• Vosmosz12

    Ohållbar sömnsituation - 2h läggningar

    Hej,

    Vi har en liten kille på strax över 2 år som har varit rätt jobbig på många sätt sedan han föddes. Han hade kolik och haft lite nattskräck och varit allmänt needy. Nattskräcken är i stort sätt borta nu. Läggningarna har varit det absolut värsta och har alltid tagit väldigt lång tid. Vi har provat lite olika saker men mest haft inställningen att det kommer bli bättre med tiden. Tyvärr har det varit tvärtom.

    Idag tar en läggning mellan 1,5-2h om man inkluderar det att vi lägger oss i sängen och läser. Då läser vi 3 böcker, sen sätter på bamsesaga på mobilen. Vi ligger kvar bredvid honom och släcker lampan. Vi kör varannan natt.

    Detta är för oss en ohållbar situation. En redan stressig vardag och denna stress att aldrig få någon lugn och ro, samt frustrationen att läggningarna tar så lång tid gör att man går under.

    Se nedan punkter:


    Han börjar tjafsa och vill hoppa ner, dricka mycket vatten och annan distraktion.
    När han är helt slut lägger han sig bredvid och vill hålla handen innanför tröjan på båda föräldrarna. Till slut somnar han, ca 1,5h efter vi släckt. Ingen överdrift.
    Han sover fortfarande på dagen. Vissa dagar har han sovit kortare men vi har inte märkt någon skillnad. Kanske prova att sänka mer eller ta bort helt? Dock är han väldigt trött efter lunch.
    Nej, han tittar inte på TV innan läggningen.

    Hur ska vi göra? Vi är desperata. Finns det någon man kan kontakta?

    Och om du inte haft ett problembarn och inte själv lider av 2timmarsläggningar i nästan 2 år i streck, tänk då att du inte riktigt förstår hur jobbigt detta är för oss så bespara gärna predikandet.

    Stort tack!
     
  • Svar på tråden Ohållbar sömnsituation - 2h läggningar
  • Pope Joan II
    Vosmosz12 skrev 2021-10-12 22:30:01 följande:
    En person som du har garanterat ingen i din omgivning som uppskattar din existens. Det kan jag i stort sätt garantera. De som av olika familjeband tvingas dras med dig beklagar sig över hur du är som människa. Dö, tack.
    Varför skriver du så? 

    Om något inte fungerar och inte har fungerat under de två år som barnet funnits till så är det väl en berättigad fråga varför ni ändå envisats med att genomföra otillfredsställande maratonläggningar?
  • Pope Joan II
    Vosmosz12 skrev 2021-10-12 22:34:08 följande:
    Jag sitter med gråten i halsen pga en ohållbar situation med mitt barn som pågått så himla länge och personen ovan väljer att göra sig lustig över den situationen. Jag citerade fle först. Se översta kommentaren..

    "Men varför i hela världen har ni hållit på med tvåtimmarsläggningar i nästan 2 år i sträck då?"
    Jag gjorde mig inte alls lustig. Jag undrar väldigt uppriktigt över varför ni hållit på med något som inte fungerar för någon av er under så lång tid?
  • nnnnnnnn

    testa "rapid return" dvs:

    1) välj en nattningsramsa som båda föräldrarna klarar av att hålla sig till utan att ändra på den tex "nu är det natt och du ska sova".
    Bestäm även nattningsrutiner som ni inte ruckar på tex macka/välling efter TV eller framför TV, borsta tänder, byta till pyjamas och läsa saga 15 minuter.
    2) Gör något för att visa att barnet är stort och att något ändrats tex att barnet får välja ett nytt örngott eller en ny lampa (något till rummet eller sängen). Berätta för barnet att "nu är du så stor att du kommer kunna somna snabbt själv och därför får du välja detta till ditt rum/din säng"
    3) Berätta för barnet att nu när det är så stort så kommer ni att natta såhär: (berätta om er nya rutin i korta drag) efter Tv och mackan så borstar vi tänderna, tar på pyjamasen och läser saga, sen är det dags för dej att somna.
    4) Följ er rutin och ge kram och puss, sen säger den som nattar ramsan och går ut. Vänta utom synhåll utanför dörren (ställ gärna fram en stol, det kan bli många vändor första natten).
    5) Antingen accepterar barnet nya nattningen och allt är frid och fröjd eller så kommer barnet att ropa (svara inte) och till slut gå ut. Då gör man såhär:
    6) Fånga upp barnet precis utanför dörren. Bär tillbaka snabbt. Säg ENBART ramsan. "nu är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.
    7) Andra vändan ut - samma som 6) men korta ramsan med ett ord. "är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.
    8) tredje vändan - som tidigare men korta ramsan ett ord till: "det natt och du ska sova"
    9) osv....  För varje vända så blir ramsan kortare och kortare, till slut säger man inget.

    OBS! Under hela läggningsprocessen ska man vara neutral, inte arg/sur över att barnet går ut. Bara fånga upp det, bära det mjukt till sängen, säga enbart ramsan, strunta i allt annat (törstig, hungrig osv). Även om det blir 100 vändor ut ur rummet första kvällen! Tålamodsprövande....

  • neverpreggo
    Vosmosz12 skrev 2021-10-12 22:34:08 följande:
    Jag sitter med gråten i halsen pga en ohållbar situation med mitt barn som pågått så himla länge och personen ovan väljer att göra sig lustig över den situationen. Jag citerade fle först. Se översta kommentaren..

    "Men varför i hela världen har ni hållit på med tvåtimmarsläggningar i nästan 2 år i sträck då?"

    Vad jag vet är det t.om olagligt att uppmana till självmord...


