• Anonym (Kaffedraken)

    Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..

    Jag väntar mitt tredje barn, är bara i vecka 22+4 nu men fick precis veta säkert att jag ska få planerat snitt i vecka 38 ungefär.

    Jag tycker att det känns jätteskönt eftersom jag har oroat mig mycket. Födde första barnet vaginalt (med sugklocka) och andra med akutsnitt.

    Ska inte gå in så mycket på anledningarna nu men det är inte pga rädsla utan framför allt av medicinska skäl som jag får planerat snitt nu.

    Pappan till barnet har inte barn sen innan , vi har pratat lite om det innan och han verkar inte riktigt fatta att det är bäst med snitt i mitt fall. Han sa idag att jag borde försöka föda vaginalt , att det är mer naturligt och bättre för barnet osv..

    Kommer ju självklart inte göra som han säger, både jag, barnmorskan och min läkare på Spec MVC tycker ju att jag ska snittas.. men det är lite jobbigt att han är så emot det.

    Visst är det så att det faktiskt är svårt att få planerat snitt och att läkarna inte ens skulle gått med på det om det inte fanns bra anledningar? Vet inte hur jag ska få honom att förstå att läkarna vet vad de gör..

  • Svar på tråden Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Linn) skrev 2021-10-15 11:52:28 följande:
    Du gillar att använda orden sladder och sladdra.. är det så du bemöter andra när du inte kan argumentera för din sak?

    Jag tycker att om man öppnar munnen så får man faktiskt förklara varför man tycker si och så. Inte ge andra fula tillmälen.

    Du menar att vi inte alls känner denna man. Nej det gör vi såklart inte. Hon har inte lagt ut några personuppgifter eller hur? Vad vi har att gå på är det hon skriver. Så är det på diskussionsforum, man får gå på det som personen som skriver in säger. Vi har inte möjlighet att intervjua mannen, hans vänner, hans föräldrar etc. Detta är inte en domstol.

    Utan man får bilda sig en uppfattning på det som TS skriver. Och det gjorde jag. Sen kanske inte den passade in på din bild av vad som är ok i förhållanden eller ej, men det kan jag tyvärr inte ta hänsyn till.
    För att det är sladder. Enbart därför.

    En sak har du iallafall rätt i, din "bild" passar verkligen in till vad jag anser vara ok.

    Vi kanske ska avsluta här, jag tror inte att vi kommer längre. Jag orkar inte traggla mer med dig.

    Men visst, har du något vettigt att komma med istället för en massa ordbajs så kanske jag återkopplar. Annars, inte.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-15 12:06:21 följande:

    För att det är sladder. Enbart därför.

    En sak har du iallafall rätt i, din "bild" passar verkligen in till vad jag anser vara ok.

    Vi kanske ska avsluta här, jag tror inte att vi kommer längre. Jag orkar inte traggla mer med dig.

    Men visst, har du något vettigt att komma med istället för en massa ordbajs så kanske jag återkopplar. Annars, inte.


    Ut och ta lite luft. Träffa vänner, gör något kul istället Mimmi. Att söka konflikter med främlingar på nätet blir bara löjligt och det är i längden väldigt destruktivt.

    Sedan framöver kan du återkomma och då bidra själv till diskussionen genom att argumentera för varför du tycker en viss sak och inte bli ettrig när någon annan tycker annat.

    Önskar dig lycka till.
  • Anonym (Kaffedraken)
    elin1989 skrev 2021-10-15 00:27:57 följande:
    Ok och jag skulle inte tycka att det var ok om min man sa varken "du borde föda vaginalt" eller "jag tycker att du borde föda vaginalt". För mig är skillnaden hårfin men om du tycker att en formulering är okej och den andra inte så är det upp till dig.

    Jag vet inte varför det gör dig så irriterad att jag inte håller med dig.
    Den ena uttrycker en åsikt "jag tycker du borde".. Det gör inte den andre "Du borde föda vaginalt".

