• Anonym (Godis­råtta)
    Thu 14 Oct 2021 18:14
    1733 visningar
    44 svar
    44
    1733

    Om jag måste äta godis vad ska jag äta?

    Jag erkänner att jag är en godisråtta. Det funkade när jag var yngre men nu måste jag tänka lite på vikten. Så vad bör jag äta när jag vill ha godis, riktigt godis, men som inte är så fasligt många kalorier? Glass är också gott. Choklad äter jag väl mest och då oftast Marabou i olika smaker.

  • Svar på tråden Om jag måste äta godis vad ska jag äta?
  • Fri 15 Oct 2021 19:32
    #31

    Skumgodis kanske, mycket luft och inte så många gram per bit.
    Chokladpudding på pulver blandat med mellanmjölk är inte heller så jättemånga kcal.

  • Anonym (B)
    Fri 15 Oct 2021 19:33
    #32
    Elie skrev 2021-10-15 17:25:26 följande:

    TS, det är viktigt att känna till att sötsug är att kroppen törstar efter energi, dvs glukos. Det är en viktig signal som våra kroppar ger oss. Glukos är det enda som våra organ matas med. Det är viktigt att äta mycket kritiskt rena kolhydrater såsom mängder av frukt och även potatis. Äter du det utan att blanda med fett så får glukoset ut i organen direkt och suget mättas så småningom när de fått nog (observera att man behöver äta ganska stor mängd frukt eftersom det är relativt kalorifattigt). Om du däremot sätter i dig fett, såsom jordnötssmör eller choklad, då sätter kroppen igång och producerat adrenalin för att kunna bryta ner fettet. Våra organ får då som konstgjord andning och livnär sig på adrenalin. Det fungerar för stunden men i förlängningen tröttar du ut alla organ, och framförallt binjurarna som producerar adrenalinet. Äter du mycket fett så blockeras dessutom näringsupptaget i blodet eftersom det cirkulerar fett i blodet.

    Vill du gå ner i vikt så är det fettsnålt som gäller och kritiskt rena kolhydrater såsom frukt. Dock måste du äta ofta och mycket för att hålla organen nöjda. Och först då uppstår inte sötsuget. Som någon skrivit här: att fruktfasta ger resultat, testa! Men lägg även till mycket grönsaker och potatis. När jag åt bara det i en månad hade jag inget sötsug alls, vilket jag annars alltid har. Det var fantastiskt och mitt humör var så jämt som jag aldrig i mitt liv har upplevt.

    En annan sak jag kan tipsa dig om är att äta honung/frukt/dadlar precis innan en måltid. Då åker glukoset ut till organen direkt och så får magen i lugn och ro processa måltiden. Är du väldigt hungrig när du äter en måltid med fett och protein så tar det då lång tid för glukoset att nå organen då allt ska processas samtidigt. Det är därför man ofta kan vara sötsugen efter en måltid, eftersom organen fortfarande ropar efter glukos.

    Jag vill tipsa dig om att läsa/lyssna på Anthony William. Finns enormt mycket bra att hämta därifrån som är helt avgörande för hälsan. Lycka till!


    Det är ju fruktsocker i frukt! Visst, det är bättre än godis men jag skulle inte uppmuntra till fruktfasta om man vill gå ner i vikt. Socker blir till fett i kroppen dessutom så man ska inte bara undvika fett utan även socker
  • Anonym (...)
    Fri 15 Oct 2021 19:50
    #33
    Anonym (B) skrev 2021-10-15 19:33:31 följande:
    Det är ju fruktsocker i frukt! Visst, det är bättre än godis men jag skulle inte uppmuntra till fruktfasta om man vill gå ner i vikt. Socker blir till fett i kroppen dessutom så man ska inte bara undvika fett utan även socker
    Fruktfasta och berätta sedan om du gick upp eller ner i vikt.
  • Anonym (Godis­gris)
    Sat 16 Oct 2021 09:31
    #34

    Kör man riktigt salt godis såsom turkisk peppar och liknande så äter man oftast inte lika mycket. Älskar godis. Kan inte tänka mig att sluta med godis. Däremot äter jag inte lika mycket numera utan jag nöjer mig med att använda minsta godispåsen i affären när jag plockar. Gäller endast choklad kan man köra med mer procent i chokladen så blir man vanligtvis nöjd med mindre choklad.

  • Anonym (Jenni­e)
    Sat 16 Oct 2021 15:59
    #35

    Jag sitter väl i samma sits och det enda som fungerar för mig är att försöka lära mig äta mindre godis. För mig fungerar det inte att köpa hantverksgodis, mörk choklad eller dietversioner. Vill jag ha godis vill jag ju ha godiset jag tycker om. 

    Men något som fungerar för mig är dels att byta ut godiset till frukt. Frukt är ju såklart inte godis, men det blir det där lilla söta utan att man behöver vara rädd att överäta på samma sätt. Jag föredrar att skära upp det i mindre bitar bara för att det ska kännas lite roligare än att bara "äta ett äpple". Frysta vindruvor är också väldigt gott.

    Något som också fungerar när sötsuget kommer är att ta något att dricka istället. Vill jag ta något som är faktiskt sött kan jag ta en kaffe med någon god smaksirap i. Annars finns det ju naturligt söta teer som ex. lakrits och pepparmintste. 

    Och sist men inte minst är att inte köpa hem stora mängder godis. Finns det inte tillgängligt kommer du ju såklart inte äta det. Är du sugen på att äta choklad så köp en liten kaka. Köp inte 2-3 större kakor bara för att det är på extrapris.

  • Anonym (Hormo­nElla)
    Sat 16 Oct 2021 16:30
    #36

    Jag försöker vara uppmärksam på min månadscykel. För under PMS är jag helt galen efter godis i tre dagar och då kan inget stoppa mig. Om det inte finns rätt saker hemma så gör jag kaksmet själv eller äter socker direkt ur påsen om så är.

