• Thu 14 Oct 2021 09:57
    1040 visningar
    3 svar
    3
    1040

    Gammal oljetank, material?

    Har nu fått ändan ur vagnen och rivit vår sedan länge bortkopplade oljetank. Ska sälja resterna på skroten men har ingen koll på vad det är för material.

    Mätte upp en fyrkantig del som vägde 10 kg till 0,001 m3, vilket enligt formeln för densitet ska bli 10  10^3 kg/m3, vilket går närmare densiteten för bly än för järn enligt en tabell. Nån skrotnisse här som har nån mer koll på vad dessa tankar brukar vara gjorda av?

  • Svar på tråden Gammal oljetank, material?
  • Thu 14 Oct 2021 20:10
    #1
    +1

    Det är järn/stål, och du får föga mycket på skroten för det. 

  • Thu 14 Oct 2021 20:16
    #2
    RodisDoris skrev 2021-10-14 20:10:12 följande:

    Det är järn/stål, och du får föga mycket på skroten för det. 


    Precis så är det, blir väl knappt nån hundralapp för en normalstor villatank?

    Kolla om det är nån olja kvar i den, det kan många ha nytta av.

    När jag tog bort den tank som satt i huset jag ägde för några år sen så visade det sig att det var nästan 600l kvar i den. En bekant till mig som har en hel del gamla dieseldrivna maskiner spädde det 50/50 med färsk vanlig diesel och körde i sina maskiner. Det går utmärkt.
    Med dagens dieselpriser är nog en del till o med villiga att ge en slant för din gamla olja....
  • Nutid
    Thu 14 Oct 2021 20:25
    #3

    Troligen låglegerat stål.

    Men det är helt rätt tid att sälja skrot jag skulle tro att du får uppåt 2 kr kg idag.

    För oss som bygger saker av stål får betala ca 5-6 kr mer per kg idag jämfört med för ett år sedan.

Svar på tråden Gammal oljetank, material?