligger lägre.

    Låt honom ha samma böcker och göra samma saker som de andra barnen, och OM eller NÄR han får problem, då kan skolarbetet anpassas. Men inte innan dess.

    Jag har också ett barn med koncentrationsproblem som testades för ADD men som visade sig ha autism. Han är jättesmart med det han tycker om. Andra saker kan han ha problel med men det handlar inte om lågbegåvning utan att han helt enkelt inte ser poängen med uppgiften. Det kan ju vara samma med din son, att det han inte ser meningen i struntar han i.


    Ja han har svåra koncentrationsproblem som de har bedömt beror på Adhd. Men han har andra svårigheter som jag tror påverkar koncentrationen. Han har dagliga migränattacker, yrsel och illamående flera ggr i veckan och ett synfel som påverkar hans koncentration. De säger att de har tagit hänsyn till detta i utredningen men 2 av gångerna vi var där så grät han för han hade migrän. Ändå ville de fortsätta testerna.

    Läkaren på bvc skickade en remiss för han misstänkte autism. Jag har dock varit helt 100 på att han inte har autism och det avfärdade psykologen efter 30 min med honom.
  • Anonym (Zebran)
    Anonym (Smile) skrev 2021-10-12 12:47:45 följande:

    Ja han har svåra koncentrationsproblem som de har bedömt beror på Adhd. Men han har andra svårigheter som jag tror påverkar koncentrationen. Han har dagliga migränattacker, yrsel och illamående flera ggr i veckan och ett synfel som påverkar hans koncentration. De säger att de har tagit hänsyn till detta i utredningen men 2 av gångerna vi var där så grät han för han hade migrän. Ändå ville de fortsätta testerna.

    Läkaren på bvc skickade en remiss för han misstänkte autism. Jag har dock varit helt 100 på att han inte har autism och det avfärdade psykologen efter 30 min med honom.


    Jag menade inte att din son kanske har autism, tänkte bara att lågbegåvningen kanske är bara bristande koncentration och bristande intresse. Testerna var kanske jättetråkiga eller som du skriver att han hade ont i huvudet, lägg då till svårt att koncentera sig redan och det känns som testerna visar galet.

    Lite nyfiken dock varför han fick ADHD om han inte är hyper, låter ju som att ADD passar bättre?
  • Anonym (Smile)
    Anonym (Zebran) skrev 2021-10-12 17:16:25 följande:

    Jag menade inte att din son kanske har autism, tänkte bara att lågbegåvningen kanske är bara bristande koncentration och bristande intresse. Testerna var kanske jättetråkiga eller som du skriver att han hade ont i huvudet, lägg då till svårt att koncentera sig redan och det känns som testerna visar galet.

    Lite nyfiken dock varför han fick ADHD om han inte är hyper, låter ju som att ADD passar bättre?


    Jag ifrågasatte lite diagnosen för att de bara pratade om koncentrationssvårigheter. Deras förklaring var att han dels var lite impulsiv i testerna, han pekade på bilderna innan de hade lagt fram alla bilder och ibland hade han då fel eftersom han var för snabb men han rättade sig själv. Och dels för att de tyckte att han hade svårt att sitta still på stolen, han satt kvar på stolen men han rörde sig en del. Jag trodde faktiskt inte att de flesta 6-åringar kan sitta helt stilla i en timme och koncentrera sig.

    Sen var det lite småsaker som jag reagerade på. Bl.a så testade de om han kan räkna baklänges från 20. Han klarade från 10 men hade lite svårt att räkna baklänges från 20. Nu när vi hade iup så sa hans lärare att målet efter ettan är att kunna räkna baklänges från 10. Så varför testade de det 1,5 år innan, redan när han var nyss fyllda 6 år och att de då tyckte att han skulle kunna räkna från rån 20.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Zebran) skrev 2021-10-12 17:16:25 följande:
    Jag menade inte att din son kanske har autism, tänkte bara att lågbegåvningen kanske är bara bristande koncentration och bristande intresse. Testerna var kanske jättetråkiga eller som du skriver att han hade ont i huvudet, lägg då till svårt att koncentera sig redan och det känns som testerna visar galet.

