• Sun 5 Dec 2021 19:05
    43754 visningar
    206 svar
    206
    43754

    Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

    AnciL skrev 2021-12-04 17:22:42 följande:

    Hur har det gått för er?

    Jag är 36 år och inne i min första IVF på Livio Umeå, kort program, är på sjunde dagen med Gonal-f 450ie och andra dagen Fyremadel. På måndag ska jag på första ultraljudet under behandlingen och är supernervös för hur det kommer se ut. Vid första besöket på kliniken kunde man bara se tre äggblåsor på ena sidan och ingenting på andra så det känns nästan lite kört på förhand redan.

    Jag har inte märkt några humörsvängningar eller andra biverkningar än i alla fall, är trött men håller på att sluta snusa och utgår från att det är orsaken till tröttheten. Mitt största besvär är att jag blev less på att ta sprutor redan dag tre eftersom jag tappade hoppet lite vid första ultraljudet. Jag vet inte varför jag har så få ägg, försöker tänka positivt men ändå vara realistisk och det är en svår balansgång.

    Är det någon fler som är mitt i en behandling just nu?


    Hej!

    Jag är 38 och inne på mitt andra försök.

    Dag åtta med sprutor idag. Tar Fyremadel och GonalF 300, som är maxdos enligt min klinik. Men du får 450 alltså!? Det vill jag också ha. Förstå mig rätt, biverkningarna kan jag vara utan, men tackar inte nej till lite mer skjuts :) Är riktigt illamående och trött faktiskt.

    Förra försöket gav fyra ägg, varav två omogna och ett som blev befruktat. Vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig, men lite besviken blev jag. Idag var jag på ett första ultraljud och hade en mogen blåsa och tre som fortfarande var för små.

    Så jag har precis som du få ägg. Frågade om det idag och läkaren sa att det är normalt för åldern. Jag försöker tänka positivt, vi fick ändå ett embryo förra gången. Och det är ju till syvende och sist det som behövs. Ett enda. Sen hade det ju givetvis varit skönt om det hade blivit fler att frysa in så jag hade sluppit en ny hormonstimulering nu när det inte ville fästa senast.

    Tappa inte hoppet! Förstår att det är extra svårt nu när du försöker sluta snusa ovanpå allt. Din stackare, det måste kännas hemskt. Jag har själv varit där. Var en riktig storsnusare förr.
  • Mon 6 Dec 2021 23:48
    #45
    AnciL skrev 2021-12-06 21:37:18 följande:

    Japp jag får 450, av vad jag läst så är det högsta så knepigt att din klinik sagt att 300 är max. :o

    Jag vet dock inte om det hjälper så mycket, var på mitt första ultraljud idag och det verkar inte ha hänt någonting på 8 dagar med GonalF 450, en blåsa som var större än de andra två men ändå alldeles för liten. Sjukt besviken, läkaren bestämde att jag ska fortsätta med GonalF 450 under veckan och nytt ultraljud på fredag. Är inställd på att det här försöket blir avbrutet och hoppas kliniken vill ge mig en ny chans efter nyår, men det känns inte bra att min kropp inte verkar reagera alls när jag har så hög dos GonalF. Har ju inte ens märkt några biverkningar, inbillade mig att det värkte lite i äggstockarna senaste dagarna men efter undersökningen idag undrar jag om jag bara är dålig i magen heh.

    Vad synd att du bara fick ut ett embryo senast men vilken himla bra inställning du har. Du har ju helt rätt i att ett är det enda som behövs egentligen!

    Jag hoppas du får ut fler som klarar sig denna vända så du slipper hormonbehandlingen igen om det inte skulle fästa nu heller. Det måste ju vara extra nervöst när man vet att man bara har ett och går det inte vägen så måste man göra om hela behandlingen. Håller verkligen tummarna för dig!


    Ja, det var konstigt. Kan det bero på att jag går inom regionen tro..? Får känslan att det kan skilja en del mellan region och privat klinik. Det skiljer ju i övre åldersgräns och så. Kanske även när det kommer till medicineringen..?

