• Anonym (Mia)

    Ssk eller arbetsterapeut??

    Hej! Jag är 40+, har 3 barn och behöver byta jobb! Funderar på att söka till arbetsterapeut eller ssk. Behöver tips, för-nackdelar med utbildningarna. Vad är bäst tror ni? Kanske inte ens kommer in med mina gamla gymnasiebetyg men måste prova iaf. Ansökan ska vara inne idag och jag tvekar fortfarande på vad jag ska sätta som val 1. Hjälp!

  • Svar på tråden Ssk eller arbetsterapeut??
  • Anonym (Ssk)

    Jag hade absolut valt ssk. Mycket mer val på arbete sedan. Dessutom har jag för mig att arbetsterapeut är bland det som lönar sig allra sämst att utbilda sig till, eller att det var så tidigare åtminstone. Alltså att man t o m går back på det.

  • Anonym (D)

    Arbetsterapeut är ett bra jobb. Känner en som jobbar med det.

  • Anonym (Ssk)

    Ok, vet du hur mycket personen tjänar ungefär?


    Anonym (D) skrev 2021-10-15 14:41:50 följande:

    Arbetsterapeut är ett bra jobb. Känner en som jobbar med det.


  • Anonym (Liinda)

    Bra val båda två! Båda är rätt breda utbildningar där man kan jobba inom skilda verksamheter. Jobbar nära arbetsterapeuter och det verkar vara ett roligt jobb, jag vet dock inte hur arbetsmarknaden ser ut. Är man över 40 (och har barn, som ju komplicerar lite, menar med tider och så), så skulle jag satsat på ett yrke med bra framtidsutsikter. Jag är ssk själv sedan många år tillbaka och det har tidvis varit tufft men jag har aldrig ångrat det. Arbetsmarknaden är som du säkert vet nästan lite för bra nu, det finns jobb i princip överallt. Dock skulle jag råda dig om du väljer ssk att börja på en avdelning först där man inte står själv på samma sätt som exvis hemsjukvård eller mottagning. Livserfarenhet är bara plus som ssk och jag tror att de som var bäst rustade när vi var nyexade var de som jobbat några/många år! De hade ett annat lugn, de som gått direkt från gymnasiet till sskutb var bra på att plugga men kunde väl inte omsätta det lika

    bra som de lite äldre.

    Lönemässigt är det ju lite varierande, jag har några tusen under 40 nu trots vidareutbildning. De som examinerats senare har fått mer i jämförelse, jag har landat i att ett bra jobb där jag trivs och en ok lön är godkänt för mig. Sen har man alltid (tror jag) möjlighet att jobba extra, jobbar man heltid går man direkt in på kval övertid och det ger ju bra pengar för ett pass.

    Stort lycka till med ditt val, som sagt båda är bra yrken men du får väga för-och nackdelar för just dig. Har du frågor så svarar jag gärna!

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Liinda) skrev 2021-10-15 14:52:22 följande:

    Bra val båda två! Båda är rätt breda utbildningar där man kan jobba inom skilda verksamheter. Jobbar nära arbetsterapeuter och det verkar vara ett roligt jobb, jag vet dock inte hur arbetsmarknaden ser ut. Är man över 40 (och har barn, som ju komplicerar lite, menar med tider och så), så skulle jag satsat på ett yrke med bra framtidsutsikter. Jag är ssk själv sedan många år tillbaka och det har tidvis varit tufft men jag har aldrig ångrat det. Arbetsmarknaden är som du säkert vet nästan lite för bra nu, det finns jobb i princip överallt. Dock skulle jag råda dig om du väljer ssk att börja på en avdelning först där man inte står själv på samma sätt som exvis hemsjukvård eller mottagning. Livserfarenhet är bara plus som ssk och jag tror att de som var bäst rustade när vi var nyexade var de som jobbat några/många år! De hade ett annat lugn, de som gått direkt från gymnasiet till sskutb var bra på att plugga men kunde väl inte omsätta det lika

    bra som de lite äldre.

    Lönemässigt är det ju lite varierande, jag har några tusen under 40 nu trots vidareutbildning. De som examinerats senare har fått mer i jämförelse, jag har landat i att ett bra jobb där jag trivs och en ok lön är godkänt för mig. Sen har man alltid (tror jag) möjlighet att jobba extra, jobbar man heltid går man direkt in på kval övertid och det ger ju bra pengar för ett pass.

    Stort lycka till med ditt val, som sagt båda är bra yrken men du får väga för-och nackdelar för just dig. Har du frågor så svarar jag gärna!


    Men åh tack så mycket för svar. Tycker ju båda utbildningarna låter roliga men val 1 har alltid varit ssk. Sen är jag orolig för hur jag ska klara själva utbildningen, akademiskt sett. Är det tufft? Hur mycket plugg krävs varje dag? Men med tanke på de extremt höga intagningspoängen till ssk nu (sen pandemin har det blivit väldigt poppis). Då får jag leta nya vägar inom mitt nuvarande yrke. Men med tanke på minst 25 års arbete framför en så känner jag mig inte sååå gammal, även om man förmodligen kommer vara bland de äldsta på utbildningen haha..
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-15 15:23:59 följande:

    Men åh tack så mycket för svar. Tycker ju båda utbildningarna låter roliga men val 1 har alltid varit ssk. Sen är jag orolig för hur jag ska klara själva utbildningen, akademiskt sett. Är det tufft? Hur mycket plugg krävs varje dag? Men med tanke på de extremt höga intagningspoängen till ssk nu (sen pandemin har det blivit väldigt poppis). Då får jag leta nya vägar inom mitt nuvarande yrke. Men med tanke på minst 25 års arbete framför en så känner jag mig inte sååå gammal, även om man förmodligen kommer vara bland de äldsta på utbildningen haha..


    Herregud vilken osammanhängande text, men du kanske förstår?! :) :)

    Vad ligger ingångslönen på? Vill ju inte starta på sämre än jag har idag. Eller får man ta det i beräkning?
  • Anonym (Liinda)
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-15 15:26:48 följande:

    Herregud vilken osammanhängande text, men du kanske förstår?! :) :)

    Vad ligger ingångslönen på? Vill ju inte starta på sämre än jag har idag. Eller får man ta det i beräkning?


    Ingångslönen är olika från region till region, det går väl att kolla upp. Vilken region bor du i?

    Min partner pluggade också med tre barn och det var inga som helst problem. Det gäller ju bara att planera! Så det är inget att oroa sig för, sen får man ge det ett tag om man inte pluggat på länge. Jag tror inte du kommer vara äldst, när jag gick ut hade vi några stycken som passerat 50! Jag vet inte hur reglerna för antagning är nu men innan fick man ju nåt för arbetslivserfarenhet, vet inte om det var inom området eller överlag? Det står ju på antagning.se antar jag. Jag sökte på mina gymnasiebetyg och kom in, hade då hälften MVG och hälften VG. Jag vet inte hur det ser ut nu med vilka skolor som kräver högre betyg men det är säkert annorlunda nu efter pandemin som du säger!
  • Anonym (Sjukgymnast)

    Tänker att det är stor skillnad vad gäller arbetstider. Som ssk är det svårt att hitta endast dagjobb. Arbetsterapeut är alltid endast dagtid på veckodagarna. Vet inte hur din hemsituation, framförallt hur det ser ut med den andra förälderns arbetstider. Men kan vara svårt att pussla ihop schema för att ta hand om barnen.

Svar på tråden Ssk eller arbetsterapeut??