    Men vid mens försvinner allt sug och jag kan istället springa 2 mil, äta bara en stor broccolibukett till lunch och en kaffe och vara nöjd på det till kvällen.

    Så för mig hade inte vanemässigt lördagsgodis funkat, för det hade inneburit att jag trattade i mig godis på dagar när jag inte ens vill ha det, och sen hade jag ändå "fallit" och ätit allt som inte springer ifrån mig under PMS-veckan.

    Jag försöker tillåta mig godis de där dagarna i månaden och sen kompenserar jag för det när jag inte känner sug.

    Ett stort tips är också att undvika chips som pesten, jag vet inget som jag går upp så fort i vikt av. Äter bara chips vid storhelg.

  • Sat 16 Oct 2021 16:42
    #37

    Jag vill inte göra TS eller er andra deppiga nu, men var försiktig med vad du äter för godis, eller rättare sagt om du blir bjuden på det! Det finns ute nu cannabis som ser precis ut som godis,

    Just saying.


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Godis­råttan­)
    Sat 16 Oct 2021 16:42
    #38

    Jag köper exakt det jag vill ha men små minibitar av choklad och tablettaskar som tuttifrutti. En ask räcker en hel film och väger bara 25g. Då känner jag att jag har fått unna mig men har inte ens ätit 100 kcal.

  • Anonym (vad du vill)
    Sat 16 Oct 2021 16:49
    #39

    Ät vad du vill, men köp en bestämd mängd. Tex tio st av dina favoriter. Handla när du är mätt så är det lättare att hålla sig till en viss mängd. 


    För mig funkar det bäst att äta lite men ofta, ja mat alltså, då blir mitt sug inte lika starkt. 

    Popcorn älskar jag, så det unnar jag mig, är det bara jag som ska äta så kan jag äta det till middag någon gång. 


    Sen finns en chokladpudding gjord på avokado som är gudomligt god! Googla efter recept om du vill testa. 

  • Anonym (Ereh)
    Sat 16 Oct 2021 16:49
    #40
    -1 +1
    Elie skrev 2021-10-15 17:25:26 följande:

    TS, det är viktigt att känna till att sötsug är att kroppen törstar efter energi, dvs glukos. Det är en viktig signal som våra kroppar ger oss. Glukos är det enda som våra organ matas med. Det är viktigt att äta mycket kritiskt rena kolhydrater såsom mängder av frukt och även potatis. Äter du det utan att blanda med fett så får glukoset ut i organen direkt och suget mättas så småningom när de fått nog (observera att man behöver äta ganska stor mängd frukt eftersom det är relativt kalorifattigt). Om du däremot sätter i dig fett, såsom jordnötssmör eller choklad, då sätter kroppen igång och producerat adrenalin för att kunna bryta ner fettet. Våra organ får då som konstgjord andning och livnär sig på adrenalin. Det fungerar för stunden men i förlängningen tröttar du ut alla organ, och framförallt binjurarna som producerar adrenalinet. Äter du mycket fett så blockeras dessutom näringsupptaget i blodet eftersom det cirkulerar fett i blodet.

    Vill du gå ner i vikt så är det fettsnålt som gäller och kritiskt rena kolhydrater såsom frukt. Dock måste du äta ofta och mycket för att hålla organen nöjda. Och först då uppstår inte sötsuget. Som någon skrivit här: att fruktfasta ger resultat, testa! Men lägg även till mycket grönsaker och potatis. När jag åt bara det i en månad hade jag inget sötsug alls, vilket jag annars alltid har. Det var fantastiskt och mitt humör var så jämt som jag aldrig i mitt liv har upplevt.

    En annan sak jag kan tipsa dig om är att äta honung/frukt/dadlar precis innan en måltid. Då åker glukoset ut till organen direkt och så får magen i lugn och ro processa måltiden. Är du väldigt hungrig när du äter en måltid med fett och protein så tar det då lång tid för glukoset att nå organen då allt ska processas samtidigt. Det är därför man ofta kan vara sötsugen efter en måltid, eftersom organen fortfarande ropar efter glukos.

    Jag vill tipsa dig om att läsa/lyssna på Anthony William. Finns enormt mycket bra att hämta därifrån som är helt avgörande för hälsan. Lycka till!


    Det var det dummaste jag har läst! Det är ju som att dämpa alkoholsug med alkohol.
  • Anonym (Ereh)
    Sat 16 Oct 2021 16:52
    #41
    +1

    Vadå "måste äta godis"? Det är väl inget måste. Undvik det helt istället. Varje gång du blir godissugen, ta en promenad istället. Winwin.

  • Sat 16 Oct 2021 16:54
    #42

    Alltså, jag tror på att man ska dra ner på sockret successivt så att kroppen inte får en chock. Tittar man på till exempel alkoholister, men även andra med ett beroende så kan det vara farligt att sluta helt med det.


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Sara (ännu en gotteg­ris))
    Sat 16 Oct 2021 20:56
    #43
    Anonym (B) skrev 2021-10-15 19:30:29 följande:

    Är det lika gott som riskakor?


    Har inte ätit riskakor på flera år men gissar på att det är ungefär samma. Det är ju mest kryddorna som ger smak. Tycker dock majskakorna är snäppet godare än linskakorna.
  • Sat 16 Oct 2021 21:34
    #44
    Anonym (Eva) skrev 2021-10-15 17:29:12 följande:

    Ja! Gud så gott! Det hade jag glömt. Tack för påminnelsen!

    Fryst tärnad mango är också som godis.


    Gjorde på banan och mango blev också riktigt gott
Svar på tråden Om jag måste äta godis vad ska jag äta?