    Vad tråkigt att höra att det går trögt för blåsorna, men ta inte ut nåt i förväg. Det kan hända saker till på fredag. Har läkaren sagt något som får dig att tro att det kan bli avbrutet eller är det din egen oro? Har de nån längsta gräns för att göra äggplock? Alltså hur många ägg som minst.

    Förra försöket var mina också för små dag åtta, men vid undersökning tre dagar senare hade de vuxit lite och sen fick de ju ut två mogna ägg ytterligare tre dagar senare.

    Tror f ö man gör klokt i att inte jämföra sig med någon annan, det är som upplagt för besvikelse. Vid förra försöket läste jag en massa trådar här där folk glatt skrev om många fina embryon och blastocyster. Hade ju ingen aning om vad jag kunde förvänta mig. När det sen visade sig att jag bara fick ett embryo kände jag mig så jävla infertil, men så insåg jag att dessa kvinnor var strax över 30, och då kändes det lite lättare. Bestämde mig för att inte förutsätta något. Samtidigt kände jag mig så glad för det där lilla embryot. Det var ett litet mirakel i sig. Väldigt dubbla känslor. Men det är svårt att hålla hoppet uppe hela tiden, ibland bryter jag ihop också. Som när jag häromdagen fick veta att min mans bästa vän med tjej väntar barn. De sista ut i bekantskapskretsen. Det tog två månader för dem och vi har hållit på i flera år. Jag grät i flera timmar. Man är ju inte mer än människa.

    Hoppas verkligen det börjar hända saker för dig nu i dagarna! Vet inte om man ska lägga så mycket vikt vid biverkningar, om det har en klar koppling till hur det växer tänker jag. Känner mig trött, men illamåendet har gått över vilket är skönt.

    Tack för ditt stöd! Håller tummarna för dig också!
  • Wed 8 Dec 2021 14:49
    #47
    AnciL skrev 2021-12-07 21:06:18 följande:

    Jag går också genom regionen/landstinget men din klinik kanske har haft väldigt många patienter som blivit överstimulerade på 450 och därför suttit en egen gräns vid 300. Eller så är det skillnad beroende på vart i landet man behandlas, jag går på Livio i Umeå och vi kanske behöver högre doser här uppe i mörka norr. :D

    Det är bara min egen oro, läkaren sa på första besöket att det inte är säkert att IVF fungerar och att man då kan överväga äggdonation eller adoption. Jag tog det personligt, som att hon bedömde att det är extra liten chans att IVF ska fungera för oss men det kan ju vara så att de informerar alla om det så man inte ska ha för höga förhoppningar.

    Läkaren sa på första besöket att de helst vill kunna plocka ut tre ägg, jag sa "vilken tur att jag har tre blåsor då" men jag hade inte tänkt på att alla blåsor kanske inte fungerar som de ska. Jag vet inte om de kommer göra ett plock ifall det bara är en blåsa som har växt ordentligt.

    Ja gud jag har läst här på forumet om kvinnor som fått ut 10-20 ägg men jag hade inte analyserat deras ålder ännu så tack för att du nämnde det. :)

    Det känns så orättvist ibland, förstår att det var tufft att höra att det gick så lätt för dem när ni har det så besvärligt. Jag har varit upprörd över att min egen mamma fick min yngsta bror när hon var 41, utan problem av vad jag vet, har inte haft någon brådska själv eftersom hon kunde få barn så länge. Min partner har velat ha barn sedan vi var i 20-års åldern och det är jag som velat vänta, det är det värsta om det nu inte skulle gå.

    Jag har fått för mig att biverkningar betyder att kroppen liksom aktiveras ordentligt av behandlingen, men det kan vara för att jag hörde att det var bra att få feber efter covid-vaccinet och jag har inte läst forskning på det, bara enligt ryktet så jag kanske inte ska lägga så mycket tyngd i det.

    Ska du på något fler ultraljud eller har du fått tid för äggplock redan?

    Tack för ditt stöd med! :)


    Jaha ok, jo men så kan det kanske vara. Får fråga dem ifall det blir aktuellt med en tredje IVF. Haha, ja ni kanske behöver en extra skjuts där uppe ;)

    Åh jag fattar. Hade också lätt kunnat tolka det så. Men som du skriver så informerar de säkert alla. Jag får väldigt lite information på min klinik vilket retar mig. De svarar ofta undflyende på frågor, som om de inte har några bra svar. Kanske är det för att det finns så många oklara faktorer när det kommer till reproduktionen. De har inte svar på allt. Livets mysterium osv?

