• Anonym (Känne­r inte mig hemma)
    Thu 14 Oct 2021 22:17
    2677 visningar
    14 svar
    14
    2677

    Jag har märkt att jag inte hör hemma någonstans..Knappt

    Hej,

    jag har precis kommit på mig att jag inte känner mig hemma. Jag tycker om Sverige och säger jämnt att jag är svensk.

    Min ursprung är ifrån Kazakiskan och Afghanistan. Men jag har i tidigt ålder som barn fått inbillningen att människor inte tycker om sådana etniciteter. Det beror mycket på grund av min mamma, för hennes prat om att andra människor är rasister. Idag vet jag att hon är den som är rasist.

    Men överallt har jag hört från adnra håll att Afghaner begår mycket brott o.s.v. Vilket gjort att jag i femtonårs åldern börjat känna skam för min ursprung och började ha större fokus för att vara svensk. Med tiden, började jag mer och mer ha en viljan av att vara svensk eller i alla fall bli accepterad som svensk.

    Jag gick med i en förening på fritiden där det mest består av etniska svenskar. Jag märkte plötsligt över hur hårt jag vart emot mig. Att jag på något vis måste skärpa mig för att dessa människor är strikta. Jag måste visa att jag är en svensk, på något vis. Jag vill inte göra dessa människor besvikna.

    P.g.a dessa tankegångar, så slog det mig att jag nog innerst inne inte känner mig hemma.

    Jag har tänkt mycket på detta och det är verkligen känslor av att vilja bli accepterad. Inte just för den jag är, utan att faktiskt bli accepterad som svensk.

    Jag har till och med börja med att säga att jag är svensk. Jag säger ingenting om min ursprung. Jag säger bara att jag är svensk.

    Jag har märkt hur sorgligt människa jag är .  . . . . .

  • Svar på tråden Jag har märkt att jag inte hör hemma någonstans..Knappt
  • Anonym (Inte heller svensk­)
    Thu 14 Oct 2021 23:09
    #1
    -2

    Det är ingen som ser en afghan som svensk, du kommer alltid att vara en invandrare i Sverige, så är det bara. Det spelar ingen roll hur mycket du förskjuter ditt ursprung, jag är ledsen men det är så det är oavsett vad de säger rakt ut till dig.

    Prova att vara uppmärksam nästa gång du handlar på ICA/Coop, kolla hur kassörskan hälsar på dig kontra etnisk svenskar, be om hjälp med något i en klädbutik och observera sedan hur beteendet skiljer sig när en etnisk svensk ber om hjälp.

    Prova att vara observant nästa gång du ställer dig intill en svensk kvinna på bussen, notera hur handen går mot hennes handväska när du närmar dig, observera hur det är när en etnisk svensk gör samma sak. Observera hur poliser talar till dig kontra etnisk svenska personer om ni någon gång blir stoppade.

    Skapa två identiska tinder/dejting profiler, döp en till kalle och den andra till Ahmad, skriv till samma tjejer på samma sätt, hur reaktionen skiljer. Det finns ingen förälder som kommer att jubla över att deras dotter dejtar en kille från Afghanistan.

    Jag är ledsen att säga det, men det är ingen slump att personerna i din förening inte behandlar dig som de behandlar andra. De ser dig inte som en av de själva, igen eller väldigt få svenskar gör det.

  • Anonym (Inte heller svensk­)
    Thu 14 Oct 2021 23:12
    #2
    -1

    Vad jag försöker säga här är, försök inte att vara etnisk svensk, det kommer inte att funka. Försök att acceptera hur världen ser ut och bli bekväm med att vara dig själv och den bästa versionen av dig istället, det kommer att fungera mycket bättre.

  • Anonym (Känne­r inte mig hemma) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 02:23
    #3
    Anonym (Inte heller svensk) skrev 2021-10-14 23:12:11 följande:

    Vad jag försöker säga här är, försök inte att vara etnisk svensk, det kommer inte att funka. Försök att acceptera hur världen ser ut och bli bekväm med att vara dig själv och den bästa versionen av dig istället, det kommer att fungera mycket bättre.


    Anonym (Inte heller svensk) skrev 2021-10-14 23:09:11 följande:

    Det är ingen som ser en afghan som svensk, du kommer alltid att vara en invandrare i Sverige, så är det bara. Det spelar ingen roll hur mycket du förskjuter ditt ursprung, jag är ledsen men det är så det är oavsett vad de säger rakt ut till dig.

    Prova att vara uppmärksam nästa gång du handlar på ICA/Coop, kolla hur kassörskan hälsar på dig kontra etnisk svenskar, be om hjälp med något i en klädbutik och observera sedan hur beteendet skiljer sig när en etnisk svensk ber om hjälp.

