• Anonymhärtack

    Vill inte gå i gymnasiet

    Hej! Jag är en kille på 16 år och har nu gått 5 veckor i gymnasiet. Jag tycker gymnasiet är roligt samtidigt som jag tycker de är otroligt tråkigt. Jag ville egentligen inte börja gymnasiet men min mamma sa att jag skulle testa 1 år och sen känna efter. Jag har nu gått 5 veckor och vill egentligen inte fortsätta. Jag avslutade grundskolan med en merit på 245 och har jobbat innan jag gick ut 9:an och även på sommarlovet.

    Den stora anledningen till att jag vill hoppa av är främst för att jag vill jobba och starta eget.

    Mitt resonemang är att jag inte ser någon riktig vits med att gå kvar 3 år på ekonomiprogrammet för att sedan inte plugga vidare på högskola. Jag skulle hellre ta egna kurser och lära mig det jag vill lära mig så som företags juridik, privat juridik, företagsekonomi med mera. Min pappa är egenföretagare sedan 17 år tillbaka så han har ganska stor erfarenhet inom starta eget värden, och skulle kunna be om vägledning inom företagsvärlden från han.

    Och det är inte det att jag är lat, utan jag är bara otroligt skoltrött och orkar inte mer. Jag skriver hellre upp mig på arbetsförmedlingen och jobbar lågbetalda jobb för att sedan förverkliga min dröm.

    Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet
  • Anonym (J)

    Kan du inte bygga ihop en egen gymnasieexamen på Komvux?

  • Anonym (www)
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 22:14:41 följande:

    Hej! Jag är en kille på 16 år och har nu gått 5 veckor i gymnasiet. Jag tycker gymnasiet är roligt samtidigt som jag tycker de är otroligt tråkigt. Jag ville egentligen inte börja gymnasiet men min mamma sa att jag skulle testa 1 år och sen känna efter. Jag har nu gått 5 veckor och vill egentligen inte fortsätta. Jag avslutade grundskolan med en merit på 245 och har jobbat innan jag gick ut 9:an och även på sommarlovet.

    Den stora anledningen till att jag vill hoppa av är främst för att jag vill jobba och starta eget.

    Mitt resonemang är att jag inte ser någon riktig vits med att gå kvar 3 år på ekonomiprogrammet för att sedan inte plugga vidare på högskola. Jag skulle hellre ta egna kurser och lära mig det jag vill lära mig så som företags juridik, privat juridik, företagsekonomi med mera. Min pappa är egenföretagare sedan 17 år tillbaka så han har ganska stor erfarenhet inom starta eget värden, och skulle kunna be om vägledning inom företagsvärlden från han.

    Och det är inte det att jag är lat, utan jag är bara otroligt skoltrött och orkar inte mer. Jag skriver hellre upp mig på arbetsförmedlingen och jobbar lågbetalda jobb för att sedan förverkliga min dröm.

    Vad skulle ni göra?


    Hej TS. Jag jobbar på gymnasiet och är specialpedagog. Jag möter ibland elever som tänker som du. Det kan kanske gå att hitta något litet jobb men jag antar att du ff bor hos dina föräldrar? Det är mycket stor skillnad på att ha det förspänt med föräldrar som sköter det mesta i ett hushåll och framför allt, betalar mat osv. 
    Hur gör du om du måste stå för allt sånt själv? 
    Det är EN aspekt.

    Vad gäller själva utbildningssystemet så är du dels inte myndig än, vilket sätter en del käppar i hjulet för dig rent arbetsmässigt men sådant kan tex arbetsförmedlingen ge dig information om. Dels handlar det också om att vårt land har ett system där, om du inte ska ha eget företag, kan behöva gymnasieexamen för att ens söka jobb. Om du går in och tittar lite på olika jobbannonser inom en bransch du skulle kunna vara intresserad av, så ser du att i princip alla står det att man måste ha gymnasieexamen. Ibland har folk tur och egna kontakter (tex att man får jobb på pappas pizzeria) men har man inte det är det ganska svårt. Enklare vikariat kan du kanske få, men du får också tänka på att andra, som är myndiga och som har gymnasieexamen kanske söker samma jobb. 

    Kul att du har egna idéer och kanske kan du starta eget, men det är mycket du behöver ta reda på. Att du hade 245 merit från grundskolan säger i princip ingenting. Förlåt om jag säger så men det är sant. Grundskolebetygen har inget annat syfte än att man har dem för att söka in till gymnasiet. 
    Om du är mycket skoltrött så kan det ibland vara "rätt" att inte gå i skolan precis just nu men du är tyvärr i en ålder där det inte finns mycket skyddsnät förutom gymnasiet. Innan du fyller 18 har kommunen ansvar för att alla har någon form av vettig sysselsättning så att man inte blir sittande hemma, arbetslös och ensam - då är studier prio 1. Om du hoppar av kommer din kommun kontakta dig för att höra vad du har för plan och har du ingen bärande plan som fungerar rätt så snart så kommer du kallas till möten. I min kommun heter detta "Kommunala aktivitetsansvaret". Det kanske heter något annat i din kommun. Då kanske de tycker att du ska skrivas in via AF i det som kallas "Jobbgarantin för ungdomar" - men det kommer med flera krav som du måste sköta. 