    Fick du göra ultraljud innan du satte igång med sprutorna alltså? De kunde se att du hade tre blåsor i det stadiet? På ultraljudet i söndags mätte de storleken på fyra blåsor hos mig, men igår när jag var tillbaka för ett nytt mätte de sex st. Du kanske har fler blåsor som växt till sig på fredag? Jag har inte riktigt fattat hur det funkar det där.

    Ja, men det kan ändå va bra att ha med sig tänker jag :) Man är ??normal?? för sin ålder liksom. Samtidigt känns just åldersfaktorn rätt tung att bära. Det går ju inte att spola tillbaka tiden. Inte alls konstigt att du speglat dig i din mamma, om hon var 41 så fattar jag att du inte känt någon press. Helt förståeligt. Jag var rätt sen in i puberteten. Fick mens sent osv, så har alltid trott att jag haft några extra år tillgodo. Så dumt och nonchalant egentligen. Träffade min nuvarande när jag var 31. Jag hade kunnat köra igång nästan direkt, men han var inte redo för att skaffa barn förrän jag var 35. Grämer mig över det, men det är som det är. Förstår att det känns jobbigt att din partner velat länge men inte du, och nu har det visat sig vara svårt. Man får försöka att inte skuldbelägga vare sig sig själv eller andra. Livet har tagit vissa vändningar som man inte kunnat styra över, och är man inte redo så är man inte.

    Osäker på det där med biverkningarna. Tänker att det säkert ligger nåt i det du skriver, men att det också kan vara individuellt.

    På fredag ska jag göra äggplock. Min partner får inte följa med pga nya restriktioner. Känns sjukt jobbigt och ojämställt. Han blev inte insläppt på kliniken en enda gång vid förra försöket heller.

    Tycker det är fel. Det är väl bara att klä in honom i skyddsutrustning, men det är väl en ekonomisk fråga. Gör man IVF tillsammans med en partner ska båda vara delaktiga.

    Vad skönt det känns att få skriva av sig lite :) Har humörsvängningar idag. Körde fast i snön och skottade och svor en massa förut, haha.

    Hur som hade det vuxit lite mer när jag gjorde ultraljud igår. Två blåsor som var mogna och ytterligare en på g. Sen kanske ett par till, men de var små. Vi får se på fredag :)
  • Fri 10 Dec 2021 20:08
    #49
    AnciL skrev 2021-12-09 20:40:06 följande:

    Du har nog rätt i att de inte har svar på allt och därför svarar vagt men samtidigt tycker jag det är lite konstigt att de inte har fler svar. Visst att alla är olika men jag tycker det måste finnas logiska förklaringar, jag antar att det hade varit lättare att acceptera om man jobbade inom vården eller med biologi men eftersom jag inte gör det är det en aning frustrerande.

    Ja jag fick göra ett ultraljud innan jag började med sprutorna, läkaren skrev till och med ut bilder från det som jag fick med mig hem men jag fattar inte vad det är jag tittar på riktigt haha. Läkaren kunde se tre blåsor eller foliklar eller något? Jag kan inte termerna och vet inte riktigt vad skillnaden är men jag förstod det som tre potentiella ägg. Hoppas det har dykt upp fler till på fredag för mig med.

    Förstår att du kände ett lugn iom att du kom i puberteten sent, jag hade tänkt samma sak, startar man sent så har man väl skjutit upp allt några år. Så klokt av dig att försöka att inte skuldbelägga någon. Jag har skuldbelagt mig själv en hel del och tänker att nu får jag straffet för att jag velat vänta i form av sjukt obekväm behandling med sprutor. Samtidigt var jag ju inte redo tidigare så det är vad det är.

    Vad himla dumt att din partner inte får följa med in på äggplocket, ni gör ju detta tillsammans och han är ju ditt stöd. Så tråkigt med de nya restriktionerna, tycker som dig att de hade kunnat klä på honom full skyddsutrustning. Om det är en kostnadsfråga hade de ju kunnat ge er möjlighet att betala skyddskläderna själva, för många hade det nog varit värt det om det inte är några jättesummor.

