Inlägg från: Mantrasina |Visa alla inlägg
  • Mantrasina

    Tror att jag kommer dö snart...

    Några tankar...

    Din killes reaktion är säkerligen en krisreaktion. Ge honom tid. 

    Din reaktion är också en krisreaktion, och allt behöver inte vara över på grund av en cancerdiagnos. Cancer är ju ett samlingsnamn för otroligt många olika sjukdomar, vilken sort är det du har drabbats av? Har din läkare berättat om de hoppas på att kunna bota den, eller om de är säkra på att den inte går att bota? 

    Många cancersjukdomar går idag att bota, ytterligare andra kan man leva ett långt och bra liv med trots att de inte kan botas. Några har snabbare förlopp och leder till döden. 

    Ta inte ut nåt i förskott! Finns behandlingar som åtminstone bromsar förloppet och lindrar besvären  av sjukdomen även om det inte är realistiskt att försöka bota sjukdomen. 

    Du skriver att du har mycket ont och värk. Prata med din onkolog! Det finns ingen anledning till att du inte ska få testa dig fram till rätt sorts smärtlindring så att du är så nära smärtfri det går att komma. Vem som helst kan tappa livslusten av att gå omkring med ständiga smärtor och värk. 

    Jag hoppas att du hittar tillbaka till någon sorts hopp, och att vården kommer ta väl hand om dig! Be om att få en samtalskontakt och hör efter om du kan få kontakt med andra med din diagnos och situation. 

    Beroende på hur gammal du är finns också några olika alternativ för att komma i kontakt med andra, och det rekommenderar jag starkt!

    Har du frågor och funderingar får du gärna höra av dig till mig. Har arbetat som sjuksköterska inom cancervården och med cancerdrabbade de senaste tio åren.

Svar på tråden Tror att jag kommer dö snart...