    Om du hävdar att jag blir irriterad för att du inte håller med mig, ja då har du bevisligen läst mitt inlägg så som fan läser bibeln. Så enkelt är det. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-13 14:37:44 följande:

    Tack för svaren :)

    Han har inte sagt så mycket mer om det nu iallafall men ska försöka prata med honom .. Vi bor inte tillsammans än så vi ses inte riktigt varje dag.


    Stopp och belägg.... Hur kan man ens fundera på att skaffa barn med någon man inte ens bott tillsammans med...? Det är ju för att se om man ens funkar ihop som man gör det först. Då hade du kanske sett såna här varningsklockor mycket tidigare.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EnAnonumius skrev 2021-10-15 13:57:59 följande:

    Den ena uttrycker en åsikt "jag tycker du borde".. Det gör inte den andre "Du borde föda vaginalt".

    Om du hävdar att jag blir irriterad för att du inte håller med mig, ja då har du bevisligen läst mitt inlägg så som fan läser bibeln. Så enkelt är det. 


    Och jag tycker båda fraserna är i princip lika illa, jag skulle bli superprovocerad även om han sa "jag tycker att du borde föda vaginalt". Medan du tycker att det är okej för en man att uttrycka den åsikten.

    Vad är det då som gör dig irriterad? Att jag inte ser en stor skillnad på de två fraserna? Folk värderar ord och fraser olika liksom, och blir provocerade av olika saker.
  • Anonym (Kaffedraken)
    elin1989 skrev 2021-10-15 21:43:06 följande:

    Och jag tycker båda fraserna är i princip lika illa, jag skulle bli superprovocerad även om han sa "jag tycker att du borde föda vaginalt". Medan du tycker att det är okej för en man att uttrycka den åsikten.

    Vad är det då som gör dig irriterad? Att jag inte ser en stor skillnad på de två fraserna? Folk värderar ord och fraser olika liksom, och blir provocerade av olika saker.


    - Jag tycker du borde ta livet av dig. Det är väl en helt okej sak att säga? Till skillnad från du borde ta livet av dig.

    Nej, jag håller med dig. Inget av det är okej i min värld. Inte heller ha åsikter om hur någon ska föda.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför bry sig om vad idioten förstår och inte förstår. Be honom antingen kamma sig och stötta dig eller att hålla käften.

    Det är inte ditt jobb att få honom att sluta vara en idiot.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Limeblad skrev 2021-10-15 22:09:58 följande:

    - Jag tycker du borde ta livet av dig. Det är väl en helt okej sak att säga? Till skillnad från du borde ta livet av dig.

    Nej, jag håller med dig. Inget av det är okej i min värld. Inte heller ha åsikter om hur någon ska föda.


    Ja men precis . Båda är i princip lika illa! Man kan ju ha åsikter men man kan inte alltid uttrycka dem utan att framstå som ett arsle...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-15 22:36:06 följande:

    Varför bry sig om vad idioten förstår och inte förstår. Be honom antingen kamma sig och stötta dig eller att hålla käften.

    Det är inte ditt jobb att få honom att sluta vara en idiot.


    Precis. Hur länge ska man vrida ut och in på sig själv, arrangera möten med läkare och experter för att han ska fatta att han inte har nåt att säga till om när det kommer till hur TS väljer att föda?
  • Anonym (Kaffedraken)
    elin1989 skrev 2021-10-15 21:43:06 följande:
    Vad är det då som gör dig irriterad? Att jag inte ser en stor skillnad på de två fraserna? Folk värderar ord och fraser olika liksom, och blir provocerade av olika saker.
    Nej. Det är inte det heller.

    Jag skrev fel, jag skulle skiva "mina inlägg, och inte "mitt inlägg".  Bland de inläggen vi har haft replikskiften.

    Men ja jag skall skriva dig på näsan..

    Resten av inlägget handlar om vad det som irriterat mig på dig.

    Det som göre mig irriterad på dig (och även andra kvinnor som tycker som dig) i denna tråden är detta larviga
    "Mannen skall inte ha åsikter om amning, förlossning, graviditet".

    Så länge det handlar om en ÅSIKT, och INTE en beordrar/krav så är det bara väldigt omoget rent av tramsigt av kvinnor som uttrycker sig. Herregud, det är ju bara en åsikt och inte ett jävla krav/beordrarn det handlar om.

    Dessutom så har ALLA rätt att få lov att ha en åsikt om allt  varken du gillar fakta eller inte.
    Vill du inte höra vissa åsikter som exempelvis din sambo har en åsikt om amning, grav och förlossning, så kan du säga det till din sambo då att du inte önskar höra hans åsikter kring detta.  Mycket bättre alternativ än att försöka inskränka (försöka förbjuda) andras individers (lagliga) rättigheter som du annars vill göra bevis från inlägg #75 där du uttryckligen i klartext  skrev att han hat inte rätt till sina åsikter citerar dina egna ord:

    "Ja, jag menar att han inte har rätt till några åsikter alls när det kommer till graviditet, förlossning, och amning."

    (slut citat)

    Som sagt varken du gillar fakta eller inte, så har en man alla rätt att även ha åsikter om amning, grav, och förlossning.  Det är det där lilla saken vi har i Sverige som kallas för åsikts-och yttrandefrihet det ingår under sedu.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EnAnonumius skrev 2021-10-16 16:53:17 följande:
    Nej. Det är inte det heller.

    Jag skrev fel, jag skulle skiva "mina inlägg, och inte "mitt inlägg".  Bland de inläggen vi har haft replikskiften.

    Men ja jag skall skriva dig på näsan..

    Resten av inlägget handlar om vad det som irriterat mig på dig.

    Det som göre mig irriterad på dig (och även andra kvinnor som tycker som dig) i denna tråden är detta larviga
    "Mannen skall inte ha åsikter om amning, förlossning, graviditet".

    Så länge det handlar om en ÅSIKT, och INTE en beordrar/krav så är det bara väldigt omoget rent av tramsigt av kvinnor som uttrycker sig. Herregud, det är ju bara en åsikt och inte ett jävla krav/beordrarn det handlar om.

    Dessutom så har ALLA rätt att få lov att ha en åsikt om allt  varken du gillar fakta eller inte.
    Vill du inte höra vissa åsikter som exempelvis din sambo har en åsikt om amning, grav och förlossning, så kan du säga det till din sambo då att du inte önskar höra hans åsikter kring detta.  Mycket bättre alternativ än att försöka inskränka (försöka förbjuda) andras individers (lagliga) rättigheter som du annars vill göra bevis från inlägg #75 där du uttryckligen i klartext  skrev att han hat inte rätt till sina åsikter citerar dina egna ord:

    "Ja, jag menar att han inte har rätt till några åsikter alls när det kommer till graviditet, förlossning, och amning."

    (slut citat)

    Som sagt varken du gillar fakta eller inte, så har en man alla rätt att även ha åsikter om amning, grav, och förlossning.  Det är det där lilla saken vi har i Sverige som kallas för åsikts-och yttrandefrihet det ingår under sedu.
    I teorin, visst, men vad ska de mannen göra, vem bryr sig, ska han föda, amma barnet själv eller.

    Löjligt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Leta reda på den största jävla buttplugen du kan hitta, gärna en gigantisk i glas, och säg att du självklart går med att föda vaginalt, OM han pressar in den i röven utan glidmedel. Vill han inte det? Påminn honom om att ett barns huvud är betydligt större än den mest monstruösa buttplugen som finns att köpa.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (proffs) skrev 2021-10-16 16:56:17 följande:
    I teorin, visst, men vad ska de mannen göra, vem bryr sig, ska han föda, amma barnet själv eller.

    Löjligt.

    VA? Vad får du det i från? Är det löjligt att man anser att mannen här RÄTT att få lov att ha en åsikt, så du skall komma med en löjlig halmgubbe som svar?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EnAnonumius skrev 2021-10-16 20:13:38 följande:

    VA? Vad får du det i från? Är det löjligt att man anser att mannen här RÄTT att få lov att ha en åsikt, så du skall komma med en löjlig halmgubbe som svar?


    Förstår ingenting av det du säger, förstår än mindre varför du skriker och är så upprörd, snubben är ju uppenbarligen halvt galen och du försvarar honom.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EnAnonumius skrev 2021-10-16 16:53:17 följande:

    Nej. Det är inte det heller.

    Jag skrev fel, jag skulle skiva "mina inlägg, och inte "mitt inlägg".  Bland de inläggen vi har haft replikskiften.

    Men ja jag skall skriva dig på näsan..

    Resten av inlägget handlar om vad det som irriterat mig på dig.

    Det som göre mig irriterad på dig (och även andra kvinnor som tycker som dig) i denna tråden är detta larviga

    "Mannen skall inte ha åsikter om amning, förlossning, graviditet".

    Så länge det handlar om en ÅSIKT, och INTE en beordrar/krav så är det bara väldigt omoget rent av tramsigt av kvinnor som uttrycker sig. Herregud, det är ju bara en åsikt och inte ett jävla krav/beordrarn det handlar om.

    Dessutom så har ALLA rätt att få lov att ha en åsikt om allt  varken du gillar fakta eller inte.

    Vill du inte höra vissa åsikter som exempelvis din sambo har en åsikt om amning, grav och förlossning, så kan du säga det till din sambo då att du inte önskar höra hans åsikter kring detta.  Mycket bättre alternativ än att försöka inskränka (försöka förbjuda) andras individers (lagliga) rättigheter som du annars vill göra bevis från inlägg #75 där du uttryckligen i klartext  skrev att han hat inte rätt till sina åsikter citerar dina egna ord:

    "Ja, jag menar att han inte har rätt till några åsikter alls när det kommer till graviditet, förlossning, och amning."

    (slut citat)

    Som sagt varken du gillar fakta eller inte, så har en man alla rätt att även ha åsikter om amning, grav, och förlossning.  Det är det där lilla saken vi har i Sverige som kallas för åsikts-och yttrandefrihet det ingår under sedu.


    Det här är ju egentligen för dumt att svara på. Det är väl ganska självklart att lagligt så har man all rätt att tycka och säga precis vad man vill om amning och förlossning. Jag har definitivt inte någonstans skrivit att jag tycker att de här männen bör lagföras. Så visst, klart att de har en laglig rätt. Men man har inte rätt att uttrycka vilka åsikter som helst utan att få en negativ reaktion. Och i det här fallet skulle jag bli fly förbannad om min man uttryckte en åsikt om hur jag borde föda.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar!

    Han var med hos barnmorskan sist vi var där och hon förklarade lite för honom sen har han inte sagt så mycket mer om det och verkar ha accepterat det.

    Han sa hos barnmorskan att han är lite orolig för att det blir tidigare än BF men hon förklarade ju att ett barn är fullgånget efter 37 veckor .. Och hon sa också att de är väldigt snåla med snitt så jag skulle inte fått det om det Inge behövdes.

    Hon sa också att om jag skulle få värkar innan datumet när jag ska snittas så får jag åka in och så behöver jag ändå inte försöka föda vaginalt utan då får jag åka in och få något som stoppar värkarna (Bricanyl?) och så blir det snitt ändå.. Hoppas det stämmer för jag har oroat mig lite för det.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-11 08:32:47 följande:

    Tack för alla svar!

    Han var med hos barnmorskan sist vi var där och hon förklarade lite för honom sen har han inte sagt så mycket mer om det och verkar ha accepterat det.

    Han sa hos barnmorskan att han är lite orolig för att det blir tidigare än BF men hon förklarade ju att ett barn är fullgånget efter 37 veckor .. Och hon sa också att de är väldigt snåla med snitt så jag skulle inte fått det om det Inge behövdes.

    Hon sa också att om jag skulle få värkar innan datumet när jag ska snittas så får jag åka in och så behöver jag ändå inte försöka föda vaginalt utan då får jag åka in och få något som stoppar värkarna (Bricanyl?) och så blir det snitt ändå.. Hoppas det stämmer för jag har oroat mig lite för det.


    Jo, det har jag hört andra säga också. Att även om förlossningen sätter igång innan ett planerat kejsarsnitt stoppas värkarna och så blir det KS ändå. Tänker att vården vet vad dom gör och har varit med förr.
Svar på tråden Ska få planerat snitt , pappan vill hellre att jag försöker föda vanligt..