• Thu 14 Oct 2021 18:45
    2313 visningar
    6 svar
    6
    2313

    Företagsekonomi eller nationalekonomi?

    Hej. Jag går på civilekonomprogrammet. Jag ska göra ett val ikväll, fördjupa mig i företagsekonomi eller nationalekonomi. & jag har ingen jävla aning vad jag ska välja. Vill arbeta med större banker i framtiden såsom riksbanken, vill även starta eget någongång samt tjäna så bra som möjligt. Jag är inte så intresserad av att bokföra för ett företag hela mitt liv men kan absolut tänka mig arbeta som det ett tag. Ja, vad väljer jag? Kan ni ge mig lite tips? För- & nackdelar med båda kurser?

  • Svar på tråden Företagsekonomi eller nationalekonomi?
  • Thu 14 Oct 2021 19:24
    #4
    moaguuun skrev 2021-10-14 18:47:32 följande:

    Usch företagsekonomi har jag läst, får rysningar av att bara höra ordet.


    Varför?
  • Thu 14 Oct 2021 19:30
    #5
    Tow2Mater skrev 2021-10-14 19:11:29 följande:

    Vad består fördjupningen i? Som civilekonom förväntas du väl ha fördjupade kunskaper i båda ämnena.


    Jag har läst företagsekonomi första terminen & läser nu nationalekonomi. Man läser alltså båda första året & fördjupar sig enbart i en av dessa. & jag vet inte vilket av de jag ska ta.
  • Thu 14 Oct 2021 19:32
    #6
    Yrla2 skrev 2021-10-14 19:18:39 följande:

    Vad tycker du är roligast och mest intressant?


    Jag vet inte riktigt vad som ingår i nationalekonomi än. Företagsekonomin var mest grupparbete & det kändes som att jag läste ekonomin på gymnasiet fast mycket svårare. Jag föll inte pladask för det om jag aka vara ärlig men samtidigt

    Känna den enklare än nationalekonomi.
Svar på tråden Företagsekonomi eller nationalekonomi?