    Lite nyfiken dock varför han fick ADHD om han inte är hyper, låter ju som att ADD passar bättre?
    Anonym (Smile) skrev 2021-10-12 20:29:36 följande:
    Jag ifrågasatte lite diagnosen för att de bara pratade om koncentrationssvårigheter. Deras förklaring var att han dels var lite impulsiv i testerna, han pekade på bilderna innan de hade lagt fram alla bilder och ibland hade han då fel eftersom han var för snabb men han rättade sig själv. Och dels för att de tyckte att han hade svårt att sitta still på stolen, han satt kvar på stolen men han rörde sig en del. Jag trodde faktiskt inte att de flesta 6-åringar kan sitta helt stilla i en timme och koncentrera sig.

    Sen var det lite småsaker som jag reagerade på. Bl.a så testade de om han kan räkna baklänges från 20. Han klarade från 10 men hade lite svårt att räkna baklänges från 20. Nu när vi hade iup så sa hans lärare att målet efter ettan är att kunna räkna baklänges från 10. Så varför testade de det 1,5 år innan, redan när han var nyss fyllda 6 år och att de då tyckte att han skulle kunna räkna från rån 20.
    En del ger inte diagnosen ADD längre utan bara ADHD även om personen inte är 'utåtagerande' i sin diagnos. Hyperaktiviteten har de ändå, men inuti sitt huvud. 

  • Anonym (olika)
    Anonym (Smile) skrev 2021-10-11 20:43:27 följande:

    Jag har en son som går i ettan. Förra året när han var 6 år så gjorde vi ett utredning på honom och han fick diagnosen Adhd. Både vi, dagis och skola är förvånade över diagnosen för han är inte hypet eller impulsiv. Men han har en del koncentrationsproblem men det har väl många 6-åringar tänker jag. Men iaf så utredde man även hans begåvning och han var inte låg begåvad enligt testerna men låg på gränsen. Låg begåvning var under 85 och han låg mellan 87-90. De sa att han kommer att ha svårt i skolan men kommer klara den med stöd. Så innan sommaren så hade vi ett möte med skolan och la upp en plan. Han skulle bl.à få en enklare mattebok. Men efter sommaren när han började ettan så insåg läraren att han ska ha samma mattebok sombresten av klassen. Nu har det gått 1,5 mån sen han började ettan och de har gjort bedömningar på barnen och han har redan klarat målet i matte för hela ettan och han får extrauppgifter. Kan ett barn som ligger på gränsen till låg begåvning redan ha klarat målet för hela årskursen?


    Jag har arbetat i grundskolan med elever som har olika diagnoser och nu arbetar jag på särskolan. 


    Låt det bero för nu, jag har haft elever i grundskolan som har klarat sig galant ända till sexan och sen tar det stopp. Andra klarar ettan och tvåan alldeles utmärkt, men hänger inte med alls i trean. 


    Alla är olika och det är inte heller omöjligt att diagnosen är fel. Han har ju koncentrationssvårigheter, dessutom hade han ont i huvudet osv. 


    Var uppmärksamma på hur han beter sig kring skolan. De elever jag har haft som senare visat sig tillhöra särskolan har agerat lite olika. Ganska många blir stökiga i skolan, lyssnar inte, vägrar göra det läraren säger osv. För bråkar man, ja då kan man inte lära sig nåt... 


    Andra blir hemmasittare. Gemensamt för dem alla är dock att deras självkänsla fått sig en rejäl törn, de förstår att de inte hänger med lika bra som alla andra, men de vet inte varför. De bara känner sig 'dumma i huvudet'. 


     


     


     


     


     

Svar på tråden Låg begåvning