• Anonym (Hoppet är det sista som lämnar)

    Kan en man bli frisk från våld

    Kan en man som har misshandlat sluta slå?

    Jag vill inte ha råd om att jag ska lämna för det hade jag gjort om jag inte trodde på att han kan och vill förändras.

    Vi blev tillsammans och jag hade mycket problem innan då angående min förra relation där pappan till våra barn inte har tagit något ansvar för barnen utan bara levt för sitt jobb. Därför så ville jag sätta upp någon form av regler till barnens pappa då jag anser att han har lika mycket ansvar för barnen som jag har och att han inte längre bara kan tänka på jobbet och pengar. Under tiden med barnens pappa så var jag väldigt kontrollerad han satte upp kameror och larm och jag skulle ringa när jag la mig på kvällen så han kunde larma på. Jag blev typ instängd i vårt egna hem. Han anklagade mig för att vara otrogen var och varannan vecka men det enda jag gjorde var barnen jobb och huset. Så här var det i tio år så därför lämnade jag honom.

    Jag träffade min sambo som var hur snäll som helst precis som en typiskt nykärt par. Han hjälpte mig med möbler och renovera bostaden jag flyttade till. Efter ett tag blev det mer seriöst och han flyttade in och barnen älskade honom. Men det tog hårt på honom med alla problem som jag var tvungen att fixa med från min förra relation. Jag orkade knappt med det då jag fick mothugg från min familj som gjorde det möjligt för barnens pappa att inte ta ansvar de var tvungna att ta hans ansvar istället och detta var jag inte ok med. Mina föräldrar sa att dom tänkte på barnen. Men idag inser dom att dom gjorde fel eftersom min tanka var att tvinga honom att ta ansvar nu när jag inte var där och kunde ta allt ansvar.

    Men iaf min nya frågade mig varför står dom inte på din sida? Och jag var ledsen bara för jag kände mig sviken av min familj. Vi pratade mycket hur jag skulle göra och han försökte ge mig råd men efter ett tag blev han så frustrerad och arg bara för att allt inte gick enligt planen det blev hela tiden nya hinder och det tog hårt på oss båda två så klart. Första slaget han gav mig var en örfil och detta kom under ett bråk. Nästa gång blev det värre han slog mig på armarna och huvudet han blev som ett monster och ögonen blev helt konstiga. Detta hände flertal gånger och han slog mig även med ett skärp. Jag lyckades ta mig därifrån och han sitter idag inne pga detta. Det som har kommit fram är att han använde droger bara för att orka med alla problem. Jag försvarar inte våldet eller kontrollen men jag vill även se personen innan detta. Han säger att han ångrar sig och att han måste ha hjälp med sin ilska och hans värsta misstag han har gjort i detta livet är att göra så här. Han har aldrig gjort såhär innan och är inte dömd för något innan.

    Min fråga är kan man sluta slå? Om dom får hjälp att hitta verktyg för att hantera sin ilska.

    Han blev även slagen av sin pappa med bälte. Och jag har sagt att det är bra att han vill söka hjälp och att det inte hjälper att bara skrapa lite på ytan utan hjälpen måste komma ner långt djupt för att komma fram till grundproblemet. Jag vet allt om normaliseringsprocessens alla stadier men jag vill även tänka utanför boxen.

    Jag behöver inte ha råd om att jag ska lämna för jag vet att det inte är normalt att slå eller använda någon form av våld. Men jag skulle vilja ha kontakt med de som har gett en andra chans och som det verkligen har funkat för.

  • Svar på tråden Kan en man bli frisk från våld
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hoppet är det sista som lämnar) skrev 2021-10-15 14:21:12 följande:

    Kan en man som har misshandlat sluta slå?

    Jag vill inte ha råd om att jag ska lämna för det hade jag gjort om jag inte trodde på att han kan och vill förändras.