    Tycker dina föräldrar det är ok att du sitter hemma och är arbetslös och det inte löser sig, säg inom 6 månader? De är försörjningsskyldiga enligt lag tills du tar studenten/eller blivit 21 år. Däremot är det inte många föräldrar som accepterar att man hoppar av skolan utan att först ha gjort en redig plan. 

    När du är 18 kan du söka till en folkhögskola. Det är ett bra alternativ för den som är skoltrött. Då har man mognat lite, man bor ofta på skolan och det blir ett helt annat roligare liv, och många tycker det är kul att gå i skolan på folkhögskolor. Komvux kan man söka när man är 20 år (Finns möjlighet till dispens men det ska var väldigt speciella skäl). 

    En sista sak jag kanske borde skrivit först: Har du pratat med SYV på din skola? Gör det först, innan något annat händer. Det finns SÅ mycket som en SYV kan informera om som man oftast inte vet själv, hur mycket man än har försökt ta reda på. Det första man gör är förstås att resonera om ditt programval till gymnasiet. Det är inte så ovanligt att elever upptäcker en bit in på terminen att anledningen till att de känner det som att de vill hoppa av, handlar om att de valt FEL program. Det blir en flyktkänsla, och det är många ungdomar inte medvetna om. De bara tänker "jag vill hoppa av". 
  • Silverjenny

    Att ha gymnasieexamen är den lägsta utbildning folk i allmänhet har numera. På 70-talet kunde du skippa gymnasiet och få jobb på Volvo direkt men det funkar inte så längre. Minst gymnasium måste du ha, annars är du hopplöst lågutbildad och du kommer ändå att få läsa i det på komvux senare för att kunna komma någonstans. Många enklare jobb kräver också gymnasium.

    Det är inte lätt att hitta något jobb alls som 16-åring, möjligen på McDonalds men varför ska du slava där för småpengar? Ett McDonaldsjobb är förövrigt inget som vässar CVt mer än möjligen för att få nästa jobb, det är inte värt att skippa gymnasiet för det.

    Om du vill starta företag är det väl jättebra att gå ekonomiprogrammet? Det kommer att bli fler intressanta kurser senare, du har ju bara gått några veckor. Dessutom läser du andra ämnen för att bli behörig att söka till högskola senare. Och språk och samhällskunskap mm är viktigt att kunna för alla.

    Vad vill du starta företag inom? Använd gymnasietiden till att börja utveckla ditt företag vid sidan om. Om du har lätt för skolan så har du mycket tid till ditt sidoprojekt samtidigt.

  • Anonym (Lärare)
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 23:25:20 följande:
    Men det hjälper väll också om man har ett hyfsat CV? Jag har jobbat som köksbiträde, souschef, receptionist, kassör och lite annat inom service.

    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.
    Hyfsat cv, vid 16....? Ledsen, men det låter fint och i slutänden handlar det om några månaders erfarenhet eller nåt av vardera sak. Du är 16, du kan inte ha hunnit få särskilt mycket erfarenhet av nånting. Däremot lär du kunna få sommarjobb som kassör eller liknande!

    Du har gått fem veckor, du lär inte se någon jättestor skillnad första året på de flesta ämnen. Det är för att eleverna inte ska få en chock när de börjar gymnasiet. Andra året ställs högre krav så det lär nog bli mer av en utmaning för dig då. Du måste ge det en chans! Tänk långsiktigt.
  • Anonym (Lärare)
    nnnnnnnn skrev 2021-10-11 23:45:50 följande:

    Tror säkert du kan få jobb om du ligger på och är driven.
    Sök som du själv skrivit McD och även mataffärer, restauranger osv. Sök ALLT som kan ge timmar, från att dela ut tidningar/reklam till att hoppa in på vårdboenden osv.
    Säg att du söker mycket jobb och tar så många timmar du får, så förstår de om du inte alltid kan när de ringer. Försök svara när de ringer, men var kort: "Jag jobbar redan idag, så jag kan inte komma in till er nu. Har ni timmar till andra dagar i veckan så skicka SMS så svarar jag så fort jag kan ta rast. Hej då"
    Eller stäng av telefonen men ha ett liknande meddelande på telefonsvararen: "Hej du har ringt till X och är telefonen avstängd så jobbar jag. Har ni erbjudande om jobb så prata in ett meddelande på telefonsvararen eller skicka ett sms till mej så återkommer jag så fort jag har rast. Tack för att du ringde!"