    Jätteskönt att få skriva av sig, jag har inte riktigt någon irl att prata med eftersom jag inte känner någon som genomgått IVF. Min bästa väns reaktion när jag berättade att vi ska göra IVF var att hon blev jätteglad för vår skull, jag försökte förklara att det inte är ett "Jippi!"-moment men jag tror inte det gick fram helt.

    Snö är bra att avreagera sig på! :D

    Vad roligt att höra att du fått två mogna blåsor redan och att du har totalt sex blåsor synliga, hoppas några fler mognar till sig till på fredag för dig! Jag håller tummarna för att du får ut flera ägg och att de klarar sig bra!

    Lycka till på imorgon!! :)


    Jag håller helt med dig, och det finns säkert en massa information som de håller inne med av lathet. Så fort jag möter nån i personalen som verkar empatisk pepprar jag personen med frågor. Får passa på.

    Gjorde äggplocket idag och blev riktigt glad över resultatet. Sex ägg fick de ut från sju blåsor. Vet inget om mognad eller kvalitet än, men kvantiteten verkar ändå lovande. Ett par borde statistiskt bli befruktade. Hur har det gått för dig idag? Jag har tänkt på dig. Hoppas så att dina blåsor vuxit till sig och att fler har blivit synliga. Ska du fortsätta med sprutor? Vad lustigt att du fick med dig bilder på dina äggblåsor, haha. Undra hur de tänkte där. Ett substitut för ultraljudsbild på foster kanske ;)

    Tycker som du angående skyddskläder, det hade jag gärna betalat för själv om det är där skon klämmer. Min man kommer iaf att få följa med på insättning av embryo om det blir aktuellt. Förstår i ärlighetens namn inte hur de drar sina gränser, men men, jag får vara glad för det lilla. Tycker det är viktigt att han får se hur utsatt man är i gynstolen.

    Ledsamt att höra att du skuldbelagt dig själv, men jag förstår dina känslor. Fast vem vet, det kanske hade varit lika kämpigt för oss att bli gravida i 20-årsåldern?

    Jippie-moment, haha. Nej, det är det verkligen inte! Jag känner inte heller någon som genomgått IVF. Även om mina vänner visar medkänsla förstår de inte vad jag går igenom.

    Hoppas du får en fin helg!
  • Sat 11 Dec 2021 22:40
    #51
    Jonisa skrev 2021-12-11 21:17:55 följande:

    Befinner mig nu i försök nr 2. Kör Gonal-F och Fyremadel för närvarande och har troligtvis ÄP i slutet av kommande vecka.

    På första ultraljudet nyligen syntes omkring 8 ägg, ungefär samma som sist.

    Tycker att sprutorna gör mycket ondare att ta denna gången än förra. Alltså att sticket med nålen känns mer av någon anledning!

    Börjat oroa mig lite för ÄP redan nu men det är väl bara att börja mentalt förbereda sig?.


    Jag gjorde äggplock igår. Andra försöket för mig med. Det var inte lika hemskt denna gången. Kanske pga att jag fick lite mer morfin, men mest tror jag det var för att jag gjort det en gång förut. Inte samma anspänning. Men kändes ändå oroligt eftersom första plocket var vedervärdigt.

    Sen fick jag med en morfintablett hem också. Glad att jag bad om det, för smärtan efteråt upplever jag värre än vid själva plocket. Hoppas det går bra för dig när det är dags!

    Åtta blåsor är ju toppen!
  • Sun 12 Dec 2021 15:48
    #54
    Ma1986 skrev 2021-12-12 12:03:16 följande:

    Min livmoder blev så svullen/blodfylld av plocket att jag fick andningssvårigheter. Låg vaken hela natten pga av hugg i bröstet så fort jag tog ett för djupt antedag när kroppen höll på att somna. Aktien var ju till lika lite hjälp som vanligt, 6h väntetid när vi åkte in 21 på kvällen

    Nu är det iaf bättre men inte helt återställt


    Men herregud vad fruktansvärt. Stackars dig! Du måste haft riktig otur. Eller har de klantat sig på nåt sätt, vet du det?

