• Anonym (Galen kokosn­öt)
    Thu 14 Oct 2021 20:32
    674 visningar
    7 svar
    7
    674

    Hur lära mig hantera mig själv?

    När jag blir upprörd på någon så gör jag allt fel.

    Tänker alltid, "Nej skitsamma försök glömma drt bara och kör vidare".

    Problemet är att jag bara faller ner i det mörka hålet. O fast jag har lovat mig själv att inte säga någonting, så gör jag exakt emot då jag nästan exploderar av irritation de närmaste timmarna.

    Detta skapar problem för mig. Då en del enbart tar det som bränsle till elden.

    Hur hejda mig själv o hålla tyst?

    Som jag skrev så klarar jag aldrig hålla tyst när en ev konflikt har uppstått.

    O ja, jag är lite dum i huvudet eller kanske mycket.

  • Svar på tråden Hur lära mig hantera mig själv?
  • Anonym (Maja)
    Thu 14 Oct 2021 21:06
    #1

    Vad är det för konflikter som ofta uppstår? Är det sånt som egentligen inte berör dig?

  • Anonym (Galen kokosn­öt) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 04:38
    #2
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-14 21:06:27 följande:

    Vad är det för konflikter som ofta uppstår? Är det sånt som egentligen inte berör dig?


    Det berör mig.

    Tydligen är jag rätt klantig socialt. (Hatar att vara social p ga det) o konflikter uppstår lätt. Den "tillfälliga" ångesten (kan sitta i, i 2-3 dagar) driver det än längre och allt blir bara fel.

    Jag blir först omtyckt, sen på ett ett djupare plan inser jag vilka som är rätt dryga eller falska o sen är det kört typ.
  • Fri 15 Oct 2021 05:40
    #3

    www.google.com/search&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=entp+bingo#imgrc=RgJpFiPpWTZUyM

    ENTP-personlighet? (Extrovert, intuitiv/kreativ, logisk, perceiver/spontan)

    Eller gör myer briggs personlighetstest själv om Du vill:

    www.16personalities.com/sv/gratis-personlighetstest

  • Fri 15 Oct 2021 05:43
    #4

    Bild som det blev länkfel på:

  • Anonym (Med hjälp?­)
    Fri 15 Oct 2021 06:11
    #5

    Beror på störning kanske, men har svårt att göra själv. Har personlighetsstörning och utredd för adhd/autism (vilket jag inte har). Brukar "bolla" ideer med min make (litar på honom till 110%) och fråga hur är normalt att reagera i "den situationen"?

    Om jag spårat ur på en kollega, syrran eller vän så går jag igenom situationen med honom efteråt, vem gjorde fel? överreagerade jag? Hur kan den personen ha tolkat händelsen?

    Tror det är väldigt svårt att klara "hantera sig själv" som störd utan ständiga konflikter och missförstånd. 

  • Anonym (F)
    Fri 15 Oct 2021 06:39
    #6

    Lämna samtalet/situationen tills du lugnat dig. Gå därifrån, lägg undan telefonen etc tills du känner att du är lugn och har kontroll på vad du säger.

    Gå en promenad, spring ett par varv i trappan, meditera eller något annat som får dig i balans. Det är ok att säga att man behöver en paus om man är tydlig med att man kan prata sen istället.

  • Anonym (Carl)
    Fri 15 Oct 2021 07:19
    #7

    Kan du beskriva en situation där du reagerar och det blir fel?

Svar på tråden Hur lära mig hantera mig själv?