    Grundtanken var god men sen ska ts börja ljuga och dessutom tacka nej till jobb när det erbjuds...? Eller i minsta fall ett möte. Det blir ingen bra start. Det första de frågar är ju sen vad ts jobbar med just nu, de kan vilja ha referenser osv. Timjobb är bra, men då får det bli på kvällar och helger när ts är ledig från skolan och inte måste plugga.
  • SaraL77

    Ts är sådär gulligt naiv som man var i hens ålder.. Tror en har ett fint cv vid 16 för att hen jobbat några helger på det lokala pizzahaket, tror sig kunna bli nästa Mark Zuckerberg för att pappan har "drivit" firma och kan således hjälpa till.. räknar dessutom på en lön från mcdonken men har.ibgek aning om att bruttoinkomst är lön FÖRE dragen skatt. .

    Som sagt gulligt naivt men inte förankrat i någon som helst verklighet. Det som kommer hända om du hoppar av gymnasiet är att du kommer gå arbetslös tills du är 20 för att sedan inse vikten av att de facto ha åtminstone en gymnasieexamen. Skillnaden är att du kommer behöva ta STUDIELÅN för att finansiera det.. inte särskilt roligt eller vettigt.

  • Anonym (Inkomst)
    SaraL77 skrev 2021-10-12 09:10:04 följande:

    Ts är sådär gulligt naiv som man var i hens ålder.. Tror en har ett fint cv vid 16 för att hen jobbat några helger på det lokala pizzahaket, tror sig kunna bli nästa Mark Zuckerberg för att pappan har "drivit" firma och kan således hjälpa till.. räknar dessutom på en lön från mcdonken men har.ibgek aning om att bruttoinkomst är lön FÖRE dragen skatt. .

    Som sagt gulligt naivt men inte förankrat i någon som helst verklighet. Det som kommer hända om du hoppar av gymnasiet är att du kommer gå arbetslös tills du är 20 för att sedan inse vikten av att de facto ha åtminstone en gymnasieexamen. Skillnaden är att du kommer behöva ta STUDIELÅN för att finansiera det.. inte särskilt roligt eller vettigt.


    Det kan även vara så att familjen har gott ställt och att han inte behöver bekymra sig över det. Därför är han naiv och förstår inte ens att han är naiv...
  • Anonym (G)

    Du tycker gymnasiet är roligt men vill inte fortsätta.. ok?
    För mig var det ett helvete pga mobbning men jag fortsatte ändå.


    Oavsett vad du gör i framtiden så är det bra att ha gått gymnasiet.

  • LFF
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 23:25:20 följande:
    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.
    Du har gått 5 veckor av 3 år. Det är självklart att det blir lite repetition den första tiden av det ni lärt er i högstadiet. Man kastas inte ut på djupt vatten med nya saker på en gång! Lärarna behöver få koll på vad alla har lärt sig från sina respektive högstadieskolor. 

    Ja, jag vet hur lätt det är att bli uttråkad i skolan. Ja, jag vet hur sjukt trist det är att känna att man bara slösar bort sin tid där man sitter. Men sen helt plötsligt å lämnar man repetitionerna och kommer in på nya saker. 

    Istället för att hoppa av gymnasiet, prata med dina lärare om hur du känner dig gällande lektionerna. Att ni just bara repeterar istället för att komma in på nya saker. Ha en kommunikation med dina lärare. Kanske kan du få göra lite andra uppgifter istället, få en större uppgift att lösa och göra ett arbete om. Något som utmanar dig lite grann. 

    Även om du just nu inte känner för att läsa vidare på högskolan sen så kan du lära dig bra studieteknik på gymnasiet om du har bra lärare. Eller så kanske du bara ska byta gymnasieskola, till en som är lite mer krävande. 
  • Silverjenny
    LFF skrev 2021-10-12 13:34:48 följande:

    Du har gått 5 veckor av 3 år. Det är självklart att det blir lite repetition den första tiden av det ni lärt er i högstadiet. Man kastas inte ut på djupt vatten med nya saker på en gång! Lärarna behöver få koll på vad alla har lärt sig från sina respektive högstadieskolor. 

    Ja, jag vet hur lätt det är att bli uttråkad i skolan. Ja, jag vet hur sjukt trist det är att känna att man bara slösar bort sin tid där man sitter. Men sen helt plötsligt å lämnar man repetitionerna och kommer in på nya saker. 


    Ja exakt, jag minns att mina lärare i gymnasiet t.o.m sa det, att första två månaderna kommer att bli mest repetition för de måste kolla vart alla ligger eftersom eleverna kunde komma från en mängd olika skolor i hela stan. Och mycket lära känna varandra-dravel, men snart därefter smällde det till och blev mycket nya ämnen och en helt annan nivå på pluggandet jämfört med högstadiet.
Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet