• användare2020

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

• Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?
  • Tukt
    användare2020 skrev 2021-10-15 07:19:20 följande:

Och angående svaret: ?Jag antar också att exet inte kräver att han ska höra av sig utan att detta är någonting de gemensamt bestämt just för att de sätter föräldraskapet främst.?

Problemet är att de inte bestämmer saker gemensamt utan det är hon som bestämmer ALLT och har svårt att kompromissa. Därav att jag lyfter denna fråga och rimligheten i det då jag velar över huruvuda det känns ok eller inte. Jag är ingen hemsk ?ny?, jag är en bonusmamma som gillar mina bonusbarn och vill få allt att fungera - men vill även att hans ex ska förstå och respektera att han faktiskt träffat nån ny.

Jag tror du ska släppa tanken på att du kan få henne förstå att din partner träffat någon ny. För det kan du inte.
    Vad det gäller grundfrågan så är det ju ofta svårt att svara på eftersom det alltid är en massa parametrar med i bilden att ta hänsyn till.
    Men om det är något som krånglar i relationerna med ens barns förälder så bör man ha en tydlig linje för hur man ska förhålla sig.
    Man kan inte ta en strid eller vara principiell ena gången och sedan strunta i den nästa.
    Annars så finns det ju också i det här specifika fallet en risk att barnen får ett indirekt ansvar att berätta än det ena, än det andra för sin mamma. Och det är ju inget bra läge. Så om man kan lätta den bördan från barnen så kan det mycket väl vara läge gå med på en gemensam almanacka. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Rimligt) skrev 2021-10-15 08:23:07 följande:

Vissa verkar nu tycka att om barnen är så stora att de har egen nyckel och kan gå hem dit själva så är det lugnt att bara barnen vet.

Jag kan tycka att just eftersom barnen är så stora så ska mamman få infon. Detta för att de stora barnen inte skall kunna hävda att de går hem till pappa som ändå är hemma, och så är han inte det utan barnet/barnen är där ensamma/med kompisar

Håller helt med. Det är lätt nog att bli utmanövrerad av sina hormonstinna tonåringar utan noll utvecklat konsekvenstänk som föräldrar när man bor alla under samma tak, hur är det inte då om man lever separerade? Anekdotiskt minns jag att de värsta fyllorna och fylleslagen skedde hemma hos kompisar som sa att Min mamma/pappa är inte hemma, så vi kan vara där! Mitt ex och jag vill inte vara de föräldrarna. Vi ser det som att ansvaret för barnen är till 100% delat även om vi inte i det dagliga praktiska inte har det mer än varannan vecka.
  • Norrländskan123

Jag meddelar inte mitt ex och bryr mig inte ifall han åker bort. Enda vi kommit överens om är att meddela om vi åker bort med barnet. För det är barnet jag vill veta vart hen är.

• Anonym (www)
    användare2020 skrev 2021-10-15 07:46:38 följande:

Min sambo är också kluven. Han känner inte att han behöver veta när exet och hennes nya är borta och känner egentligen inte att han behöver berätta vart vi är.

Men vi har kommit fram till att han berättar för exet att vi är borta då det verkar vara viktigt för henne. Vi försöker som sagt att få detta att fungera så bra som möjligt för alla.

Hur gamla är barnen? Vi har tonåringar hos oss och vi meddelar inget sånt till våra ex, men till barnen. Ska barnen ändå inte vara hos oss just den helgen spelar det ingen roll, och som du skriver kan man ha kontakt via telefon. 