    Vi blev tillsammans och jag hade mycket problem innan då angående min förra relation där pappan till våra barn inte har tagit något ansvar för barnen utan bara levt för sitt jobb. Därför så ville jag sätta upp någon form av regler till barnens pappa då jag anser att han har lika mycket ansvar för barnen som jag har och att han inte längre bara kan tänka på jobbet och pengar. Under tiden med barnens pappa så var jag väldigt kontrollerad han satte upp kameror och larm och jag skulle ringa när jag la mig på kvällen så han kunde larma på. Jag blev typ instängd i vårt egna hem. Han anklagade mig för att vara otrogen var och varannan vecka men det enda jag gjorde var barnen jobb och huset. Så här var det i tio år så därför lämnade jag honom.

    Jag träffade min sambo som var hur snäll som helst precis som en typiskt nykärt par. Han hjälpte mig med möbler och renovera bostaden jag flyttade till. Efter ett tag blev det mer seriöst och han flyttade in och barnen älskade honom. Men det tog hårt på honom med alla problem som jag var tvungen att fixa med från min förra relation. Jag orkade knappt med det då jag fick mothugg från min familj som gjorde det möjligt för barnens pappa att inte ta ansvar de var tvungna att ta hans ansvar istället och detta var jag inte ok med. Mina föräldrar sa att dom tänkte på barnen. Men idag inser dom att dom gjorde fel eftersom min tanka var att tvinga honom att ta ansvar nu när jag inte var där och kunde ta allt ansvar.

    Men iaf min nya frågade mig varför står dom inte på din sida? Och jag var ledsen bara för jag kände mig sviken av min familj. Vi pratade mycket hur jag skulle göra och han försökte ge mig råd men efter ett tag blev han så frustrerad och arg bara för att allt inte gick enligt planen det blev hela tiden nya hinder och det tog hårt på oss båda två så klart. Första slaget han gav mig var en örfil och detta kom under ett bråk. Nästa gång blev det värre han slog mig på armarna och huvudet han blev som ett monster och ögonen blev helt konstiga. Detta hände flertal gånger och han slog mig även med ett skärp. Jag lyckades ta mig därifrån och han sitter idag inne pga detta. Det som har kommit fram är att han använde droger bara för att orka med alla problem. Jag försvarar inte våldet eller kontrollen men jag vill även se personen innan detta. Han säger att han ångrar sig och att han måste ha hjälp med sin ilska och hans värsta misstag han har gjort i detta livet är att göra så här. Han har aldrig gjort såhär innan och är inte dömd för något innan.

    Min fråga är kan man sluta slå? Om dom får hjälp att hitta verktyg för att hantera sin ilska.

    Han blev även slagen av sin pappa med bälte. Och jag har sagt att det är bra att han vill söka hjälp och att det inte hjälper att bara skrapa lite på ytan utan hjälpen måste komma ner långt djupt för att komma fram till grundproblemet. Jag vet allt om normaliseringsprocessens alla stadier men jag vill även tänka utanför boxen.

    Jag behöver inte ha råd om att jag ska lämna för jag vet att det inte är normalt att slå eller använda någon form av våld. Men jag skulle vilja ha kontakt med de som har gett en andra chans och som det verkligen har funkat för.


    Om du redan tror att han kan och vill, så varför fråga? 

    Du får väl vänta tills han vill, eller tills ditt hopp tar slut. Men det är upp till honom, du kan inte hjälpa honom om han själv inte vill. 

    Om du vill tänka utanför boxen, varför tänker du inte på någon annan än dig själv och din önska att vara med honom? Du kan ju tänka på dina barn och deras välmående. 
  • Anonym (Hoppet är det sista som lämnar)

    Som sagt med utanför boxen menar jag om en kan sluta slå och man kan komma vidare och att det har funkat

  • Anonym (Nej)

    Nej är det korta svaret. Det krävs år av terapi och en riktigt stark vilja från hans sida för att bli fri från våldsamhet. Tänkte du vara hans slagpåse till dess....? Om du överlever länge nog att se resultatet.

  • Anonym (Linn)

    Om det hade varit möjligt så hade du inte ens behövt fråga.

    Låt säga att det blev övermäktigt för honom att det var jobbigt med ditt ex (det är bara en ursäkt från hans sida, men låt oss säga det), han hade då kunnat bli särbo med dig eller gjort slut.

    Det finns aldrig en ursäkt till att slå. Att det blev så jobbigt och pressande med ditt ex är bara en patetisk ursäkt. Att han sedan gjorde om det, och gick på dig än värre, visar att han inte tar ansvar och inte bryr sig. Den första örfilen borde skakat om er båda rejält. Men tiden gick och han blev värre.

    Han har haft många chanser att backa. Att ta en annan väg. Men han valde våldet, igen och igen. Sedan gör han som typiska misshandlare, han säger att det egentligen är ditt fel. För det var ju så jobbigt för stackars lilla honom att ditt ex inte tog sitt ansvar. Är det inte DIG som det var synd om isåfall? Och dina barn!? Hur blev han största offret i detta?

    Att han aldrig gjort detta förr har du bara hans ord på. Du vet ingenting om det.

    Sätt dina barn främst och spring långt ifrån denna man! Att du ens funderar på att bli tillsammans med honom igen är helt vettlöst. Du kan förlora dina barn på grund av denne man. Vill du det?

  • Anonym (Tyvärr TS)

    Nej och om det skulle finnas någon som är ett undantag så är det inte realistiskt eller värt att chansa på det. Livet är för kort för sånt enligt mig. Slösa inte tid på en sån som din man. Du kommer att ligga där bitter och förstörd på din dödsbädd och undra varför du inte valde att gå vidare för att leva ett bättre liv.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hoppet är det sista som lämnar) skrev 2021-10-15 14:30:09 följande:

    Som sagt med utanför boxen menar jag om en kan sluta slå och man kan komma vidare och att det har funkat


    Ja, om han verkligen vill så kan han det. Men vill han?
  • Anonym (Hoppet är det sista som lämnar)

    Ja han vill och han bad om hjälp dag 7 i häktet och då hade jag ingen kontakt med honom. Så detta är något han har bett om själv.

  • Postman
    Anonym (Tyvärr TS) skrev 2021-10-15 14:48:12 följande:

    Nej och om det skulle finnas någon som är ett undantag så är det inte realistiskt eller värt att chansa på det. Livet är för kort för sånt enligt mig. Slösa inte tid på en sån som din man. Du kommer att ligga där bitter och förstörd på din dödsbädd och undra varför du inte valde att gå vidare för att leva ett bättre liv.


    Precis så känner jag med. Instämmer.
  • Anonym (Bloom)

    Min erfarenhet och tanke är att de som slutar slå är de som aldrig riktigt börjar, alltså att det kan hända en gång och det skakar om dem så mycket att de backar, eller drar sig ur och ser till att aldrig hamna i en liknande situation. Men när det händer fler gånger och våldet eskalerar så är det så otroligt svårt att stoppa.

    Det krävs många år och ni skulle absolut inte kunna bo tillsammans under den tiden. Fokusera nu på dina barn istället för att lägga energi på en man och försöka få honom att sluta slå för det funkar inte.

    Om han dessutom har problem med missbruk så tar det ännu längre tid. Om han mena allvar med detta skulle han föreslå att ni inte träffas på väldigt länge. Han behöver tid till att arbeta med det och frågan är ju om han kommer att göra det. Han kommer nog snarare vilja vara nära dig och lova att han ska jobba med det men det funkar inte och då har han inte fattat.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hoppet är det sista som lämnar) skrev 2021-10-15 14:54:45 följande:

    Ja han vill och han bad om hjälp dag 7 i häktet och då hade jag ingen kontakt med honom. Så detta är något han har bett om själv.


    Du måste söka hjälp TS. För dig och dina barns skull. Denna man har slagit dig flera gånger, men knytnävarna och bälte. Det finns INGA ursäkter för detta.

    Som jag skrev ovan, han har haft många chanser att backa. Att ändra sig. Men han valde våldet.

    Förstår du det? Han VALDE att slå dig.

    Och nu sitter du och funderar på denna man. Han som borde stöttat dig när exet smet ifrån sitt ansvar. Din familj hjälpte ju till och med till. Ändå är det han som är offret i detta anser han. När det är du och barnen.

    Välj dina barn före denna man. Varför leka med ditt eget liv som insats?
Svar på tråden Kan en man bli frisk från våld