• Anonym (Prick­ekorv)
    Thu 14 Oct 2021 13:00
    279 visningar
    6 svar
    6
    279

    Sluta amma pga akne

    Jag har sedan tidigare PCOS, men nu efter graviditet så har jag fått enormt svår acne. Nu snackar vi om bölder som sitter djupt under huden, det är över hela käkbenen, kinder och rygg/axlar. Och för varje vecka blir det bara på större områden. Har helatiden tänkt att det blir bättre när hormonerna kommer i balans efter graviditeten och amningen. Men nu är lillen 3,5 månader och det har bara blivit värre. Så jag fick tid på vårdcentralen som nu gett mig recept på tetralysal (antibiotika) som jag ska äta i 3 månader. Men jag får inte amma då barnet kan få skador på skelett och tänder av medicinen. Nu velar jag om det är rätt att börja med medicinen eller om jag ska avvakta tills han blir äldre? Hade tänkt amma tills iaf 6månader men samtidigt är min acne så svår och jag är rädd för alla bestående ärr som kan bli. Sen gör det fruktansvärt ont, kan inte ha bh för banden skaver mot akne, dem spricker så var läcker och tröjan fastna, byter örngott efter varje natt bra blod och var. Sen mår man psykiskt dåligt av att se så här hemsk ut. Hat avstått simhallen med barnen för jag kan inte med att visa mig såhär. Vad skulle ni gjort I min sits? Det grämer mig att att dem mysiga stunderna man ammar och näringen går förlorad, men ska jag tänka på mig själv eller bebisen nu?

  • Svar på tråden Sluta amma pga akne
  • Anonym (Jag)
    Thu 14 Oct 2021 13:10
    #1

    I den situationen hade jag slutat amma och börjat medicinera. Ditt mående är viktigt. Vänj barnet lite successivt vid flaska/ersättning så kommer det säkert funka fint.

  • Anonym (G)
    Thu 14 Oct 2021 13:11
    #2
    Anonym (Prickekorv) skrev 2021-10-14 13:00:05 följande:

    Jag har sedan tidigare PCOS, men nu efter graviditet så har jag fått enormt svår acne. Nu snackar vi om bölder som sitter djupt under huden, det är över hela käkbenen, kinder och rygg/axlar. Och för varje vecka blir det bara på större områden. Har helatiden tänkt att det blir bättre när hormonerna kommer i balans efter graviditeten och amningen. Men nu är lillen 3,5 månader och det har bara blivit värre. Så jag fick tid på vårdcentralen som nu gett mig recept på tetralysal (antibiotika) som jag ska äta i 3 månader. Men jag får inte amma då barnet kan få skador på skelett och tänder av medicinen. Nu velar jag om det är rätt att börja med medicinen eller om jag ska avvakta tills han blir äldre? Hade tänkt amma tills iaf 6månader men samtidigt är min acne så svår och jag är rädd för alla bestående ärr som kan bli. Sen gör det fruktansvärt ont, kan inte ha bh för banden skaver mot akne, dem spricker så var läcker och tröjan fastna, byter örngott efter varje natt bra blod och var. Sen mår man psykiskt dåligt av att se så här hemsk ut. Hat avstått simhallen med barnen för jag kan inte med att visa mig såhär. Vad skulle ni gjort I min sits? Det grämer mig att att dem mysiga stunderna man ammar och näringen går förlorad, men ska jag tänka på mig själv eller bebisen nu?


    Ta medicinen skulle jag säga. Finns många som inte ens kan amma av andra anledningar.
  • Anonym (Medic­in)
    Thu 14 Oct 2021 13:36
    #3

    Jag hade slutat amma på en gång och tagit medicinen.

  • Thu 14 Oct 2021 13:48
    #4

    Jag hade påbörjat ett avslut av amningen men gett mig själv 2-4 veckor att komma dit så jag både jag och bebis hann med omställningen.

    Har 4 barn och alla har inte varit dundersugna på att ta flaska eller för den delen komma igång med mat. Men det brukar gå lättare ju mindre de är, de har inte lika mycket egna preferenser vid 3.5 månad som vid 6 månader.

    Jag hade varit rädd att om jag väntat till 6 månader för att jag velat amma så länge så skulle det ändå inte vara lätt att sluta amma. Hellre då börja direkt att se om flaska funkar och fasa ut det på 2 veckor och om det är krångligare 4 veckor.

    Prioritera dig själv och att få börja med medicinen men gör det i en takt du är bekväm med.

  • Anonym (ME)
    Thu 14 Oct 2021 14:01
    #5

    Din hälsa och ditt psykiska mående är också viktigt när du har barn. Så i ditt läge hade jag avslutat amningen om barnet accepterat alternativen.

    Jag lider också av den där böldacnen (mer eller mindre under årens gång) och vet hur jobbig den är när den är aktiv. Både fysiskt och psykiskt. 

  • Anonym (A)
    Thu 14 Oct 2021 20:48
    #6
    Anonym (ME) skrev 2021-10-14 14:01:26 följande:
    Din hälsa och ditt psykiska mående är också viktigt när du har barn. Så i ditt läge hade jag avslutat amningen om barnet accepterat alternativen.

    Jag lider också av den där böldacnen (mer eller mindre under årens gång) och vet hur jobbig den är när den är aktiv. Både fysiskt och psykiskt. 
    Håller med
Svar på tråden Sluta amma pga akne