• Anonym (Gräddpaj)

    Vad kallas det som clowner mular i ansiktet på varandra?

    Ja, som rubriken lyder: vad kallas det som clowner mular i varandras ansikten? Jag har alltid trott att det hette "gräddpaj" men så sa en vän till mig att det inte fanns nåt som hette så. När jag kollade i SAOL och SO står det mycket riktigt inte listat där, och när jag googlar på det får jag bara en massa porr-träffar (antagligen pga cream pie förmodar jag; jag visste dock inte att man kallar just det för gräddpaj på svenska XD)

    men, alltså, är det nån som vet vad man kallar detta om man inte kallar det gräddpaj???

  • Svar på tråden Vad kallas det som clowner mular i ansiktet på varandra?
  • Anonym (Gräddpaj)
    Anonym (Gräddpaj väl?) skrev 2021-10-14 09:32:28 följande:
    Fast det är ju ingen tårta. Det är en paj lagad i aluminiumform (alltså bara pajdeg) och fylld med grädde. Att kalla det tårta är som att kalla en smörgås för smörgåstårta.
    Precis :)
    Anonym (Gräddpaj väl?) skrev 2021-10-14 09:32:28 följande:
    Skulle också säga gräddpaj. En paj fylld med grädde.

    Ok - trevligt att jag inte är helt ensam om det iaf... :)
  • Anonym (tårta)
    Anonym (Gräddpaj) skrev 2021-10-14 13:30:50 följande:
    Precis :)
    Anonym (Gräddpaj väl?) skrev 2021-10-14 09:32:28 följande:
    Skulle också säga gräddpaj. En paj fylld med grädde.

    Ok - trevligt att jag inte är helt ensam om det iaf... :)
    Mm, men är vi i Amerika, i Sverige, där jag i alla fall bor och det finns faktiskt clowner här, det är inte en Amerikansk uppfinning så används gräddtårta, som vi äter i Europa.
  • Anonym (tårta)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-14 15:35:40 följande:

    Jag har alltid sagt gräddpaj och när jag Googlar får jag upp en massa recept. Jag tror inte alla namn på bakverk finns listade på SAOL: 

    https://www.vegovaggen.se/kola-och-graddpaj/

    https://svenska.yle.fi/recept/2002/08/02/graddpaj-med-citron-och-lime


    https://sv.infoshka.com/publication/327


    https://sv.foodservicei.com/bakning/graddpaj-med-bar.html


    Menar du i SAOL, Svenska Akademins Ordlista, eller leker du smart.
    Varför skulle Amerikanska bakverk listas där, orkar inte ens kolla.
  • Limeblad

    Skulle också säga gräddpaj. Det är väl såna poliserna i Pippi får i ansiktet när de är på tivoli?

  • Anonym (tårta)
    Limeblad skrev 2021-10-14 16:11:59 följande:

    Skulle också säga gräddpaj. Det är väl såna poliserna i Pippi får i ansiktet när de är på tivoli?


    Åh ni vill så gärna vara Amerikaner, eller så vet ni inte ens att ni inte är det, gräddpaj, finns inte i Sverige, men ok, funkar det för er så, vem är jag att störa.
  • Limeblad
    Anonym (tårta) skrev 2021-10-14 16:16:14 följande:

    Åh ni vill så gärna vara Amerikaner, eller så vet ni inte ens att ni inte är det, gräddpaj, finns inte i Sverige, men ok, funkar det för er så, vem är jag att störa.


    Vadå finns inte?
  • Anonym (tårta)
    Limeblad skrev 2021-10-14 16:22:51 följande:
    Vadå finns inte?
    När har någon här i Svea rike serverat dig "gräddpaj", snälla berätta.
  • Limeblad
    Anonym (tårta) skrev 2021-10-14 16:28:35 följande:

    När har någon här i Svea rike serverat dig "gräddpaj", snälla berätta.


    Jag har aldrig ätit en gräddpaj, det verkar inte gott. Det är som sagt något som kastas på clowner (till exempel i Pippi från 1969, finns på

    SVT play så du kan ju leta upp hur de ser ut). Den består av ett (paj)skal och (grädd)fyllning.

    Tårta är något annat. Den består av flera bottnar och lager av fyllning emellan. En kaka består av bara kakan, på sin höjd har den frosting (men det får man kanske inte heller säga för dig, så glasyr då). Eller är allt tårta för dig? Säger du att du äter äppeltårta och kladdtårta också?
  • Anonym (tårta)
    Limeblad skrev 2021-10-14 17:07:52 följande:
    Jag har aldrig ätit en gräddpaj, det verkar inte gott. Det är som sagt något som kastas på clowner (till exempel i Pippi från 1969, finns på

    SVT play så du kan ju leta upp hur de ser ut). Den består av ett (paj)skal och (grädd)fyllning.

    Tårta är något annat. Den består av flera bottnar och lager av fyllning emellan. En kaka består av bara kakan, på sin höjd har den frosting (men det får man kanske inte heller säga för dig, så glasyr då). Eller är allt tårta för dig? Säger du att du äter äppeltårta och kladdtårta också?
    Gäsp.
Svar på tråden Vad kallas det som clowner mular i ansiktet på varandra?