    Vad roligt att alla dina ägg blev befruktade. Det låter lovande. Jag har fått ett embryo insatt idag. Är jätteglad! Tre av mina sex ägg var omogna, men de andra tre blev befruktade. Ska också odlas vidare i väntan på ev. frys. Känns stort! Vid förra försöket fick vi bara ett embryo.

    Hoppas våra embryon fäster nu :)
  • Sun 12 Dec 2021 17:00
    #58
    Jonisa skrev 2021-12-12 15:59:21 följande:

    Skönt för dig att ha genomfört äggplocket! Hoppas att andra känns bättre för mig också, förra var INTE skoj!

    Jag upplevde att det blev riktigt jobbigt typ ett par dagar efter ÄP, att magen svullnade upp men att det blev bättre 7-10 dagar efter ÄP förra gången.

    Hoppas allt går bra denna gången och att det blir åtminstone några stycken ägg! Men just nu koncentrerar jag mig på att orka med resten av sprutorna som jag verkligen AVSKYR!

    Andra försöket även för dig, hur gammal är du, om det är ok att fråga?


    Oj vad jobbigt! Efter ÄP tycker man ju att det borde lägga sig. Vet du vad det berodde på att det blev så illa? Jag är faktiskt riktigt svullen idag jag också, men tror att det beror på lutinus. Blev förstoppad redan första dagen, vilket jag aldrig är annars, så måste ju bero på det.

    Att du tycker sprutorna är så jobbiga denna gången? kan det bero på allmäntillståndet? Typ att du har nån infektion i kroppen? Jag hade det förra försöket och då var sprutorna värre.

    Jag är 38. Du? Vi har försökt sen jag var 35. Sökte hjälp först efter 1,5 år, sen var det elva månaders väntetid efter utredningen. Sånt slöseri med ens tid.

    Hur många ägg fick du senast? Jag fick fyra varav två omogna och ett befruktat.

    Denna gången höjde de dosen på gonalen och då fick jag sex, varav tre omogna och tre befruktade. Det går framåt!

    Håller tummarna för att äggplocket går bra och du får ut ett gäng fina ägg!
  • Sun 12 Dec 2021 19:13
    #61
    Jonisa skrev 2021-12-12 18:35:10 följande:

    Ja jag vet inte riktigt varför men var svullen länge efteråt plus andfådd! Jag har aldrig gått på lutinus, förra gången blev det 6 ägg ut men inget att sätta in tyvärr så jag gick aldrog på lutinus.

    Jag är 37 år 2022 så då är vi i närliggande ålder då, skoj att få följas åt!


    Vad tråkigt att första försöket gick så dåligt för dig :(

    Ja, toppen att vi kan följas åt här.
  • Sun 12 Dec 2021 19:19
    #62
    Jonisa skrev 2021-12-12 18:41:48 följande:

    Vet någon vad det betyder att äggen är omogna? Betyder det att man egentligen borde ha gått någon dag till med sprutor eller skulle de omogna äggen aldrig ha blivit mogna ändå? Vet någon?


    Som jag förstått det så är det så ja, att de hade kunnat mogna efter fler dagar med sprutor. Dock är det en avvägning läkarna gör, eftersom de redan mogna blåsorna kan bli övermogna av mer stimulering, och då går de inte de äggen att använda. Så det bedöms från fall till fall.
  • Sun 12 Dec 2021 21:12
    #66
    Ma1986 skrev 2021-12-12 19:46:00 följande:

    Nej när jag pratade med Sophiahemmet på morgonen sa det att det var fullt normalt att det kunde bli så och bekräftade vi VUL i fredags att allt såg ut som det skulle. Pratade även med 1177 på kvällen och de trodde det var morfinet? suck. När jag fick förklaringen kändes det fullt rimligt men förvånande att 1177 inte kunde komma fram till det

    Jag vi håller tummarna! När får du göra grav.test?


    Om det är fullt normalt tycker man ju verkligen att 1177 borde sitta på den kunskapen. Då kanske ni sluppit sitta på akuten halva natten dessutom :(

    Ska göra testet den 27 dec. Känns som en evighet tills dess. När får du testa?
Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?