    Prova att vara observant nästa gång du ställer dig intill en svensk kvinna på bussen, notera hur handen går mot hennes handväska när du närmar dig, observera hur det är när en etnisk svensk gör samma sak. Observera hur poliser talar till dig kontra etnisk svenska personer om ni någon gång blir stoppade.

    Skapa två identiska tinder/dejting profiler, döp en till kalle och den andra till Ahmad, skriv till samma tjejer på samma sätt, hur reaktionen skiljer. Det finns ingen förälder som kommer att jubla över att deras dotter dejtar en kille från Afghanistan.

    Jag är ledsen att säga det, men det är ingen slump att personerna i din förening inte behandlar dig som de behandlar andra. De ser dig inte som en av de själva, igen eller väldigt få svenskar gör det.



    Åhh..Herregud, jag har ju inte sagt att jag ser mig själv som etnisk svensk. Inte heller är jag en invandrare.

    Men jag kan ju fortfarande vara en svensk, även fast jag inte är etnisk svensk.

    Du får läsa TS, en gång till.
  • Fri 15 Oct 2021 02:51
    #4

    Min erfarenhet är att så länge du är trevlig och öppensinnad kommer du att bli betraktad som svensk, även om du inte är etnisk svensk. Det låter kanske för enkelt när jag skriver det, men det är i alla fall min erfarenhet.

  • Anonym (Känne­r inte mig hemma) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 08:38
    #5
    Kexsmula skrev 2021-10-15 02:51:06 följande:

    Min erfarenhet är att så länge du är trevlig och öppensinnad kommer du att bli betraktad som svensk, även om du inte är etnisk svensk. Det låter kanske för enkelt när jag skriver det, men det är i alla fall min erfarenhet.


    Det var fint sagt! Glad
  • Anonym (Tea)
    Fri 15 Oct 2021 08:52
    #6

    Jag har hört fler in-/utvandrare säga ungefär samma sak - att de inte är hemma någonstans. Ytligt sett kommer du kanske alltid vara annorlunda jämfört med oss som bara har en kultur som vi lever och bor i.

    Något jag däremot vet är att när man väl lärt känna en person så ser man den för den de är, inte deras bakgrund (eller sexualitet, utseende, funktionshinder mm). I ytliga relationer kanske du alltid kommer att vara Invandraren (eller Utvandraren, beroende på var du är). Tänk på att det finns positiva aspekter av det också! I de nära relationerna däremot är du bara dig själv. Vila i dem.

  • Anonym (Pette­r-Nick­las)
    Fri 15 Oct 2021 08:56
    #7
    Anonym (Inte heller svensk) skrev 2021-10-14 23:09:11 följande:

    Det är ingen som ser en afghan som svensk, du kommer alltid att vara en invandrare i Sverige, så är det bara. Det spelar ingen roll hur mycket du förskjuter ditt ursprung, jag är ledsen men det är så det är oavsett vad de säger rakt ut till dig.

    Prova att vara uppmärksam nästa gång du handlar på ICA/Coop, kolla hur kassörskan hälsar på dig kontra etnisk svenskar, be om hjälp med något i en klädbutik och observera sedan hur beteendet skiljer sig när en etnisk svensk ber om hjälp.

    Prova att vara observant nästa gång du ställer dig intill en svensk kvinna på bussen, notera hur handen går mot hennes handväska när du närmar dig, observera hur det är när en etnisk svensk gör samma sak. Observera hur poliser talar till dig kontra etnisk svenska personer om ni någon gång blir stoppade.

    Skapa två identiska tinder/dejting profiler, döp en till kalle och den andra till Ahmad, skriv till samma tjejer på samma sätt, hur reaktionen skiljer. Det finns ingen förälder som kommer att jubla över att deras dotter dejtar en kille från Afghanistan.

    Jag är ledsen att säga det, men det är ingen slump att personerna i din förening inte behandlar dig som de behandlar andra. De ser dig inte som en av de själva, igen eller väldigt få svenskar gör det.


    Såklart att han alltid kommer vara en afghan. Fluttar jag till Thailand kommer jag alltid vara en svensk. Kommer känna mig som en svensk som flyttat utomlands.
  • Anonym (Jessi­e)
    Fri 15 Oct 2021 10:57
    #8

    Du är inte ensam, vi känner oss inte hemma med er heller, vi är många som flyttar från områden och tar våra barn ur skolan när ni kommer dit. Det kommer nog tyvärr alltid vara så.

  • Fri 15 Oct 2021 11:14
    #9

    Det är en vanlig känsla hos de som är födda och uppvuxna här, men ändå utsätts för rasism. 

