• Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?)

    Går det eller inte?

    Jag har varit på dejt med en person tre gånger nu och det känns jättebra. På första dejten fick jag veta att personen är religiös, kristen. Alltså inte någon som bara säger sig vara det utan att egentligen mena det. Personen är religiös på riktigt.

    Själv är jag ateist och har aldrig dejtat en person som är troende på det sättet. För mig känns det som att det blir svårt att få det att funka mellan en som är troende och en som inte är det. Det räcker väl inte bara att acceptera varandra, det handlar väl om att man kommer ha olika värderingar och ståndpunkter som kanske inte går ihop? Tänker att detta kan leda till många konflikter. Till exempel så tycker jag om att festa och dricka alkohol ibland med mina vänner. Jag vet att personen jag dejtar varken dricker alkohol eller festar, men jag tänker ju inte sluta med det bara för att min partner inte accepterar sånt.

    Är det bäst att skita i detta eller kan det funka?

  • Svar på tråden Går det eller inte?
  • Anonym (E)
    Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?) skrev 2021-10-14 16:50:34 följande:
    Personen har ju sagt att hen är djupt religiös, är inte alls bara min gissning. Ja, hen kan stanna hemma men jag vill ändå att hen ska acceptera att jag dricker och festar om jag vill.
    Nej, jag menar gissning kring hens värderingar. Bara för att man är starkt troende betyder inte att man blir idiot kring ett normalt liv helt automatiskt. Känns ju inte så fräscht att du dömer ut så kraftigt på förhand.
  • Anonym (F)

    Vad tycker personen det handlar om att ni har olika trosuppfattning? Vill h*n fortsätta dejta ändå?

  • Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?)
    Anonym (E) skrev 2021-10-14 16:54:29 följande:

    Nej, jag menar gissning kring hens värderingar. Bara för att man är starkt troende betyder inte att man blir idiot kring ett normalt liv helt automatiskt. Känns ju inte så fräscht att du dömer ut så kraftigt på förhand.


    Försöker vara på den säkra sidan. Har aldrig sagt att det ÄR så, kan ha fel. Jisses, sluta vara så kränkt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?) skrev 2021-10-14 17:27:21 följande:
    Försöker vara på den säkra sidan. Har aldrig sagt att det ÄR så, kan ha fel. Jisses, sluta vara så kränkt.
    Kränkt...? Iofs, dömer du nån som du knappt känner ska jag väl inte bli förvånad att du dömer de som svarar i tråden också.
  • Lönnsirap
    Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?) skrev 2021-10-14 16:03:20 följande:

    Jag vet ju att personen är väldigt kristen så jag tror att vi kommer ha helt olika åsikter. Det är väl inte så konstigt? Kan ha fel men det är vad jag tror.

    Personen fick reda på att jag är ateist på första dejten, samtidigt som jag fick reda på att hen är kristen


    Det är väl absolut inte konstigt att förutsätta att en ateist och en kristen inte helt delar uppfattning, åsikter och önskemål om hur man vill leva livet.

    Antingen tycker du att det räcker med tre dejter, och vill inte vara ihop med nån kristen utifrån vad du vet sedan tidigare, eller så fortsätter du ta reda på mer om ni är kompatibla i livet. Jag tänker dock att det liksom inte går att förutsätta att kristna inte kan vara ihop med ateister. Det beror ju vilket samfund, personens övriga egenskaper och hur mycket man klarar varandras synsätt.
  • Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?)
    Anonym (E) skrev 2021-10-14 17:34:07 följande:

    Kränkt...? Iofs, dömer du nån som du knappt känner ska jag väl inte bli förvånad att du dömer de som svarar i tråden också.


    Räcker med att se på hur du svarar, du säger att det inte är så fräscht av mig vilket tyder på att du är kränkt
  • Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?)
    Lönnsirap skrev 2021-10-14 17:42:23 följande:

    Det är väl absolut inte konstigt att förutsätta att en ateist och en kristen inte helt delar uppfattning, åsikter och önskemål om hur man vill leva livet.

