• Anonym (Hetero cis-Q)

    Är ordet "bög" stötande?

    Ja, hur är det egentligen? Är "bög" numera ett skällsord/stötande, eller är det ett neutralt ord för 'homosexuell man'?

    Vad tycker du? Skriv gärna även om du själv är hetero- bi- homo-, pan-(osv)sexuell, och gärna könsidentitet :)

  • Svar på tråden Är ordet "bög" stötande?
  • Anonym (Bögen)

    Jag är själv bög, och cis, och jag säger som så att det är ett ord där användningen, sammanhanget, tonen och umgänget avgör om det är stötande eller ej.

  • Anonym
    Anonym (Bögen) skrev 2021-10-15 00:49:40 följande:

    Jag är själv bög, och cis, och jag säger som så att det är ett ord där användningen, sammanhanget, tonen och umgänget avgör om det är stötande eller ej.


    Håller med.
    Jag vet en som använder det som svordom... Rynkar på näsan
  • Anonym (Gay)

    Jag kan se att bög kan upplevas stötande, men har blivit kallad det så mycket, så ofta och kallar mig själv för det att jag inte alltid kan skilja på om det är menat stötande eller ej. Eller så är jag bara dålig på att läsa av människor.

    Något jag tycker är hysteriskt roligt är gamla människor som försöker vara välmenande och korrekta och säger saker som "Han är en sån där bög-hbtq-gayperson". Jag är väl barnslig, men det är skitkul. Sorry om det upplevs stötande.

  • Anonym (I)
    Anonym (Bögen) skrev 2021-10-15 00:49:40 följande:

    Jag är själv bög, och cis, och jag säger som så att det är ett ord där användningen, sammanhanget, tonen och umgänget avgör om det är stötande eller ej.


    Håller helt med. (Är heterokvinna.)
  • Jonnynilsson
    Anonym (Bögen) skrev 2021-10-15 00:49:40 följande:

    Jag är själv bög, och cis, och jag säger som så att det är ett ord där användningen, sammanhanget, tonen och umgänget avgör om det är stötande eller ej.


    Instämmer. När jag växte upp var jävla bög ett nedlåtande tillmäle. Och därför var ordet bög starkt färgat av det. Men jag tycker att det har lättats upp nu i och med alla som kommit ut och benämner både sig själva och andra som just bögar.

    En god vän till mig som är homosexuell anser dock fortfarande att det är nedlåtande att säga bög. Men hans sambo använder ordet bög ofta i vad jag tycker om inte positiva så i alla fall neutrala ordalag.
  • Anonym (Gay)
    Jonnynilsson skrev 2021-10-15 07:35:32 följande:
    Instämmer. När jag växte upp var jävla bög ett nedlåtande tillmäle. Och därför var ordet bög starkt färgat av det. Men jag tycker att det har lättats upp nu i och med alla som kommit ut och benämner både sig själva och andra som just bögar.

    En god vän till mig som är homosexuell anser dock fortfarande att det är nedlåtande att säga bög. Men hans sambo använder ordet bög ofta i vad jag tycker om inte positiva så i alla fall neutrala ordalag.
    Bög kan ibland en homosexuell använda nedsättande om en annan homosexuell (Bara för att man själv är bög betyder inte att man är tolerant, ibland precis tvärtom), fast då ofta "bögig" "kan det bli mer bög än så?" Lite som att bög är en skala av fjollighet bögig, bögigare, bögigast och inte en läggning.

    Ungefär som homofober uttrycker sig.
  • Anonym (S)

    Cis-kvinna. Jag säger hellre homo eller homosexuell, lesbisk går också bra för mig men ordet bög har en hård klang som jag inte vill förmedla.

  • Anonym (Hetero cis-Q)

    Tack för alla svar! Verkar ju som att de flesta tycker ungefär likadant då (inräknat mig själv :))

Svar på tråden Är ordet "bög" stötande?