    Vidrigt inlägg och det du svarade på är inte alls i närheten av vad du skrev. Du kanske läser det med fel glasögon men inget, INGET motiverar det svaret. Om du är så skör att det inlägget får dig att bete dig sådär är FL inte rätt plats att lufta dina problem.


    Vad har bvc sagt?


     

  • nnnnnnnn

    Och givetvis tar ni bort dagvilan, håll igång med mycket utevistelse. Skulle barnet somna så får ni väcka direkt, inte tänka "stackare som är så trött" utan bara väcka.

    Skulle föreslå att ni inte gör båda dessa saker på samma gång utan bestämmer om ni kör rapid return trots att barnet sover på dagen och kanske har svårt att somna eller kanske att ni ännu hellre tar kampen och tar bort dagvilan under minst 1 vecka och sedan inför rapid return om inte barnet somnar mycket, mycket snabbare då ni tagit bort dagvilan.

    Och rapid return funkar utan att ge stora men, man måste bara prata med barnet i förväg om att det är stort och kan somna själv, att kroppen behöver sova för att kunna leka och ha roligt dagen efter, gärna läsa sagor som förbereder fråga på biblioteket efter sagor om att sova tex "elefanten som så gärna ville somna" , "Visst kan lillis räv sova" eller enklare böcker där man säger god natt till lampan, dockan osv. Fråga på biblioteket!
    Så barnet förstår att man gör detta för att barnet ska må bra, viktigt också att man inte blir arg eller sur för att barnet krånglar, utan bara ser det som ett par dagar eller veckor med krångel för att sen ha mer lugn och ro.

  • Anna0943

    Hej! Jag tror att det bästa ni kan göra är att försöka se detta som en fin investering i relationen till sonen att ni har mycket tid med varandra på kvällen. Ni har fått ett barn som behöver extra trygghet och bekräftelse och kanske är lite extra känsligt för stress. Vi är alla olika och sådan är han just nu och det är det ni har att förhålla er till. Han är inget problembarn, det är tidsandan och samhällets uppbyggnad som är problematisk och skapar för mycket tidspress. Rikta frustrationen ditåt och inte mot sonens behov. Har han gått länge på förskola/familjedaghem och hur fungerar det? Att ni läser mycket nu kommer att ge massor av positiva effekter när han blir större. Läs inget läskigt. Prova att sätta på lugn klassisk musik t.ex. Bach om han inte varvar ner av Bamsesagorna. Sjung lugna sånger och säg bekräftande uppmuntrande saker. Låt honom leka ute så mycket det går på dagen. Försök ha liknande rutin innan läggdags varje dag och låt honom få känna sig duktig. Börja direkt efter middagen så blir inte ni vuxna stressade av tiden. Kanske får han då mer nattsömn och kan ta en kortare tupplur på dagen. Vissa barn kräver lite mer, det är bättre både kortsiktigt och långsiktigt att acceptera läget och anpassa sig än att kämpa emot. Däremot kanske ni behöver lite avlastning och hjälp med annat som stressar så att ni kan få ge er son den tid och kärlek han behöver just nu? Fundera på om det går att t.ex. beställa hem mat istället för att åka och handla, laga mycket mat så att det finns matlådor till flera dagar. Om ni har möjlighet så gå ner lite i arbetstid tills det har stabiliserat sig eller kolla om en vän/granne/släkting kan avlasta på något vis. Det är intensivt nu men ni kommer inte ångra sen att ni valde att lägga ner den tid och det engagemang som sonen behövde för att må bra!

    // Mamma till tre med extra nattningsbehov

  • BuoBä

    Vi hade evighetsnattningar i den åldern, och barnet snurrade runt i sängen, drog oss i håret mm. Min man veckopendlade dessutom så jag var ofta själv och fick inget gjort på kvällarna för att jag somnade bredvid barnet. Till slut tröttnade jag och körde en variant på det som beskrivs ovan. Jag sa godnatt och att jag var tvungen att fixa med grejer precis utanför dörren. Första kvällen var det ett evigt ropade och gnällande, men redan efter ett par dagar somnade barnet på 15 minuter istället för 2,5 timmar. Sen var det vissa bakslag såklart men på det hela taget blev det otroligt mycket bättre.

  • Friger
    Vosmosz12 skrev 2021-10-12 22:34:08 följande:
    Jag sitter med gråten i halsen pga en ohållbar situation med mitt barn som pågått så himla länge och personen ovan väljer att göra sig lustig över den situationen. Jag citerade fle först. Se översta kommentaren..

    "Men varför i hela världen har ni hållit på med tvåtimmarsläggningar i nästan 2 år i sträck då?"
    Även om du inte känner så nu så kommer du att vänja dig.

    Jag är inne på mitt 22:e år med småbarn. Jag startade tidigt. Första ungen var den som jag upplevde som jobbigast även om han objektivt sett var rätt enkel.
  • Pope Joan II
    neverpreggo skrev 2021-10-12 22:42:19 följande:

    Vad jag vet är det t.om olagligt att uppmana till självmord...


    Vidrigt inlägg och det du svarade på är inte alls i närheten av vad du skrev. Du kanske läser det med fel glasögon men inget, INGET motiverar det svaret. Om du är så skör att det inlägget får dig att bete dig sådär är FL inte rätt plats att lufta dina problem.


    Vad har bvc sagt?


     


    Hon hoppades nog bara på att jag skulle självdö, och det kan ju förstås hända. 

    Själv var jag inte alls noga med läggtider och läggningar. Jag hade med mig mina ungar där vi var medan de var späda och transporterade dem vidare in i vår gemensamma säng när jag  och deras pappa var redo att lägga oss.
Svar på tråden Ohållbar sömnsituation - 2h läggningar