    Det positiva som jag ser det är att jag kan passa in lite överallt om man vänder på det. Jag har lätt att glida in och ut i olika, ganska vitt skilda sammanhang och känner mig tillrätta i princip överallt. Jag kan lika lätt umgås med en helsvensk grupp och har rätt jargong och liknande erfarenheter som när jag umgås med folk från andra länder (särskilt svarta då, eftersom min pappa var svart). 

    Det är verkligen något jag vill föra vidare till min son. Livet blir så mycket rikare och roligare om man har den här förmågan. Den förmågan har också du. Du har bara valt att se den som något negativt. 

    Det är inte fel att säga att du är svensk - du är svensk. Du har också rötter i andra länder. Den erfarenheten delar du med 30-40% av Sveriges befolkning. Mitt tips är att omfamna det istället för att känna dig utanför. 


    Anonym (Jessie) skrev 2021-10-15 10:57:17 följande:

    Du är inte ensam, vi känner oss inte hemma med er heller, vi är många som flyttar från områden och tar våra barn ur skolan när ni kommer dit. Det kommer nog tyvärr alltid vara så.


    Ja, flytta du. Men vad ska du göra när ditt barn träffar en kille eller tjej som ser ut som vi? Och dina barnbarn ser ut som vi? You can run, but you can't hide. Trevlig helg på dig! 
  • Anonym (Mella­n)
    Sun 20 Feb 2022 12:50
    #10
    Anonym (Tea) skrev 2021-10-15 08:52:03 följande:

    Jag har hört fler in-/utvandrare säga ungefär samma sak - att de inte är hemma någonstans. Ytligt sett kommer du kanske alltid vara annorlunda jämfört med oss som bara har en kultur som vi lever och bor i.


    Hamnar många nånstans mittemellan 
  • Anonym (refle­ktion)
    Sun 20 Feb 2022 15:21
    #11

    Många är rädda för kulturkrockar, och en del har upplevt personligen hur fel det kan bli.

    Jag har en vän som blivit misshandlad i två år av en man från Afghanistan och blev förföljd av honom efteråt, så att hon blev ett nervöst vrak och fick vårdas på psyk eller vara sjukskriven. Hux flux så var det över ett års inkomst förlorad för henne. Det vanliga är att män slår och kvinnor får betala, ibland i åratal efteråt.

    Men jag har klart sett exempel på fantastiska relationer också mellan svenskar och invandrare, man ska bara komma ihåg dem. Det som fungerar är ibland så självklart att man knappt ser det. Min granne är gift med en man från Marocko, de är pensionärer och det bara lyser lycka om dem, att de trivs och gör små saker för varandra i vardagen.

    En annan granne är norsk/svensk och gift med en pakistansk kvinna uppväxt i Danmark- hon fick verkligen kriga med sin familj för att få gifta sig med honom men de gav sig till sist! Skepsis mot blandade kulturer finns på båda hållen, ofta.

    En jobbkollega är gift med en indisk man, hon är också väldigt nöjd. 

    Det går absolut att få det att fungera, men det måste finnas respekt från båda håll och en vilja att förstå och börja om när det blir fel.

    Jag tror att du skulle känna dig betydligt mer svensk om du bodde i Afghanistan ett tag, men det är nog så att du har fötterna i två olika världar. Kanske kommer det alltid att vara så, men andras fördomar kan du inte göra något åt. Bete dig så att du själv blir stolt och bli vän med de som möter dig som en människa och inte en nationalitet med vissa imageproblem.

  • Anonym (Mella­n)
    Sun 20 Feb 2022 15:30
    #12
    Anonym (reflektion) skrev 2022-02-20 15:21:43 följande:

    Det går absolut att få det att fungera, men det måste finnas respekt från båda håll och en vilja att förstå och börja om när det blir fel.


    Har det gått bra för alla du känner 
  • Anonym (refle­ktion)
    Sun 20 Feb 2022 16:15
    #13
    Anonym (Mellan) skrev 2022-02-20 15:30:15 följande:
    Har det gått bra för alla du känner 
    Om du kan läsa mitt inlägg så ser du väl att det har det inte. 

    Men det gör det knappast rätt att döma alla som kommer från det landet.
  • Anonym (Mella­n)
    Sun 20 Feb 2022 16:22
    #14
    Anonym (reflektion) skrev 2022-02-20 16:15:25 följande:
    Anonym (reflektion) skrev 2022-02-20 16:15:25 följande:
    Om du kan läsa mitt inlägg så ser du väl att det har det inte. 

    Men det gör det knappast rätt att döma alla som kommer från det landet.

    Känner du igen ts funderingar i övrigt?
Svar på tråden Jag har märkt att jag inte hör hemma någonstans..Knappt