    Antingen tycker du att det räcker med tre dejter, och vill inte vara ihop med nån kristen utifrån vad du vet sedan tidigare, eller så fortsätter du ta reda på mer om ni är kompatibla i livet. Jag tänker dock att det liksom inte går att förutsätta att kristna inte kan vara ihop med ateister. Det beror ju vilket samfund, personens övriga egenskaper och hur mycket man klarar varandras synsätt.


    Ja jag vet, men när personen sa att hen är djupt religiös så tänker jag direkt att vi kommer krocka. Då låter det som att personen är väldigt troende och vi kanske kommer ha olika värderingar
  • Anonym (ooo)

    Jag hade inte tagit det vidare, om värderingarna är för olika. 

  • Anonym (L)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-14 16:36:44 följande:

    Ja men till stor det är ju sk "matchning"  ren BS för människor är ju inte som robotar med fasta egenskaper som aldrig förändras förrän den kraschar. Vi är föränderliga, ibland från stund till stund beroende på hur vi mår och vad vi upplever just då. Vi är heller inte alltid helt ärliga ens med oss själva, vi har inte ens alltid en 100% korrekt bild av oss själva (självinsikt). Vi framställer oss ofta från våran bästa sida för andra och döljer våra brister ibland tom för oss själva. Hur vi reagerar i olika situationer är inte alltid som vi trott att vi skulle göra, etc, etc... så hur fan skulle en verklig matchning öht kunna gå till?

    När det gäller mänskliga relationer så är det ALLTID i stort sett ett experiment och enda sättet att veta är att prova sig fram. Kärlek och relationer handlar ju till stor del om känslor och personkemi och det styrs ju absolut inte helt av logisk utan till stor del av subjektiva och ofta ganska irrationella känslor. Människor kan vara helt olika och ändå trivas med varandra, eller väldigt lika, det finns lixom inget direkt facit för hur personkemi uppstår. Ofta kan en persons brister uppvägas av personens styrkor, eller tvärtom.

    Hela den här matchningssnacket där man försöker få folk att tro att man kan matcha människor som man matchar prylar eller tjänster är egentligen rätt löjligt och mest ett sätt att tjäna pengar. I praktiken är det inget annat än antaganden och gissningar baserat på information som varje person själv lagt upp som är allt annat än pålitligt. Inte undra på att så många människor går om kring och väntar på mr/mrs pefekt och sätter ribban på en orimlig nivå. Människor funkar inte som sökalgoritmer gör.


    Men om man vet redan från början att man är alldeles för olika, har olika värderingar och livsmål med mera, då tycker jag att det är väldigt onödigt att ens gå in i det träsket och börja dejta varandra. Det håller sällan om man inte har samma värderingar och jag vill inte slösa min tid på att dejta någon som jag redan från början vet att jag inte passar ihop med.

    Absolut att människor är föränderliga men jag går inte in med inställningen att personen ska förändras eller att jag ska lyckas förändra denne.

    Man kan få kärlekskänslor även fast man är väldigt olika MEN i längden så blir det nog väldigt krävande att ha ett förhållande om man är väldigt olika och har helt olika värderingar. Det kan leda till många olika konflikter. Det är ju en klar fördel om man har liknande värderingar. De flesta brukar väl inte bli tillsammans med någon som har helt andra värderingar än en själv. Man kan ändå ha känslor för personen men det betyder inte att förhållandet fungerar.

    Jag tror att det är en klar fördel om man har liknande värderingar och livsmål. Vad du gör är upp till dig men jag är inte intresserad av att vara tillsammans med någon som har helt annorlunda värderingar. Det skulle inte funka i längden.
  • Tow2Mater

    Vilka olika värderingartror du ni skulle ha? De flesta delar normala värderingar, så ni har med stor sannolikhet fler gemensamma än inte.

Svar på tråden Går det eller inte?