• Anonym (Jo)

    Min kompis

    Har en vän jag känt ett par år. Känns som hon har perioder då hon ?försvinner ? , hon hör inte av sig så mycket som hon brukar, håller sig borta från internet och sociala medier och ja det är märkligt på något sätt som hon försvinner, för att sen bli som vanligt igen. Hon har svårt att ta tag i saker som många andra tycker är normalt, att komma igång med körkort tog flera år, att flytta hemifrån tog också flera år och hon var över 25 år. Hon glömmer viktiga saker ibland osv. Tror ni hon har någon diagnos? Det skummaste är perioderna hon ?försvinner ?.

  • Svar på tråden Min kompis
  • Anonym (Elle)

    Kanske bipolär? Bara en gissning baserat på att hon verkar fungera på olika vis i olika perioder.

  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

    Så om man vill ha paus från den digitala världen är det automatiskt nåt fel på en....? Allt det andra du beskriver stämmer in på en jättestor andel av ungdomar idag så det skulle jag inte heller fästa mig vid. Låter inte som att det är nåt större fel på henne annat än att hon som så många andra, i alla åldrar, är obeslutsam och har svårt att komma igång med saker, eller om det är bekvämlighet.

  • Anonym (Jo)

    Ja hon fungerar olika i perioder, man märker stor skillnad. Handlar inte om bara försvinna från internet, hon försvinner mer från verkligheten med, hon försovit sig oftare och har svårt med sömnen .

    Jag vet att allt inte är en diagnos men det här att ta tag i saker har många märkt och påpekat och hon är ingen ungdom!

  • Anonym (frankie)

    Tycker hon låter helknasig! Poppar upp många frågetecken i huvudet faktiskt..kan det vara så att hon är lågbegåvad, ful, osäker, dålig självkänsla...va vet jag. Om du börjar leta efter diagnoser så kan du säkert matcha ett par stycken samtidigt kan man ju fråga sig vad är normalt idag? Om man letar riktigt noga kan man hitta en diagnos hos alla, eller? 

    Sen kan det också vara så att det inte behöver vara något större fel på henne, som någon annan i tråden sa vi är alla olika och det kan vara svårt att komma igång med saker ungdomar idag går ju "all in" när det gäller bekvämlighet. 

    Varför låter du henne inte vara då? På vilket sätt påverkar det dig? 

  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

    Kan påpeka att det där beteendet inte är unikt för ungdomar... Det finns gott om människor som vägrar växa upp och sköta ett normalt liv. Att det verkar gå i perioder är inte heller nåt jag reagerar på.

    Sen kommer nästa tanke: lämna henne ifred. Om det är en diagnos eller inte kvittar ju för din del. Om hon lider av det får hon väl söka hjälp, det kan du ju säga åt henne, men i övrigt inte lägga dig i.

  • Anonym (hm)

    Ännu en tråd med mysko vän/partner där personen är osocial och har problem men man kan inte prata med denne utan ska ha en diskussion online där ingen känner denna? Vad vi gissar spelar ingen roll. Om något stämmer så lär dessa personer inte alltid må bra men grava gissningar spelar ingen roll om man inte kan kommunicera med sin vän/partner.

  • Anonym (Jo)

    Alltid lika trevliga svar på fl.

  • Anonym (hm)
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-15 16:18:56 följande:

    Alltid lika trevliga svar på fl.


    Eller så är det du som är en del av dessa trådar och därför inte bemöter inläggen? Som killen med skum flickvän...etc


    Som vanligt. Det är ju ingen genuin undran då det inte finns något som någon kan säga på den här informationen som skulle förändra något. Man pratar med sin vän, är man en vän och inte bekant så har man insikt i dennes tankar.

  • Anonym (frankie)
    Anonym (hm) skrev 2021-10-15 16:24:18 följande:

    Eller så är det du som är en del av dessa trådar och därför inte bemöter inläggen? Som killen med skum flickvän...etc


    Som vanligt. Det är ju ingen genuin undran då det inte finns något som någon kan säga på den här informationen som skulle förändra något. Man pratar med sin vän, är man en vän och inte bekant så har man insikt i dennes tankar.


    Spot on! Vill man något så pratar man med sin vän och försöker reda ut saker. 
    Eller så låter du henne vara ifred så att hon kan läsa tidningen i lugn och ro. 
  • Anonym (Vi vet ju inte)

    Vi känner ju inte hemma öht så ingen här kan ju veta. Men hade jag gissat och då utgår jag ifrån egen erfarenhet med en vän så hade jag gissar att hon kan vara bipolär. De har ibland väldigt svårt att få saker gjorda. De har ibland också jobbigt med det sociala livet periodvis eftersom många blir antingen maniska eller deprimerande. Och då kan de vid maniska perioder synas mycket i sociala medier och tvärtom försvinna helt under de perioder de blir depressiva.

    Bara en gissning.

  • Anonym (Vi vet ju inte)
    Anonym (Vi vet ju inte) skrev 2021-10-15 16:34:38 följande:

    Vi känner ju inte hemma öht så ingen här kan ju veta. Men hade jag gissat och då utgår jag ifrån egen erfarenhet med en vän så hade jag gissar att hon kan vara bipolär. De har ibland väldigt svårt att få saker gjorda. De har ibland också jobbigt med det sociala livet periodvis eftersom många blir antingen maniska eller deprimerande. Och då kan de vid maniska perioder synas mycket i sociala medier och tvärtom försvinna helt under de perioder de blir depressiva.

    Bara en gissning.


    Autokorrekt? henne och inte hemma :)
  • Anonym (F)

    Ni är ju kompisar sedan flera år, varför frågar du inte henne bara?

    Hon kanske har mycket med jobb eller privatlivet under de perioder som hon är mindre social, eller har ett behov av att dra sig undan ibland. Tänker inte sitta och gissa på diagnoser med så lite info och utan kompetens.

  • Anonym (frankie)

    Bipolär, schizofren, autistisk, någon typ av missbruk, ja listan kan göras lång. Men TS vill inte trycka på någon öm punkt här men kan det vara så att hon undviker dig?  Frågan är på vilket sätt påverkar det dig? Jag menar, om hon inte hör av sig så skit i henne. Det hade jag gjort. 

  • Anonym (ongo)

    På biten försvinner periodvis är jag likadan. Varför? Ingen aning egentligen, orkar inte med folk o vill va för mej själv. Kan hitta på massa saker under dessa perioder men då ensam.

    På det andra stämmer väl tankspridheten in rätt bra men annars har jag nästan alltid varit först med allting. Lätt mc kort veckan jag fyllde 16, körkort dagen efter jag fyllde 18, flyttade hemifrån vid 17, fast jobb från 18 osv.

  • Anonym (Personlighet)
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-15 16:01:41 följande:

    Ja hon fungerar olika i perioder, man märker stor skillnad. Handlar inte om bara försvinna från internet, hon försvinner mer från verkligheten med, hon försovit sig oftare och har svårt med sömnen .

    Jag vet att allt inte är en diagnos men det här att ta tag i saker har många märkt och påpekat och hon är ingen ungdom!


    Har hon en fullt ut fungerande vardag med jobb, eller studier och att allt vardagligt snurrar på så låter det inte som en diagnos. Snarare att hon är lite introvert och kanske också stresskänslig? Kanske behöver hon vara ifred för återhämtning om hon till exempel har en stressig period på jobbet?
  • Anonym (X)

    Vad är det för saker hon inte tar tag i på ett sätt du och andra anser korrekt, och gör att ni måste kommentera?
    Vilken nivå är det liksom?

Svar på tråden Min kompis