Men, om det är något ni kan stå ut och leva med ett par år till så kan ni ju meddela henne för "husfridens skull". När barnen är uppåt gymnasieålder brukar inget spela roll längre med sånt där. 
  • Anonym (Jessicka)

Nej varför ska hon veta det? Händer det något kan hon väl bara ringa? Bara för man träffat en man med barn behöver man inte köpa hela paketet som en del tycker, det får finnas gränser. Tycker att mamman är kontrollerande som ska ha en gemensam kalender. Har dom valt att gå skilda vägar är det så då får dom acceptera att det kommer in nya på samma sätt som den nya måste acceptera en rad andra saker som ingår när man träffar ny med barn. Bara för mamman ska kunna ha backupplaner ifall nått händer den helgen hon har barnen? Det får hon väl ha ändå isåfall eftersom det är hennes vecka/helg. Hon kan inte räkna med pappan till 100procent när det kommer in nya personer. Hon kan ringa och man kan vara anträffbar dygnet runt det är man ju som förälder men att veta var andra håller hus hela tiden? Nix

• Anonym (Lien)

Det hade ju inte varit the hill I chose to die on om man säger så. Är hon så kontrollerande och vill bestämma och har svårt att fatta att han träffat någon ny kan ju smsen vara ett sätt att ge tillbaka lite om man så vill.

Sms: Hej, nu i helgen drar vi iväg till ett mysigt spa-hotell på tu man hand!

Eller om ni ska lägga in i gemensamma kalendern, lägg in precis allt och hitta på lite, långpromenad i skogen, middag på restaurang x, roligt event, bio, bjudna på bröllop etc. Det skulle ju bita henne i arslet mer än om ni bara håller tyst.

• Anonym (NN)

Jag vill lägga till att sedan vi började med gemensam barnalmanacka har våran kommunikation också kunnat dras ner, till förmån för alla - även nya partners. Allt rörande barnen läggs in där och det är jätteskönt. Vaccination, tandläkare osv. Den som har varit med barnen skriver sedan under respektive händelse hur det gick, vad som sades osv. På så sätt har vi en form av loggbok samt att vi inte behöver ta sådan dussininformation, utan kan spara vår energi till samtal som verkligen behöver diskuteras, så som för vår del stora helgdagar och lov.

• användare2020
    Anonym (Lien) skrev 2021-10-15 09:51:16 följande:

Det hade ju inte varit the hill I chose to die on om man säger så. Är hon så kontrollerande och vill bestämma och har svårt att fatta att han träffat någon ny kan ju smsen vara ett sätt att ge tillbaka lite om man så vill.

Sms: Hej, nu i helgen drar vi iväg till ett mysigt spa-hotell på tu man hand!

Eller om ni ska lägga in i gemensamma kalendern, lägg in precis allt och hitta på lite, långpromenad i skogen, middag på restaurang x, roligt event, bio, bjudna på bröllop etc. Det skulle ju bita henne i arslet mer än om ni bara håller tyst.

Haha, kul svar. ????
  • användare2020
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 09:51:53 följande:

Jag vill lägga till att sedan vi började med gemensam barnalmanacka har våran kommunikation också kunnat dras ner, till förmån för alla - även nya partners. Allt rörande barnen läggs in där och det är jätteskönt. Vaccination, tandläkare osv. Den som har varit med barnen skriver sedan under respektive händelse hur det gick, vad som sades osv. På så sätt har vi en form av loggbok samt att vi inte behöver ta sådan dussininformation, utan kan spara vår energi till samtal som verkligen behöver diskuteras, så som för vår del stora helgdagar och lov.

Smart!
  • användare2020
    Anonym (www) skrev 2021-10-15 09:34:14 följande:

Hur gamla är barnen? Vi har tonåringar hos oss och vi meddelar inget sånt till våra ex, men till barnen. Ska barnen ändå inte vara hos oss just den helgen spelar det ingen roll, och som du skriver kan man ha kontakt via telefon. 

Men, om det är något ni kan stå ut och leva med ett par år till så kan ni ju meddela henne för "husfridens skull". När barnen är uppåt gymnasieålder brukar inget spela roll längre med sånt där. 

Ja, det är lite så jag tänker. Är det viktigt för henne så meddelar vi from nu om vi är borta.
Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?